Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Stugge vering bij trekken aanhanger? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=5816 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Dart [ 15 okt 2009 21:08 ] |
Berichttitel: | Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Een vraag voor de ervaringsdeskundigen. Als ik met een paardentrailer (leeg 650kg) achter de C5 Ph2 rijdt, wordt de vering behoorlijk stug. Als je dan over een binnenweg rijdt welke niet mooi glad is, dan zit je te schudden in de auto. Op een mooie gladde weg is het veercomfort acceptabel Met het paard in de trailer (totaal 1400kg) is het bijna geen rijden in vergelijking met de Xantia welke we voor de C5 hadden. Met aangesloten verlichting en activeren van de sportstand wordt de vering nog stugger Na alleen het losnemen van de verlichtingsstekker wordt de vering plotseling weer soepel. Is er een truukje om de stugge vering te omzeilen bij aangesloten verlichting? Er zit inderdaad een extra kastje in de kofferbak voor de verlichting welke ook de parkeersensoren uitschakeld. Wie heeft er een hint voor mij, er moeten toch ervaringen zijn met het trekken van caravans? MVG Johan |
Auteur: | zandvoorta [ 16 okt 2009 06:54 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Bij mij blijft de C5 met caravan normaal soepel rijden, geen enkel probleem. Ik heb ook parkeersensoren die uitgeschakeld worden dus daar kan het probleem niet inliggen. Weet je de kogeldruk? Anders even voorleggen aan de dealer? Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de aanhanger, neem aan dat het een tandemasser is? Schokdemper stuk? uitlijning of zo? Onbalans in de banden? |
Auteur: | JHV [ 16 okt 2009 09:05 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Ik herken dat ook niet direct, wij rijden met een caravan van een 1300kg max. Heb even moet uitvogelen wat de goede kogeldruk was. Bij te weinig kogeldruk voelde het wel wat stugger. Een kogeldruk van een 50 a 60 kg is prettig. Misschien dat er verschillen zijn bij fase 1, 2 en 3. Dat weet ik niet. Johan |
Auteur: | Koenra [ 16 okt 2009 10:13 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Een tandemasser heeft natuurlijk een heel andere dynamiek dan een enkelassige caravan. De kogeldruk kan zelf negatief zijn. Dus de hoogte van de koppeling ten opzichte van de hoogte van de trekhaak speelt een rol die er bij een enkelasser niet is. Maar dat aan- of afkoppelen van de verlichting een verschil maakt lijkt mij te duiden op een fout in de aansluiting. Koen |
Auteur: | EvilTwin [ 16 okt 2009 10:30 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Het gewicht hoort nauwelijk invloed te hebben op de stugheid van de vering en de demping voelt met meer gewicht zelfs soepeler aan. Er moet dus iets echt fout zijn. Een foutje in de stroom mag in principe niet het Hydractive 3+ naar HARD dwingen. Ik denk eerder dat de bumpstops eronderuit liggen (visuele inspectie) en mogelijk zelfs al een bol geknapt is (achterklep open en induwen aan beide kanten, voel hoe soepel het gaat ![]() Check ook hoe de hoogte/camber is en luister naar de ADALs. btw ik neem aan dat je een berline hebt? geen sedan, die is er pas vanaf de C5-3 (2008). |
Auteur: | zandvoorta [ 16 okt 2009 11:37 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Ik rij met verschillende kogeldrukken, rond de 50-60 als ik fietsen achterop de caravan heb en rond de 80 als er geen fietsen achterop zitten en merk totaal geen verschil. Ook met de aanhanger, zwaar of licht beladen, hoge of lage kogeldruk, geen verschil. |
Auteur: | Kapitein Rob [ 16 okt 2009 12:02 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Ik heb onlangs met een tandemas-autoambulance met een auto erop (totaalgewicht 1.500 à 1.600 kg) zo'n 150 km gereden. Weet niet wat de kogeldruk was, maar er zat geen opmerkelijk verschil in de vering van de C5. Jouw ervaring is niet zoals het hoort. |
Auteur: | Dart [ 16 okt 2009 19:54 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Halo allemaal, bedankt voor jullie snelle reactie, Het betreft inderdaad een tandemas trailer, maar in vergelijking tot een enkelas AHW ligt de paardentrailer stabieler en comfortabeler achter de C5. De auto veert goed zonder AHW. De 60 km/u drempels worden met lange veerwegen genomen zonder dat de vering op de aanslag slaat. I ga er dus vanuit dat de veerbollen goed zijn. (auto heeft nu ruim 18.000 km gereden waarvan wij zelf ongeveer 2500 km in de afgelopen 2 maanden) Op gladde wegen veert de auto uitstekend. Op de grote wegen is het een waar genot om in deze auto te rijden. Geen trillingen of stoten etc. Ik zal met een weegschaal de kogeldruk eens kontroleren. |
Auteur: | F van Erp [ 21 okt 2009 08:57 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Ik een rijd aantal malen per jaar met een caravannetje van een kloeke 1500 kilo achter mijn C5 break. Met een kogeldruk van ongeveer 80 kilo, voel je duidelijk dat de vering anders staat. Ik heb ook weleens met minder kogeldruk gereden maar dat lijkt niet veel uit te maken. BTW ik kan me niet voorstellen dat de vering in de harde stand gaat als je ongeveer een honderd kilo aan bagage in de kofferbak gooit. ( vergelijkbaar met 80 kilo kogeldruk ) Kan het dan alleen aan het feit liggen dat de auto een caravanstekker ziet, dat ie dan de vering stugger zet ??? Freddie van Erp |
Auteur: | Bossinkje [ 21 okt 2009 10:10 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Dart schreef: Ik zal met een weegschaal de kogeldruk eens kontroleren. Voor zover ik weet, staat de kogeldruk ook op het typeplaatje wat bij de trekhaak hoort, tenminste, dat is bij die van ons zo. ![]() |
Auteur: | Maarten [ 21 okt 2009 10:36 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Bossinkje schreef: Voor zover ik weet, staat de kogeldruk ook op het typeplaatje wat bij de trekhaak hoort, tenminste, dat is bij die van ons zo. ![]() Da's de toegestane kogeldruk ![]() ![]() |
Auteur: | Bossinkje [ 21 okt 2009 10:57 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Ooh, oke, weer wat geleerd. ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 21 okt 2009 11:50 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
F van Erp schreef: BTW ik kan me niet voorstellen dat de vering in de harde stand gaat als je ongeveer een honderd kilo aan bagage in de kofferbak gooit. ( vergelijkbaar met 80 kilo kogeldruk ) HP (net als luchtvering) is progressief met het gewicht wat er op rust. Dus de vering wordt stijver met extra gewicht, dat moet ook om het weggedrag grotendeels gelijk te houden. De verhouding stijfheid/massa blijft ongeveer gelijk, waardoor hij niet stugger aanvoelt, totdat je grote bewegingen gaat maken (extra progressief). Wat niet mee omhoog gaat is de demping, dus helemaal gelijk is het weggedrag niet. Een auto met conventionele vering gaat met meer gewicht dweilen omdat die vering niet progressief is. Heb je HA3+ dan kan de vering ook door de compu op HARD gezet worden, maar dat is niet afhankelijk van het gewicht dat er op rust, alleen van de rijsituatie (stuurhoek, pedaalstand, snelheden etc.) en (extreme) carosserie bewegingen. |
Auteur: | F van Erp [ 21 okt 2009 12:43 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
Eviltwin, Als ik jou dus goed begrijp, gaat de vering van de C5 in de stugge stand staan omdat de caravan (te) veel kantelt om de enkele as van de caravan, dus aan de dissel, omhoog en omlaag. Freddie van Erp |
Auteur: | EvilTwin [ 21 okt 2009 15:38 ] |
Berichttitel: | Re: Stugge vering bij trekken aanhanger? |
In het extreme geval dat de aanhanger de auto aanslingert (stamp/rol) door zijn eigen rol-/kantelbeweging zal een C5 met HA3+ idd naar HARD schakelen. óf als de snelheid van de slinger te hoog is (>300mm/s, time-out 0,4s?) óf als de in-/uitvering te groot wordt (~binnen één seconde drie maal >40mm, time-out 2s?) daarnaast zijn er ook nog grenswaarden voor de rol en rolsnelheid. Dit alles hangt af van de snelheid waarmee dat gebeurt (bijv. <40km/h: 3maal >80mm) De time-out waarde geeft aan hoe snel het HA3+ weer naar ZACHT schakelt. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |