Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Et waarde voor 18inch https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=5752 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | c5fries [ 05 okt 2009 06:31 ] |
Berichttitel: | Et waarde voor 18inch |
wie kan mij vertellen welke ET waarde ik moet hebben als ik 18 inch velgen wil monteren?? en waar moet ik meer rekening mee houden |
Auteur: | EvilTwin [ 05 okt 2009 12:15 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
De ET heeft niks te maken met de velgmaat. Wel is het zo dat door een bredere band te monteren de effectieve spoorbreedte licht afhangt van het camber. Daarom hebben de 16" velgen (215) een iets lagere ET dan de 15" (195) het midden komt dan iets naar binnen (kleinere spoorbreedte) maar door het camber voor (\--/) ligt het aangrijpingspunt dan toch effectief weer in het draaipunt. De 16" Monza's hebben een ET van 26mm De 15" Silverstones zitten op 18mm Maar ga je nog breder dan 215 dan zul je meer rekening moeten houden met de ruimte in de wielkast en niet te veel meer ET nemen dan ~30mm. Ga maar na, van 215 naar 235 komt er aan beide kanten 10mm bij, zou je er ook 8mm ET bijdoen (zoals van 195 naar 215) dan komt de binnenkant van de band dus 18mm verder naar binnen. Wellicht zijn de gegevens van de Carlsson (standaard 17" 225/45) nog ergens te vinden. Niet in de Carlsson documentatie ieg. http://www.carlsson.de/carlsson/pdf/eng ... oen_c5.pdf Omdat Carlsson officiëel ondersteund werd door Citroën hou ik zelf die breedte ongeveer aan als max, anders had Carlsson er wel 235 op gegooid. Er is nog een ander draadje met uitgebreide info hierover. (toelaatbare bandmaten) |
Auteur: | c5fries [ 05 okt 2009 14:48 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
Bandenmaat word 225-40-18 dat was volgens mij de beste keuze toch? |
Auteur: | GuidoK [ 05 okt 2009 16:58 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
EvilTwin schreef: Wel is het zo dat door een bredere band te monteren de effectieve spoorbreedte licht afhangt van het camber. Daarom hebben de 16" velgen (215) een iets lagere ET dan de 15" (195) het midden komt dan iets naar binnen (kleinere spoorbreedte) maar door het camber voor (\--/) ligt het aangrijpingspunt dan toch effectief weer in het draaipunt. Volgens mij klopt dit toch niet hoor. De c5 heeft voor nl. een camber van 0 graden. Even uitgaande van dat de 15 en 16" velgen ook dezelfde uiteindelijke wielomtrek hebben, zouden ze derhalve vanuit wielophangingstechnisch oogpunt dezelfde ET moeten hebben, anders krijg je alleen maar een verandering van de scrub radius (uiteraard alleen bij de voorwielophanging van toepassing). De achterwielophanging heeft wel een negatieve camber, maar daar wordt niet gestuurd, dus kan het alleen een sterkteverhaal zijn (maar ik kan me niet voorstellen dat dit voor die ene graad kritiek zal zijn) De enige 2 redenen die ik kan bedenken om bij een 16" velg een andere ET te nemen is dat òf je wiel in de wielkast zou aanlopen (maar de 16" heeft een groter ET, dus dat is het dan per definitie niet), of het is een cosmetisch verhaal (doordat 16" velgen doorgaans breder zijn, en dus ook vaak bredere banden gemonteerd hebben). Hetzij dat het naar buiten staan van wielen minder mooi zou zijn, hetzij je sneller modderspatters op de carosserie krijgt (spatborden minder effectief) |
Auteur: | EvilTwin [ 05 okt 2009 19:31 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
GuidoK schreef: EvilTwin schreef: Wel is het zo dat door een bredere band te monteren de effectieve spoorbreedte licht afhangt van het camber. Daarom hebben de 16" velgen (215) een iets lagere ET dan de 15" (195) het midden komt dan iets naar binnen (kleinere spoorbreedte) maar door het camber voor (\--/) ligt het aangrijpingspunt dan toch effectief weer in het draaipunt. Volgens mij klopt dit toch niet hoor. De c5 heeft voor nl. een camber van 0 graden. op zich heb je wel een punt, maar je vergeet dat het camber 0 is onder belasting, dan is dus de auto en ophanging al vervormd en is het camber niet meer te zien. Hiermee is dus rekening gehouden met de nominale voorgeschreven spoorbreedte, bandbreedte en ET. Citaat: De enige 2 redenen die ik kan bedenken Zoals ik al zei: de gegeven ruimte laat, gezien de Carlsson bandenmaat, toe dat 215 ook met een kleinere ET te monteren is. Het is overigens de nominale spoorbreedtes waarop de APK controleert (2% afwijking toegestaan, dwz 15mm per wiel) mocht iemand daar overin zitten. |
Auteur: | GuidoK [ 05 okt 2009 23:43 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
EvilTwin schreef: Zoals ik al zei: de gegeven ruimte laat, gezien de Carlsson bandenmaat, toe dat 215 ook met een kleinere ET te monteren is. Om tot die conclusie te komen moet je toch weten welke ET de velgen van de Carlsson hebben? (en ik neem aan grotere ET (=velgen meer naar binnen) ![]() En eigenlijk ook de velgbreedte; de wangbreedte varieert iets met de velgbreedte. Maar goed, dit zit allemaal redelijk in de marge (ik neem aan dat de TS geen 295/30/R18 op een 11" brede velg gaat zetten ![]() Zelf zou ik met een wat grotere/bredere velg ook een wat kleinere ET nemen; je neemt grotere velgen om je auto een wat gespierdere look te geven. Daar hoort ook een wat grotere spoorbreedte bij imho (natuurlijk niet overdrijven ![]() Welke ET je dan moet nemen hangt af van je velgbreedte. |
Auteur: | c5fries [ 06 okt 2009 09:10 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
de breedte zal tussen de 7 en 8 J zitten volgens mij zijn ze 7,5 J |
Auteur: | EvilTwin [ 06 okt 2009 11:36 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
GuidoK schreef: EvilTwin schreef: Zoals ik al zei: de gegeven ruimte laat, gezien de Carlsson bandenmaat, toe dat 215 ook met een kleinere ET te monteren is. Om tot die conclusie te komen moet je toch weten welke ET de velgen van de Carlsson hebben? (en ik neem aan grotere ET (=velgen meer naar binnen) ![]() Ze geven geen andere spoorbreedte op. Dat impliceert een gelijke ET. |
Auteur: | GuidoK [ 06 okt 2009 14:19 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
Nee hoor, het hangt allemaal af van de velgbreedte. Voorbeeldje: We stellen even een spoorbreedte op 1500 mm (we definieren die even van buitenkant wiel tot buitenkant wiel; officieel is het het midden van het loopvlak en dan maak het helemaal niets uit). Dit bereiken we met een 6" brede velg met een ET van 20mm. Het naafvlak zit dus (6x25,4)/2-20=56,2mm af van de spoorbreedte (buitenkant wiel). Nu heb ik hier ook een 50" brede velg liggen (jaja, vet breed!), maar met een ET van 578,4 mm Het naafvlak zit dan (50x25,4)/2-578,8=56,2 mm van de zijkant van het wiel. Ergo gelijke spoorbreedte terwijl de velg meer dan 8x zo breed is. Even ontopic: Volgens mij heeft de c5 ph1 standaard een 6" brede velg met een ET van 18 mm Als je nieuwe 18" velg 8" breed wordt (normale waarde), dan zou je voor dezelfde spoorbreedte (optisch dus) een ET van 43,4 moeten hebben: (8"-6")/2+20=43,4mm Zelf zou ik dus zo'n grote en brede velg toch ca. 15mm meer naar buiten laten steken (ten eerste voor optisch effect, 15mm is niet zo heel veel) en ten tweede om aanlopen te voorkomen (altijd nog zelf controleren!). Je hebt dan een 8" brede velg nodig met een ET van ca. 28mm. |
Auteur: | c5fries [ 06 okt 2009 19:12 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
Nou de velgen zijn 7,5J en ET is 28 zou dit passen zonder dat ze ook maar ergens gaan aanlopen?? |
Auteur: | GuidoK [ 06 okt 2009 21:15 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
Ik weet het niet. Je velgen (en waarschijnlijk ook de corresponderende band) komen dan volgens mij 29mm verder naar binnen te staan met wat je er nu onder hebt (ik neem aan dat je de standaard 15" velgen/doppen (6" breed) hebt en een 205 band. 3cm is natuurlijk best veel. Ten opzichte van de 16" velgen van de ph2 (ET 26mm, 6,5" breed) staat ie 14mm verder naar binnen. Of die ruimte er is weet ik niet bij de PH2, maar het zou imo wel moeten. Als je een niet al te brede band monteert (bijv. 235mm (235/40r18)) zal hij uiteindelijk minder dan 14mm naar binnen steken omdat de wang van de band doorgaans het breedste punt is van een wiel en niet de velg. Met een niet al te brede band op een wat bredere velg staat je wang wat rechter (en steekt dus minder uit). Dat ziet er ook nog eens beter uit (maar het rijdt vaak slechter, zowel qua comfort als qua wegligging ![]() Zelf zou ik dus een iets lagere ET proberen, bijvoorbeeld ca. 22mm als dat voorradig is. Nu komt je velg 9mm naar buiten wat ik niet echt vind opvallen (de winterbanden van de C5 van mijn vader staan ongeveer even ver naar buiten, en ik zie het verschil niet/nauwelijks). Als je naar een ET van 22 gaat wordt dat dus 15mm. Ik denk dat je auto daar een sportievere look van krijgt. Weet je al welke velgen je neemt? |
Auteur: | c5fries [ 06 okt 2009 22:06 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
ja ik weet het nog niet denk aan oz gemini of van die dunne spaakwielen van Toora en deze had ik op marktplaats gezien dus 7,5J en ET28 (gaat dus niet passen??) (dit vind ik persoonlijk een hele mooie velg voor mijn break) merk weet ik niet dus wie het weet mag het zeggen.. http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... ind=1&fs=1 zou wel mooi staan denk ik onder deze break: ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 08 okt 2009 11:11 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
GuidoK schreef: Nee hoor, het hangt allemaal af van de velgbreedte. ik denk niet dat je het begrijpt, de velgbreedte heeft er niks mee te maken: Bij een gegeven locatie van de naaf (en die is niet anders op een Carlsson, of 15" C5, hoogtuit een of twee mm ivm de schijfdikte) is de ET datgene wat de spoorbreedte beïnvloed (geeft de lokatie vh midden vd velg tov de naaf) alleen door met de ET te spelen kan je de (nominale) spoorbreedte veranderen, met een gelijke spoorbreedte heeft de Carlsson dus een gelijke ET (als de V6=Monza's). Met zijn bredere band (225) komt de buitenrand dan verder naar buiten. Dat betekent dat de Monza's dus verder naar buiten hadden gekund en dat het overstappen naar een andere ET gedaan is voor de wegligging. |
Auteur: | c5fries [ 08 okt 2009 11:25 ] |
Berichttitel: | Re: Et waarde voor 18inch |
ik snap het eigenlijk ook niet meer. ik lees hier ergens een ET van in de 40 terwijl ik altijd had gedacht dat een C5 een hele lage ET waarde had tussen de 15 en 25 oid. Als ik het goed heb dan gaat een ET15 verder naar buiten dan een ET25. Als je 6J wielen hebt dan zou je dus een hogere ET waarde kunnen nemen maar bij 7,5J zal je dan toch een lagere ET waarde moeten nemen velg is breder en steekt met dezelfde ET als 6J dan toch meer naar binnen met kans op aanlopen aan de binnenkant?? Sla ik de plank nu helemaal mis?? Terug naar de ET28 18inch en 7,5J als ik deze velg toch zou nemen kan ik dan eventueel spacers gaan gebruiken om de ET waarde te verlagen? En hoeveel mm spacer zou ik dan moeten nemen?? Bandenmaat 225-40-18 Ook nog moeilijk om een setje velgen te kopen komt nog heel wat bij kijken ![]() |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |