Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Vraag LM 17” https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=5436 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | ErikS [ 15 aug 2009 20:44 ] |
Berichttitel: | Vraag LM 17” |
Ik ben binnenkort aan nieuwe banden toe. Nog ongeveer 3mm op 215/55 R16 Michelin Primacy’s na ca 44.000 Kms. Misschien een mooi moment om de 16” standaard stalen velgen in te ruilen voor 17”LM. Ik vind een mooi opgevulde wielkast wel wat hebben….of moet ik nu een Duitser aanschaffen of een C5-III met 19”? Hoe dan ook de C5 Break PhII blijft voorlopig in de familie! 17” dus, maar “mijn” dealer adviseert 235/45 R17. Dat houdt in dat de velg groter is maar de omtrek gelijk blijft, dus ook dat het “gezicht” tov de wielkast niet verandert. Ik zie dat meer forumleden 17”hebben maar welke maat banden zij hebben gemonteerd zie ik niet zo 1,2,3. Wat ik graag wil weten is wat de mogelijke risico’s zijn als ik zou afwijken van de geadviseerde maat. Een tellerafwijking (so what?), maar problemen met de ESP of ABS e/o wiellagers, daar zit ik niet op te wachten. Er moet toch een bepaalde marge zijn ingecalculeerd, want een nieuwe band heeft +/- 8 mm en een versleten zeg 2mm = 1,2 cm in diameter. Op http://www.tyresave.co.uk/tyresize.html adviseert men “We recommend ±2.5% is the MAXIMUM difference in diameters”. Persoonlijk zou ik willen gaan voor 225/50 R17 omdat deze band minder plat is dan 235/45 R17, dus comfortabeler(?), maar de afwijking bedraagt 2,16%. Moet kunnen denk ik. Bovendien komt er bij 135 km/u (alleen in Frankrijk) een lichte motorbrom in het interieur die er tot ca 130 km/u op de teller niet is. Wie kan er wat over vertellen? Groet en alvast bedankt, Erik |
Auteur: | Erwin79 [ 15 aug 2009 20:50 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
Bij mij ligt er 225/40 R18 onder. Vind ik wel goed staan, ze zaten er onder bij de aanschaf en het rijd prima vind ik. Maar dat zal niet iedereen met me eens zijn denk ik. En het oog wil ook wat ![]() Groet Erwin |
Auteur: | jpiek [ 15 aug 2009 23:03 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
Ik heb er 225/45 R17 onder liggen, wijkt ook nauwelijks af, is instelbaar in de BC voor zover ik weet. Bovendien een dusdanig gangbare maat dat banden tenminste betaalbaar blijven... |
Auteur: | ErikS [ 15 aug 2009 23:19 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
Allebei zijn ze kleiner qua diameter dan de originele. Die van Erwin -0,9% en die van JPiek -1,3%. Maar geen negatieve ervaringen begrijp ik? Dan de afwijking naar boven iig ook kunnen denk ik... |
Auteur: | ms-c5 [ 16 aug 2009 09:06 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
@ ErikS, het idee dat wielkasten beter gevult worden, is een fabeltje, als het goed is dan is de wielomtrek het zelfde, je ziet wel wat meer licht metaal en minder rubber. wat wel merkbaar is, als je over klinkerweggetjes rijd, dan voel je de trillingen wel wat meer als bij de originele 15 inch wat ik had, dat is mijn ervaring. nu kan dat ook aan de banden liggen, ik heb er goodyears omliggen om de simpele reden, dat ik michelin te duur vond. maar ben wel met je eens, dat kwa de looks 17 of 18 inch wel mooi staat, zeker als je hem in z'n laagste stand zet ![]() |
Auteur: | ErikS [ 16 aug 2009 09:22 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
Oké, zal ik er misschien toch mee moeten leren leven. Bedankt voor je reactie Marcel. Er schijnt een wettelijke bepaling te zijn dat max 2% kleiner en max 1,5 groter is toegestaan... |
Auteur: | EvilTwin [ 16 aug 2009 10:44 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
In aanvulling op Marcels opmerking over groottes: 195/65R15 381+253,5 diameter = 634,5mm 205/65R15 381+266,5 d= 647,5 215/55R16 406,4+236,5 d= 642,9 (225/55R16 406,4+247,5 d= 653,9) 225/50R16 406,4+225 d= 631,4 235/50R16 406,4+235 d= 641,4 (205/55R17 431,8+225,5 d= 657,3) 215/50R17 431,8+215 d= 646,8 (225/50R17 431,8+225 d= 656,8) 225/45R17 431,8+202,5 d= 634,3 235/45R17 431,8+211,5 d= 643,3 215/45R18 457,2+193,5 d= 650,7 (225/45R18 457,2+202,5 d= 659,7) 225/40R18 457,2+180 d= 637,2 235/40R18 457,2+188 d= 645,2 Dik: de standaard Ph.I banden. Op de Ph.II bleeft alleen de 16". Die tussen haakjes zijn te groot of te klein (anders zouden de 225's wel om de standaard 16" liggen.) Met 235 zou ik hem toch een beetje knijpen op het overal past, vooral met vol inveren. Zoals je ziet de kleinste velg vult de wielkast het meest (205/65R15) De beschikbare 17" en 18" combinaties zijn wat mij betreft een verkeerd compromis, of je bent net zo breed als 16" (215/45R18), of je bent té breed (235/40R18, 235/45R17). Of de omtrek is kleiner dan 195/65R15, zoals met 225/45R17. Van deze combi's zou ik alleen 215/50R17 overwegen. Let op dat 10% breder (215->235) makkelijk 20% slechter weggedrag bij nat kan geven en bij spoorvorming. |
Auteur: | EvilTwin [ 16 aug 2009 12:37 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
ErikS schreef: Oké, zal ik er misschien toch mee moeten leren leven. Bedankt voor je reactie Marcel. Er schijnt een wettelijke bepaling te zijn dat max 2% kleiner en max 1,5 groter is toegestaan... Er is in NL praktisch geen banden/wielen eis of goedkeuring, ![]() ![]() De bandenspanning wordt gecheckt bij de APK. De loadindex is alleen een eis voor bedrijfswagens. ![]() ![]() |
Auteur: | jpiek [ 16 aug 2009 22:29 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
EvilTwin schreef: In aanvulling op Marcels opmerking over groottes: Of de omtrek is kleiner dan 195/65R15, zoals met 225/45R17. 0,2 mm ? Alsof je dat na een maand rijden nog merkt (indien uberhaubt) |
Auteur: | EvilTwin [ 17 aug 2009 09:55 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
0,2mm kleiner dan de kleinste band/wiel combinatie die überhaupt geleverd wordt, daarvoor koop je toch geen 17" ![]() Als je groter LM wil om de wielkasten beter te vullen valt die maat gewoon af. |
Auteur: | exroosje [ 17 aug 2009 12:58 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
Kijk gewoon naar citroen zelf: deze levert op de picasso 205/65/15, 215/55/16 en 215/50/17. Deze zijn vrijwel even groot. Inderdaad heeft de C5-II in de compu nog een aparte bandeninstelling voor 225/45/17 (staat expliciet carlsson bij) naast de standaard 215/55/16 De ph1 heeft de 3 vetgedrukten als instelling. Deze liggen echter zo dicht bij elkaar... Wettelijk moet je kilometerteller minimaal de gereden snelheid aangeven. Je kunt dus niet zomaar en grotere band monteren. Vandaar de 2% genoemde afwijking (maar alleen naar boven dus) Ikzelf heb voor 215/50/17 gekozen. Waarom? Cit velgen zijn eigenlijk te smal voor 225(6,5J), breder is sowies0 meer spoorvorming/aquaplanning en een 225/45 is toch weer een stukje lager. En cit doet hezelfde dus ook. Jammer dat er niet een grotere band te selecteren is in de computer, anders zou 225/50 of zelfs 205/55 een optie zijn. Toch nog net iets comfortabeler en wel goede vulling van de wielkasten. Deze zijn groot genoeg om aanlopen te voorkomen. |
Auteur: | EvilTwin [ 17 aug 2009 14:37 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
exroosje schreef: Wettelijk moet je kilometerteller minimaal de gereden snelheid aangeven. Je kunt dus niet zomaar en grotere band monteren. Vandaar de 2% genoemde afwijking (maar alleen naar boven dus) Dat kan en mag gewoon. Er is geen wettelijke eis mbt de bandenmaat of de snelheidsmeter (die wordt ook niet geijkt.) Alleen dat er een meter zit. Uit de APK voorschriften: Code: Er hoeft alleen nog maar gecontroleerd te worden op de aanwezigheid van de snelheidsmeter. De controle op goede werking en verlichting van de meter vervalt. Feitecode politie Code: het na 30-06-1967 in gebruik genomen voertuig niet is voorzien van een goed werkende, ook bij nacht, afleesbare snelheidsmeter Wat "goed" is wordt nergens gespecificeerd, dat kan de kit ook moeilijk controleren (hooguit naast een Picasso rijden en dat constateren dat het ding liegt ![]() Alleen voor de typegoedkeuring is er een eis mbt de snelheidsmeter (mag niet minder aangeven, mag niet meer aangeven dan +10km/h & +4% met als gevolg dat Duitse auto's vrijwel altijd 114km/h aangeven als ze maar 100km/h rijden. ![]() |
Auteur: | ErikS [ 17 aug 2009 20:14 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
Veel stof tot nadenken, maar ik er toch nog niet helemaal uit. (mierenneuken is precisiewerk) Meest wel overwogen keuze lijkt de 215/50 R17 te zijn… Het valt me op dat er tussen de verschillende banden die door Citroën bij de phase-I worden gemonteerd een marge van 13 mm zit . Zou dat betekenen dat ik eventueel veilig voor de 225/50R17 (ivm “zicht” en comfort) kan kiezen want die is 14mm groter dan 215/55 R16? De velgen die ik op het oog heb meten 6,5 of 7J. Daarnaast heb ik nog niets gelezen over problemen door te grote banden met ABS en/of ESP. Betekent dit dat ze niet voorkomen of niet bekend zijn? En, hoe kom je in de computer om de maat in te voeren? |
Auteur: | Co [ 17 aug 2009 22:18 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
Met 215-50/17 hoef je niets in de computer te wijzigen. De omtrek, daar gaat het tenslotte om, is zo goed als niet afwijkend van de standaard gemonteerde 205-65/15. Ook met de elektronische veiligheidsmiddelen zal je geen last ondervinden. Ik heb dik een jaar geleden Citro Resolfen velgen met 215-50/17 banden laten monteren. Bijna geen afname van comfort, maar wel een drastisch verbeterde wegligging. Een dikke aanrader, wat mij betreft. |
Auteur: | ms-c5 [ 18 aug 2009 09:10 ] |
Berichttitel: | Re: Vraag LM 17” |
de 225-45-17 is een erg gangbare maat en dus relatief goedkoop in aanschaf. ![]() en is na genoeg gelijk in omtrek als originele wielen. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |