Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Vriesweer en hydraulische ophanging https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=6282 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Citrowout [ 04 jan 2010 23:46 ] |
Berichttitel: | Vriesweer en hydraulische ophanging |
![]() Ik heb een vraagje dat voor een deel door andere posts beantwoord wordt, maar de oorzaak van mijn probleem blijft vooralsnog onbekend. Mijn C5 Ph2 stond vorige week een tweetal dagen stil toen het nogal sneeuwde en vroor tot -11 's nachts. Ik had hem nodig voor een kort ritje toen het net gesneeuwd had en in een niet-gestrooide straat wou ik hem 1 stand hoger dan normaal zetten. Mijn duw op de knop bleef helaas onbeantwoord. Enige tijd later op de terugweg naar huis kreeg ik de melding storing veersysteem en daar bleef het bij. 's Anderendaags merkte ik dat de wagen niet meer omhoog wilde, ook niet na een tijdje binnen te hebben gestaan, en dat hij stilletjes begon te zakken (vooraan en achteraan). Bij de dealer stelden we vast dat de zekering (50 amp) van de pomp gesprongen was en met een nieuwe zekering kwam de wagen meteen weer omhoog. De komende dagen merkte ik echter na elke rit dat hij steeds stilletjes wegzakte (achteraan) en er begon olie te lekken vooraan aan de pomp. Na een aantal kleppen te hebben gestest was de conclusie van de dealer dat de klep in de pomp niet meer afsloot, waardoor de wagen telkens wegzakte. Het olielek was aan de overloop omdat het reservoir helemaal vol zit en de wagen volledig wegzakte, waardoor de olie teruggeduwen werd. Deze uitleg lijkt mij zeer aannemelijk en vind ik terug in andere post op dit forum. Op dit moment staat mijn ![]() Maar nu is mijn vraag : kan vriesweer deze panne veroorzaakt hebben? Heeft iemand dit eerder meegemaakt? De olie kan iets dikker geweest zijn door de koude, waardoor de pomp het iets moeilijker had en de zekering gesprongen is. maar kan de vrieskou het defect aan de klep hebben veroorzaakt? Zo ja, dan weet ik tenminste dat ik er in de toekomst beter afblijf bij vriesweer. |
Auteur: | willy4 [ 05 jan 2010 00:08 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
u schrijft dat het reservoir helemaal vol zat met olie maar voor de olie te controleren moet de wagen in de laagste stand staan |
Auteur: | Citrowout [ 05 jan 2010 10:30 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
Volgens de dealer zat het reservoir van mijn C5 helemaal vol...in stand normaal neem ik aan. Als dat in laagste stand moet zijn, dan is het logisch dat het over liep als ie helemaal beneden stond. Had enkele maanden eerder al eens wat "overloop" bij het opkrikken aan 1 kant. |
Auteur: | Menno [ 05 jan 2010 11:12 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
Moet idd laagste stand zijn bij controleren .... Wat betreft je vraag of het vriesweer ermee te maken heeft gehad, ik denk zelf puur pech .... |
Auteur: | Klussie [ 05 jan 2010 11:20 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
Een dealer die niet weet hoe je LDS bij moet vullen? ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 05 jan 2010 11:44 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
Regelmatig gymnastieken helpt tegen plakkende kleppen. Dat is al 55jaar zo. In dat andere draadje is trouwens goed te lezen dat een volledig nieuwe BHI niet nodig is. De plakkende kleppen kunnen individueel aangestuurd worden met een Lexia. Dit komt bij ieder weertype voor en is meer door vervuiling dan door dikte. LDS wordt idd dikker bij lage temperaturen (niet zo erg als motorolie), maar erger voor de pomp is drooglopen, dan knalt meestal de zekering eruit. Dus geen smering is erger dan zwaar pompen. Ik meen overigens dat het óf een 40A maxi is óf 70A maxi (Ph.II), maar een 50A op een Ph.II zou ik blij mee zijn. Dus op de Ph.I knalt eerder de zekering eruit op de Ph.II gaat de pomp stuk ![]() |
Auteur: | willemcj [ 05 jan 2010 12:23 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
Bij mij is vorige maand ook de pomp stuk gegaan. Zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Is dit een zwak punt bij de ph2? Bij mij had het niet met vriezend weer te maken, na een bezoekje aan de wasserette was hij ineens stuk, en ik kreeg dezelfde melding. Ik ben 'm 3 weken kwijt geweest, er is een nieuwe gebruikte pomp ingebouwd (nadat er eerst een verkeerde, niet passende geleverd was) en er waren wat complicaties bij het inleren, vandaar dat het zo lang duurde. Inclusief gratis leenauto was ik €500,= kwijt. Gelukkig werkt nu alles weer als vanouds ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 05 jan 2010 18:40 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
willemcj schreef: Bij mij is vorige maand ook de pomp stuk gegaan. Zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Is dit een zwak punt bij de ph2? Nee. De pomp laten draaien met een te laag LDS niveau kan schade opleveren, de zekering dient dit te voorkomen, maar 70A is wel eens te zwaar gebleken. Op de Ph.I komt er dan weer regelmatig voor dat de 40A zekering knalt. De pomp is niet anders. Overigens, als er gezegd wordt dat de pomp stuk is dan moet je je eerst afvragen wat er nu stuk is, alles is één unit (de BHI: electropomp, accumulator, kleppen, compu) Dus de garage kan eigenlijk alleen die BHI vervangen. Maar als er alleen maar kleppen blijven hangen is dat dus onzin. Dat is niet echt een zwak punt, gewoon een kwestie van netjes gebruiken: schone LDS, regelmatig gymnastieken, letten op niveau (er is geen sensor) |
Auteur: | ms-c5 [ 05 jan 2010 20:15 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
gymnastieken, als het vriest, dat maakt ook niet uit ? normaliter laat ik het systeem wel een paar keer omlaag en omhoog komen, zo'n 1 keer in de week, maar met deze vrieskou, ben ik er ook wel wat voorzichtiger mee. |
Auteur: | exroosje [ 06 jan 2010 11:34 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
Nadat mijn C5 een paar dagen stil had gestaan in vriesweer (met veel vocht) was ook mijn achterwiel ophanging vastgevroren. Bij ontgrendelen van de auto en lichtjes omhoogkomen hoorde ik duidelijk wat ijs breken / kraken alvorens ie kwam. Ik vermoed dat het ijs op de veercylinder zat . Toen dacht ik al wat als het hele zaakje nu echt vast vriest. Maar we hebben ook een finse ingezetene op het forum, dus kennelijk kan dat gewoon. |
Auteur: | Kapitein Rob [ 06 jan 2010 14:37 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
Het hydraulische veersysteem gaat niet kapot door vriezend weer. Citroën gebruikt dit systeem (in diverse modificaties) al ruim een halve eeuw. DS, GS, CX, SM, Xantia, en XM kwamen allemaal zonder problemen de winters door (ook bijvoorbeeld die van 1985 en 1986 met meer dan 20° vorst en Elfstedentochten). De auto's worden ook gebruikt in Scandinavische landen en midden-Europa waar doorgaans lagere temperaturen en over langere periodes voorkomen dan in Nederland. Lees bijvoorbeeld het testverslag van Autovisie van januari 1990 maar eens. Omdat de XM toen auto van het jaar is geworden, heeft de redactie in december een retourtje Amsterdam-Moskou met een XM gereden. Er wordt alleen melding gemaakt dat de auto 's morgens bij het starten wat kreungeluiden maakt maar verder geen problemen heeft met het veersysteem. Ik zie dan ook niet in waarom C5 en C6 op dit punt problemen zouden moeten opleveren. Wel wil ik aannemen dat een zwak onderdeel (slijtage komt ook bij moderne auto's voor) in extreme(re) omstandigheden kapot gaan. Kou kan een zwaardere belasting opleveren. Ik hou het gewoon op pech (zoals eerder al opgemerkt is). |
Auteur: | Maarten [ 06 jan 2010 14:57 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
exroosje schreef: Bij ontgrendelen van de auto en lichtjes omhoogkomen hoorde ik duidelijk wat ijs breken / kraken alvorens ie kwam. Dat had ik gisteren ook, een soort van krak/pats. Bij het op niveau brengen van de wagen bij ontgrendelen. Was trouwens eenmalig tot nu toe. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 06 jan 2010 15:06 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
Giessenburger schreef: Dat had ik gisteren ook, een soort van krak/pats. Bij het op niveau brengen van de wagen bij ontgrendelen. Was trouwens eenmalig tot nu toe. Waren dat niet de remblokken die tegen de schijf geplakt zaten en loskwamen? ![]() |
Auteur: | Maarten [ 06 jan 2010 15:22 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
Ja, dat zou natuurlijk ook kunnen ![]() |
Auteur: | breakexclusive [ 06 jan 2010 18:03 ] |
Berichttitel: | Re: Vriesweer en hydraulische ophanging |
Hoi Citrowout, een soort voorgeval is bij mijn vorige C5 voorgekomen maar evenzogoed vanzelf weer verdwenen. Wat gebeurde er: Na in oktober naar spanje te zijn gereden met volle bepakking brak in het najaar in NL de koude periode aan. Vervolgens zakte de auto aan de passagierszijde achter steeds in. Door de koppeling aan de rest van het systeem zakte ook de bestuurderszijde mee. Gevolg was dat na een koude nacht de auto helemaal was ingezakt. Mijn garage had het over een plastic schakelaar die kapot was gevroren. De auto kwam bij het openen van de portieren echter telkens weer omhoog en zou dus geen vloeistof maar wel lucht verliezen. Toen de koude periode was afgelopen en ik weer wat meer met de auto zelf had gereden is het probleem vanzelf verdwenen en heb ik nergens meer last van gehad! Ook toen ik recentelijk tot inruil had besloten heeft de auto in de kou bijna drie weken stilgestaan, maar geen inzake meer. Wellicht dat je het probleem wellicht vanzelf weer ziet verdwijnen. Gr Mark |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |