Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Nieuwe banden, gebalanceerd op 0 en toch trillen bij 120 KM https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=5366 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | richard5000 [ 02 aug 2009 22:21 ] |
Berichttitel: | Nieuwe banden, gebalanceerd op 0 en toch trillen bij 120 KM |
Heb nieuwe banden voor, Mich, gebalanceerd los en onder de auto, staan op 0, maar toch een trilling in stuur tussen de 100 en 130 KM. Al bij verschillende malen laten balanceren, zonder echt goed resultaat, zitten nieuwe remschijven op, dus dit kan het ook niet zijn (krom), bij remmen trilt stuur niet. Weet iemand wat dit kan zijn, welke rubbers geven de trillingen door aan stur, kan ik deze vervangen? Hoor het graag, wordt langzaam een beetje gek vaniedere keer dit en dan weer dat. Wil eigenlijk wel graag in de auto blijven rijden, maar wel zonder trillingen. Groet, Richard |
Auteur: | Hans47 [ 02 aug 2009 22:38 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe banden, gebalanceerd op 0 en toch trillen bij 120 KM |
dit moet op te lossen zijn. Mijn C5 is behalve de versnellingsbak van hetzelfde bouwjaar etc. en heeft sinds ik haar heb en ondanks bandenwissels nog nooit getrild in het stuur bij welke snelheid dan ook. Kan het niet zijn dat de onbalans in de achterwielen zit, wat je vaak ook in het stuur voelt? |
Auteur: | Rowi [ 02 aug 2009 23:45 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe banden, gebalanceerd op 0 en toch trillen bij 120 KM |
Je zou kunnen proberen de banden te laten "afslijpen". Een of meer banden kunnen niet 100% rond zijn. Kan slechts enkele tienden van mm schelen, maar geeft dan toch onbalans. |
Auteur: | richard5000 [ 03 aug 2009 07:31 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe banden, gebalanceerd op 0 en toch trillen bij 120 KM |
Bij onbalans in achterbanden zou je het toch niet in het stuur moeten voelen, trilling in stoel kan ik wat bij bedenken, maar stuur trilt horizontaal (link/recht) heb de voorbanden vernieuwd en het was toen wel wat beter, dus bedenk toch iets aan voorkant? |
Auteur: | Maarten [ 03 aug 2009 11:37 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe banden, gebalanceerd op 0 en toch trillen bij 120 KM |
richard5000 schreef: Bij onbalans in achterbanden zou je het toch niet in het stuur moeten voelen, trilling in stoel kan ik wat bij bedenken, maar stuur trilt horizontaal (link/recht) heb de voorbanden vernieuwd en het was toen wel wat beter, dus bedenk toch iets aan voorkant? Nou... ik bleek bij balanceren aan de auto linkachter 25 gram onbalans in dat wiel te hebben (van de wagen af was het 0 gram) en ik voelde het zowel in stoel als in stuur. Aangezien mijn voorwielen allebei goed waren en het trillen in stuur weg was na aanpassen van het linkerachterwiel, moet het stuurtrillen dus wel daardoor gekomen zijn. |
Auteur: | exroosje [ 03 aug 2009 14:47 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe banden, gebalanceerd op 0 en toch trillen bij 120 KM |
Ik heb herhaaldelijk hetzelfde probleem gehad. Allereerst is gebalanceerd op 0g niet zaligmakend, want weet jij of het betreffende balanceerapparaat goed gecalibreerd is? Ten tweede kun je naast onbalans ook nog hoogte slag hebben. Dat is op te lossen / verminderen door hoogtebalanceren. Daar is een speciaal apparaat voor. Bij een goede bandenboer dus. Bv profyle in den Haag. Wat er dan gebeeurt is dat het apparaat je velg en bandoppervlak meet en vervolgens aangeeft hoe je band tov de velg moet verdraaien voor een zo rond mogelijk resultaat (en of dat binnen de marges valt). Vervolgens wordt het wiel conventioneel gebalanceerd. Maar dan wel met hetzelfde zeer nauwkeurige apparaat, wat ook nog eens regelmatig gecalibreerd wordt door de leverancier. Kost wel wat (20 euro/ wiel) maar zeer doeltreffend. In mijn situatie altijd de oplossing geweest. Oh ja, profyle heeft laatst zelfs een proefrit gemaakt voor en na balanceren. Dit nadat alleen conventioneel balanceren niet voldoende was. Eigenaar profyle wilde zelf zich overtuigen dat het na hoogtebalanceren wel helemaal goed was (dat was trillen bij 120-130 km/h). Als ook dat niet helpt is er onbalans in de totale wielophanging/aandrijving/remmen en moet je overgaan op balanceren aan de auto. |
Auteur: | griekel [ 04 aug 2009 12:00 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe banden, gebalanceerd op 0 en toch trillen bij 120 KM |
Misschien de auto opnieuw laten uitlijnen? |
Auteur: | richard5000 [ 10 aug 2009 13:59 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe banden, gebalanceerd op 0 en toch trillen bij 120 KM |
Probleem na veel balanceren opgelost (voor nu) bij Profile in Alkmaar een top service gehad. Blijft wel raar, op de balanceerbank stond hij op 0 en na een paar dagen was hij weer in onbalans, opnieuw gebalanceerd onder de auto en nu eindelijk goed. Wel nog afwachten, maar zat dus toch in onbalans. Allemaal bedankt voor de input. Groet, Richard |
Auteur: | Herman [ 10 aug 2009 23:15 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe banden, gebalanceerd op 0 en toch trillen bij 120 KM |
Houden zo ![]() |
Auteur: | Menno [ 19 aug 2009 12:54 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe banden, gebalanceerd op 0 en toch trillen bij 120 KM |
Bij nieuwe banden moet je de eerste tig km's voorzichtig remmen, kan misschien hebben geleid tot draaien van de banden op de velgen en dus opnieuw onbalans .... Heb wel eens een forse remactie moeten maken met net vers rubber, door het draaien op de velgen ( door het vet wat gebruikt wordt om ze om te leggen ) kon ik gelijk retour voor een rondje balanceren .... mede omdat een HP citroen en de C5 in het bijzonder erg gevoelig is voor onbalans ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |