Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Velgen ervaringen https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=6419 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Marc [ 22 jan 2010 00:13 ] |
Berichttitel: | Velgen ervaringen |
Beste mensen, In het voorjaar wil ik een compleet nieuwe set alu-velgen en banden aanschaffen. Ik had al eens wat besteld (staat ergens in een ander draadje) maar die konden toen niet geleverd worden. Maar wat ik mij nu afvraag is of er goede of slechte ervaringen zijn met bepaalde merken velgen, maar ook wat nu beter is : 5 dikke spaken, of bv 15 dunne spaken. Heeft het aantal spaken en de dikte ervan invloed op de stabiliteit en sterkte van de velg. Kan de ene velg beter tegen een stootje dan de andere ? Wat zijn de ervaringen met aftermarket niet Citroen velgen ? |
Auteur: | willy4 [ 22 jan 2010 00:23 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
alu velgen is schoon ik heb er ook gehad mijn zoon en dochter hebben er ook maar na enige jaren anders niet dan met problemen dat de band leegloop ,door corrosie van de velg voor mij hoeft het niet meer maar het is mooi |
Auteur: | Roman [ 22 jan 2010 01:37 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
ik had op de vorige C5 velgen van Rial via reifen.com en daar was ik tevreden over.. maar als je marktplaats in de gaten houdt daar komen vaak hele mooie orginele sets langs voor ongeveer dezelfde prijs... ![]() |
Auteur: | ms-c5 [ 22 jan 2010 08:01 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
Ik zelf hou van open velgen, dus 5 spaaks of zo, deze zijn makkelijker schoon te maken en te onderhouden dan b.v 15 spaaks. en ik vind open velgen mooier, maar dat is natuurlijk persoonlijk, smaken verschillen. ![]() |
Auteur: | Menno [ 22 jan 2010 10:28 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
Ik zelf zie graag originele velgen ( iig die onder een Citroen horen ), ... Op een of andere wijze staan deze m.i. meestal het fraaist ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 22 jan 2010 11:16 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
Menno schreef: Ik zelf zie graag originele velgen ( iig die onder een Citroen horen ), ... Op een of andere wijze staan deze m.i. meestal het fraaist ![]() Ik ben het met Menno eens dat een origineel Citroën ontwerp vaak goed staat. Een C5 is toch een lastige auto vwb de velgen omdat hij vrij massieve schouders en zijkanten heeft, een heel open design doet dat geen goed. Traditioneel worden op grote Citroëns vrij dichte LM velgen geleverd (CX GTi, Xm V6-24, C5 monza's) maar de laatste paar jaar is dat veranderd en past men het ontwerp aan op de lijn van de auto, ipv dat het ontwerp zich op de achtergrond houdt. De schouders van een C6, C4p of zelfs Berlingo hebben nog wel een link met het C5 ontwerp, dus dat m.i. gaat werken, qua lijn en vlakvulling. Wat er momenteel via Citroën te leveren is is hier al ter sprake gekomen: viewtopic.php?p=225843#p225843 Ik zou ook voorzichtig zijn met deels gelakte velgen (zoals dat kruis van de C3p) nu erg modieus: http://www.speedlinecorse.com/raeder/imperatore De ontwerpen zelf komen over het algemeen van gerenommeerde toeleveranciers, die ook OEM spul maken (bijv Ronal). Problemen met sterkte of stabilteit (5 vs 15 spaken) hoef je dan ook niet te verwachten, maar voor een instapprijs heb je denk ik niet een naar gewicht geoptimaliseerd ontwerp. Diezelfde OEM ontwerpen komen ook vaak terug als aftermarket ontwerp met kleine wijzigingen. Zo leverd Ronal nog steeds een op de Xsara vts gelijkend ontwerp (14-17"): http://www.ronal.de/showroom/zoom/images/LZ_4_Loch.jpg Voor het nieuwste van het nieuwste betaal je uiteraard dik. Wat altijd blijft is dat de trend voor een deel uit de motorsport komen, die veelspaaks dingen komen uit het WRC, terwijl uit de F1 de Y-spaaks komen. @willy Ik heb met alu velgen de laatste tien jaar eigenlijk geen problemen meer gehad met weglekken van lucht, met de CX en Xm zeer zeker, dat was toen normaal; wat voor velgspul men er ook opsmeerde. Voor zowel mijn C5 als mijn vaders C6 hebben we twee volledige sets LM, met sensoren, en die blijven allemaal op druk, een hele winter lang in opslag of zelfs langer. |
Auteur: | Menno [ 22 jan 2010 16:56 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
Ook hier geen last van lucht die "weglekt" ( iig niet overmatig, blijven erg lang netjes op druk ) |
Auteur: | willy4 [ 22 jan 2010 17:01 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
dan zal ik de enige zijn die van luchtlekken last heeft ![]() |
Auteur: | Menno [ 22 jan 2010 17:09 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
Heb je de ventielen nagelopen ?? |
Auteur: | JW-C5 [ 22 jan 2010 17:13 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
Beetje OT, maar ik heb er ook last van bij één wiel. Ik raak iets van 0,1 bar per week kwijt, en da's een stalen velg. Het ventiel lekt niet, dat heb ik op de klassieke manier gecheckt ![]() Binnenkort het wiel maar eens in een bak water laten onderdompelen om te kijken waar 'ie z'n lucht er uit gooit..... Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 22 jan 2010 17:19 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
de ventielen zijn ok |
Auteur: | Hertogjan [ 22 jan 2010 20:14 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
Ik heb zeer goede ervaringen met Enzo lichtmetaal. Makkelijk schoon te houden maar bovenal, de wagen loopt zonder ook maar enige vorm van trilling; of ik nou 90 of 190 rijd. En alles daartussen natuurlijk. Dus ook die beruchte "110" trilling is hem vreemd. Het zat erop toen ik hem kocht; ik zal dat nooit zelf aanschaffen. Veel te duur die flauwekul. |
Auteur: | frank65 [ 22 jan 2010 20:28 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
Ik heb ruim 4 jaar geleden een nieuwe set 17" gekocht (Elite Longino) met nieuwe banden, nooit lucht verlies, wel bij montage van nieuwe banden steeds ook nieuwe ventielen en even schoonmaken voor de nieuwe ventielen er in gaan. Over smaak valt niet te twisten maar ik heb meer positieve als negatieve reacties gehad. Ik vind misschien max. 10% van alle lichtmetaal passend onder een C5 en dan onder Ph1 en Ph3 ook weer totaal verschillend. Destijds nieuw was niet standaard grijs maar meer een RVS look kleur. (blackchrome) zie foto's ![]() ![]() In de winter stalen velgen met winterbanden en dan ruim de tijd om de velgen goed te cleaneren en te poetsen en evt net een lakstift bij te tippen. Kost wat maar het oog wil ook wat en ik kwam grip te kort met de originele 195-65-15". Succes met de zoektocht. |
Auteur: | EW [ 22 jan 2010 21:28 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
Ik ben ook met een half oog aan het zoeken: In de loop van het najaar wil ik vier lichtmetalen velgen met banden kopen in dezelfde maat als de standaard velgen. Maar ik denk dat ik voornamelijk op prijs ga selecteren: In combinatie met banden is het voordeliger om een complete set te laten komen dan apart banden en (gebruikte stalen) velgen te kopen. |
Auteur: | Ronald [ 23 jan 2010 00:19 ] |
Berichttitel: | Re: Velgen ervaringen |
MarcusE schreef: Maar wat ik mij nu afvraag is of er goede of slechte ervaringen zijn met bepaalde merken velgen, maar ook wat nu beter is : 5 dikke spaken, of bv 15 dunne spaken. Heeft het aantal spaken en de dikte ervan invloed op de stabiliteit en sterkte van de velg. Kan de ene velg beter tegen een stootje dan de andere ? Wat zijn de ervaringen met aftermarket niet Citroen velgen ? Eindelijk eens een serieuze vraag over velgen ![]() Een die niet te beantwoorden valt met: ik vind dit mooier dan dat. Tegelijk komt in me op: één gek kan meer vragen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden, maar ik doe een poging: Oorspronklijk komen lichtmetalenvelgen uit de racerij. Het ging niet om het mooi maar om licht. Hoe lager het gewicht van onafgeveerde delen van de auto, hou beter het weggedrag. Pas later is er de markt van consumenten bijgekomen. Vanuit een racerij gedachte zijn de meest lichte in combinatie met de beste stijfheid het best. Vele oplossing zijn bedacht: minder spaken, holle spaken, allerlei legeringen, gesmeed ipv gegoten, etc. Zo stijf maar tevens zo licht mogelijk, of andersom. Voor een straatauto is dat allemaal minder van belang en dat geldt zeker voor een grote, hoge auto als een C5. De meeste mensen kiezen dus binnen hun budget voor de ´looks´ die ze bevalt. Niks mis mee. Eén criterium is wel praktisch van belang. Als je een grote velg kiest, moet daar een relatief platte band om om de omtrek min of meer gelijk te houden. Dit beinvloed het rijcomfort, maar geeft ook eerder schade aan de velg als je een stoeprandje meepakt. De vraag voor jou is nu: sluit je je aan bij het drugsrunnersgilde of niet ? ![]() Gr.Ronald Ps.Je kan ook nog gaan spelen met de ET waarde. Dit geeft aan hoever de wilen binne of buiten de wielkasten vallen. Tevens kan je ook nog spelen met een te smalle band op een te brede velg, |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |