Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=5904
Pagina 1 van 2

Auteur:  Herman [ 31 okt 2009 18:16 ]
Berichttitel:  Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

Draadje voor discusie en welles nietes van deze set hier. :smt017
WilfredenElke schreef:
Heb je foto's van het geheel. Is het een kastje of software die je zelf op de C5 kunt laden of moet je het ergens tussenplaatsen. Ik heb nog steeds op de planning staan de C5 langs clemens te gaan voor de verlaging, maar wellicht is dit ook een goede optie. Heb je zelf al de verlaging uitgevoerd, en wat zijn de bevindingen?

Ik moet trouwens nog steeds naar de ET kijken van de 18" maar die staat aan de binnenzijde dus nog geen gelegenheid gehad. Ik weet trouwens bijna zeker dat het ET18 is.

Groet,
Wilfred

Eemspoort schreef:
Heb je misschien een plaatje van het aangebodene? Ben toch wel erg nieuwsgierig waar ik dan voor betaal, zeg maar. :smt023

Gr. Ed

SanderJ schreef:
ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat je de dealer ook kan vragen de wagenhoogte softwarematig aan te passen. Volgens mij waren er een paar mensen die dat gedaan hadden (en weer ongedaan gemaakt ook geloof ik).


JW-NHS schreef:
Als je op deze wijze de wagenhoogte vermindert, wordt de invering van de auto met 35 mm verminderd, de uitvering wordt met hetzelfde bedrag vergroot.
Bij mechanische verlaging monteer je kortere, en ook wat hardere of progressievere veren. Dat laatste gebeurt niet bij de C5, de bollen blijven immers dezelfde.
Door deze aktie zal de vering eerder op z'n aanslagen terecht komen. De enige manier om dat te voorkomen is bollen met lagere druk monteren, en daarmee gaat dan het comfort omlaag.

Groet,
JW

jtbakker schreef:
wacht met spanning op de fotos zodra deze gereed zijn

Auteur:  Herman [ 31 okt 2009 18:20 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

En is er niet iets zoals extra veren tussen de stootblokkken te zetten zoals ze hebben als je een trekhaak met caravan hebt tegen extra doorzakken, C5 zakt wel niet door maar om het zweef gevoel teniet te doen? niet voor mij hoor,maar om het verhaal verder te omzeilen :lol:
Ik kan mij voorstellen dat sommige zeeziek worden. :mrgreen:

Auteur:  JW-C5 [ 31 okt 2009 18:33 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

Als je 'm minder wilt laten in- en uitveren moet je er bollen onderzetten met een lagere druk. Of de middenbollen permanent uitschakelen....

Groet,
JW

Auteur:  exroosje [ 31 okt 2009 23:09 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

Ik begrijp dus dat dit setje het stangetje tussen sensor en de "draaias" van de as hoogte variabel in lengte maakt en zo je computer fopt.

Als je echter toch al aan dat stangetje loopt te hannessen, dan kun je ook de bevestiging van het stangetje op die as ietsje verdraaien met hetzelfde effect. Dat is de manier waarop je volgens het boekje de zaak afstelt (lees de computer fopt als je hem lager wilt).

In beide gevallen moet je er van onderen bij, evenveel werk, dus ik zie het nut van het setje niet helemaal.

In de computer afstellen is nog makkelijker, maar alleen mogelijk op de ph1

Auteur:  SanderJ [ 31 okt 2009 23:26 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

exroosje schreef:

In de computer afstellen is nog makkelijker, maar alleen mogelijk op de ph1


Dat bedoelde ik dus 8-)

Auteur:  Eemspoort [ 01 nov 2009 00:58 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

Dit kon wel eens een interessant stukje worden. :smt004

Gr. Ed

Auteur:  EvilTwin [ 04 nov 2009 18:05 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

exroosje schreef:
Ik begrijp dus dat dit setje het stangetje tussen sensor en de "draaias" van de as hoogte variabel in lengte maakt en zo je computer fopt.

Als je echter toch al aan dat stangetje loopt te hannessen, dan kun je ook de bevestiging van het stangetje op die as ietsje verdraaien met hetzelfde effect. Dat is de manier waarop je volgens het boekje de zaak afstelt (lees de computer fopt als je hem lager wilt).

In beide gevallen moet je er van onderen bij, evenveel werk, dus ik zie het nut van het setje niet helemaal.

In de computer afstellen is nog makkelijker, maar alleen mogelijk op de ph1


zowel het klooien aan een stangetje als het verdraaien van het manchet is zo grof dat een fijnafstemming (+/-5 à 10mm) via de Lexia altijd noodzakelijk is. Dus na het storten voor Duitse malware kun je alsnog naar de dealer. Pure oplichting als je het mij vraagt.

Auteur:  c5fries [ 12 nov 2009 00:18 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

ah dus nu blijkt dat ik eigenlijk opgelicht ben.
en zou ik nu dan naar de dealer moeten, hij staat nu dus lager wat moet er dan bij de dealer nog gebeuren??

ik baal nu eigenlijk wel wat :cry:

Auteur:  exroosje [ 12 nov 2009 15:54 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

Opgelicht is een groot woord, uiteindelijk heb je verstelbare stangetjes besteld en gekregen. Alleen hebben ze gebruik gemaakt van je onwetendheid dat er ook andere methodes zijn om gewenste variabiliteit in de afstelling te krijgen.

Het is vergelijkbaar met een verzekeringsadviesur die je iets aansmeert wat je niet nodig hebt (maar op zich wel een goed product.) Oplichting is pas het als als hij (vrijwel) al je premie in eigen zak steekt en dus niet levert.

En ja, het is wel een boel geld voor een variabel stangetje. Verkoper is er niet armer van geworden denk ik.

Maar onderdelen zijn wel vaker belachelijk duur. Vooral originele....

Auteur:  EvilTwin [ 12 nov 2009 21:48 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

het is oplichting omdat het:

-niet doet wat het zegt (zonder lexia geen fijnafstemming dus kan je er alleen grof de hoogte mee beïnvloeden)
-niets toevoegt aan funtionaliteit (het verdraaien vh manchet geeft dezelfde werking)
-duur is voor wat het feitelijk is (een instelbaar stangetje)

Auteur:  JW-C5 [ 12 nov 2009 22:27 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

En daar aan toe te voegen: met deze aanpassing verander je het bereik van de vering :idea:
Een klassieke wokkel-verlaging-met-hardere-veren zorgt er voor dat je de vering over dat nieuwe bereik kunt blijven gebruiken, maar bij een bollenkar is dat niet zo. Door 'm te verlagen verminder je de invering, terwijl de uitvering groter wordt.
Dat gaat niet goed, bij het inveren zal de auto op z'n aanslagen komen, tenzij je tezelfdertijd de bollen aanpast en daar minder stikstof in stopt. Dán zal de vering "korter worden" en kun je gebruik maken van de verlaging.

Maar waarom koop je dan eigenlijk een bollenkar?

Groet,
JW

Auteur:  ms-c5 [ 12 nov 2009 22:45 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

Wat zijn eigenlijk de standaard hoogte's gemeten over het hart van het wiel van de grond tot aan de spatbordrand

en is dit bij alle modellen gelijk Ph-1 2.0 16 of de V6, of zit hier nog verschil in.

De mijne staat nu op 70 cm rondom, ik heb eens gehad op 68,5 maar kreeg wel het idee dat hij korter veerde.

het verschil kun je wel zien in mijn draadje (zie mijn onderschrift " mijn C5 " en dan pagina 10)

Auteur:  EvilTwin [ 13 nov 2009 21:42 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

ms-c5 schreef:
Wat zijn eigenlijk de standaard hoogte's gemeten over het hart van het wiel van de grond tot aan de spatbordrand


het simpele antwoord is: dat hoor je zo niet te meten.

Ik heb in een ander draadje de exacte procedure wel eens beschreven, kort gezegd:
:arrow: de hoogte is gedefinëerd van de grond tot de subframes (onder de auto dus)
:arrow: je dient hiervan de gemeten halve bandhoogte eraf te trekken; dus met een andere bandenmaat of spanning staat het hart van de as tov de auto nog steeds op dezelfde plaats, maar de bovenrand vd band tov het spatbord staat anders. Da's dus geen referentie.
:arrow: je dient twee keer te meten,
-eerst afgeregeld van onder, dan van boven (door met de hand de auto iets in te duwen/op te tillen en de hydrauliek terug te laten regelen).
-als de auto zo maar geparkeerd staat is er geen garantie dat hij exact op rijhoogte staat.

Auteur:  ms-c5 [ 13 nov 2009 22:06 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

oke, duidelijk, maar in wat is dan de standaard hoogte van b.v 2.0 16V en een V6 of is dit gelijk.

gemeten vanaf de grond tot aan het subframe, met de standaard wielen.

Auteur:  EvilTwin [ 14 nov 2009 14:43 ]
Berichttitel:  Re: Verlagingset Citroen C5 t/m 2003 hier bepraten

viewtopic.php?p=133384#p133384

Code:
H1=R1-L1, met L1 = 140mm +/-6mm
en
H2=R2-L2, met L2 = 73mm +/- 6mm


voor de exact plaats waar je H1 en R1, H2, R2 dient te meten, dien je pag 212 en 213 van het document (2000) C5.pdf te bekijken.

Een ding mist er hier en dat is dat je eigenlijk beide hoogtes twee maal moet meten, een keer gemeten nadat de auto van onder naar de rijhoogte gecorrigeerd heeft en een keer van boven. (induwen/optrekken, vasthouden, auto laten corrigeren, loslaten, corrigeren, meten) NB het rollen is ook om te voorkomen dat plakkende remmen de hoogte beïnvloeden, dus remmen (JUIST de handrem) los.

Bovendien staat er een foutje, L1 is twee keer gespecificeerd, L2 is 73mm (+/- 6mm) zie post.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/