Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

vering en/of uitlijning niet meer juist
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=5307
Pagina 1 van 2

Auteur:  PB [ 23 jul 2009 19:42 ]
Berichttitel:  vering en/of uitlijning niet meer juist

Sinds de 120.000 km beurt heb ik zeer grote problemen met de vering en/of uitlijning van de auto.
Met name wanneer de weg glad is door regen, los grind, natte keien, putdeksels etc. voel je steeds als de auto in de slip gaat. De achterzijde gaat steeds heen er weer en bonkt over drempels. Het lijkt ook dat de achterbanden sindsdien meer slijten.

Met de 120.000km beurt zijn o.a. de volgende zaken behandeld:
[*]normale 120.000km beurt
[*]nieuwe voorruit geplaatst
[*]winterbanden met de zomerbanden omgewisseld

Hierna driemaal bij de garage langs geweest en heeft men eerst een nieuwe hoogte stand meter achter verwisseld.
Daarna nog twee nieuwe veerbollen achter.

Tot op heden heeft dit nog niet tot het gewenste resultaat geleid.
Weet iemand misschien een oplossing?
Groet
Piet.

Auteur:  Ploffie [ 23 jul 2009 20:38 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

Waar ik het eerste aan denk zijn de achterste draagarmlagers, alhoewel zich dit wel in een vroeg stadium manifesteert. :smt017

Staan je achterwielen nog recht, veert hij gewoon als je op de bumper duwt?

Auteur:  PB [ 23 jul 2009 20:42 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

lijkt normaal te veren.
hoe bedoel je "staan banden nog recht"?
Piet

Auteur:  tonny25 [ 23 jul 2009 20:54 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

Zijn merk en type van de band voor en achter hetzelfde?

Gr. Tonny.

Auteur:  Ploffie [ 23 jul 2009 21:42 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

PB schreef:
lijkt normaal te veren.
hoe bedoel je "staan banden nog recht"?
Piet


Als de auto in de hoogste stand staat, en je gaat er een paar meter achter staan, staan de wielen dan zo |-| of een beetje zo /-\

Auteur:  EvilTwin [ 24 jul 2009 09:32 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

zijn de bollen nagemeten voor vervanging? Hoe was het met de derde achterbol (2.0HDi+BVA6=HA3+, dacht ik uit het hoofd)

120dkm is heel snel voor de ADALs maar als de bollen geperforeerd waren, dan is dat gekomen door overbelasting, dus is het niet gek als ook de ADALs eraan zijn.

ff vergeten,
check LDS, bandenspanning
op het oog de hoogte en het camber:
/--\ |--| \--/
cycle door de hoogteinstellingen en luister naar de ADALs en het omhoog komen.
voel door te duwen op de spatborden en de kofferdrempel hoe de vering is.

NB Aan de uitlijning valt NIKS in te stellen ALLEEN de sporing vóór.
Fout camber vóór betekent versleten veerpoten (onlogisch) moet zijn: heel licht naar buiten (V)
Fout camber achter betekent versleten ADALs (normaal 250dkm à 300dkm) moet zijn heel licht naar binnen (X)
Foute sporing achter kwam op een kleine series voor (Ph.) wegens verkeerd geboord achterste subframe.

Auteur:  PB [ 24 jul 2009 12:45 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

EvilTwin schreef:
zijn de bollen nagemeten voor vervanging? Hoe was het met de derde achterbol (2.0HDi+BVA6=HA3+, dacht ik uit het hoofd)

120dkm is heel snel voor de ADALs maar als de bollen geperforeerd waren, dan is dat gekomen door overbelasting, dus is het niet gek als ook de ADALs eraan zijn.

ff vergeten,
check LDS, bandenspanning
op het oog de hoogte en het camber:
/--\ |--| \--/
cycle door de hoogteinstellingen en luister naar de ADALs en het omhoog komen.
voel door te duwen op de spatborden en de kofferdrempel hoe de vering is.

NB Aan de uitlijning valt NIKS in te stellen ALLEEN de sporing vóór.
Fout camber vóór betekent versleten veerpoten (onlogisch) moet zijn: heel licht naar buiten (V)
Fout camber achter betekent versleten ADALs (normaal 250dkm à 300dkm) moet zijn heel licht naar binnen (X)
Foute sporing achter kwam op een kleine series voor (Ph.) wegens verkeerd geboord achterste subframe.


Vering is HA3+
derde achterbol is niet vervangen of deze is nagemeten weet ik niet, zal dit navragen.
wat zijn ADALs?
camber is /--\ zij het zeer gering denk ongeveer 10mm
overbelasting lijkt mij uitgesloten. bezit geen trekhaak of kan het na een drempel gebeuren. wel vreemd dat het verschijnsel pas na de onderhoudsbeurt aan de orde kwam.
Overigens nog vergeten aan te geven dat men ook een nieuw roetfilter heeft geplaatst. kunnen hierdoor instellingen zijn gewijzigd. garage zegt van niet, maar???
LDS geprobeerd, bij het afschroeven van de dop ontsnapte veel lucht. verder zie ik geen olie, maar een soort omgekeerde dop, moet je deze verwijderen?
bij het verstellen van de hoogte instellingen hoor je geen specifieke bijgeluiden.

Auteur:  Menno [ 24 jul 2009 13:23 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

ADALS = achterste draagarmlagers

Auteur:  EvilTwin [ 24 jul 2009 16:37 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

PB schreef:
camber is /--\ zij het zeer gering denk ongeveer 10mm


da's aan de hoge kant, maar nog geen indicatie voor ADALs.

Citaat:
overbelasting lijkt mij uitgesloten. bezit geen trekhaak of kan het na een drempel gebeuren. wel vreemd dat het verschijnsel pas na de onderhoudsbeurt aan de orde kwam.


overbelasting is toch echt de enige mogelijkheid om bollen lek/leeg te krijgen...

Citaat:
Overigens nog vergeten aan te geven dat men ook een nieuw roetfilter heeft geplaatst. kunnen hierdoor instellingen zijn gewijzigd. garage zegt van niet, maar???


lijkt me niet, maar een nieuw FaP bij een 2.0HDi bij 120dkm?? Dat hoort sowieso niet.

Citaat:
LDS geprobeerd, bij het afschroeven van de dop ontsnapte veel lucht. verder zie ik geen olie, maar een soort omgekeerde dop, moet je deze verwijderen?


nee dat hangende netje geeft het minimum aan (vgl koelvloeistofreservoir, die heeft ook zo'n ding)

Het zou dus goed het LDS niveau kunnen zijn, dat geeft vreemde problemen,
er is ook een MAX niveau en houd de instructies aan voor het bijvullen.
Meten in laagste stand.
Vullen tot MAX, motor aan, stuurwiel van uiterste naar uiterste
bijvullen indien nog onder min.
Voor HA3+ is het MAX ook wel aangeduid met HYD.

Auteur:  Ploffie [ 24 jul 2009 16:53 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

Overbelasting van de achtervering bij een berline zonder trekhaak kan ik me moeilijk iets bij voorstellen.
Mogelijk is dan oneigenlijk gebruik, de achterleuning naar beneden en veelvuldig volgepakt met zwaar materiaal.

Lijkt me bij een break voor de hand liggender.

Is de scheve wielstand op het oog bepaald of heb je deze gemeten?

Zichtbaar scheef is foute boel.

Auteur:  Ronald [ 24 jul 2009 19:12 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

Piet, bij een dealer geweest of een goed aangeschreven Citroenspecialist ? Of zo maar een garage ?

Gr. Ronald

Auteur:  EvilTwin [ 25 jul 2009 12:04 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

Ploffie schreef:
Overbelasting van de achtervering bij een berline zonder trekhaak kan ik me moeilijk iets bij voorstellen.
Mogelijk is dan oneigenlijk gebruik, de achterleuning naar beneden en veelvuldig volgepakt met zwaar materiaal.


Dat is toch vrij simpel als je de boel vollaadt. Het hoeft maar één keer ;)

Een extra gevaar vormt het mogelijk ontbreken van de stootrubbers. Hard over een drempel zorgt er bovendien voor dat de middenbol afgesloten wordt, waardoor de maximale veerweg volledig opgevangen moet worden door de buitenbollen.

Auteur:  WackoH [ 25 jul 2009 12:33 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

Ik heb ook wel eens de wagen volgeladen met klinkers. Bij het laten zakte de achterkant natuurlijk steeds dieper. Ik heb daarom de klep een paar keer dichtgegaan om het systeem weer op te pompen. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat er een doorn in de bollen zit die het membraan doorboort bij extreem inveren. Waarschijnlijk moeten de stootrubbers hiertegen beschermen (enige tijd daarvoor had er weer een bij laten plaatsen die was verdwenen. Hulde aan dit forum :smt193 ).
Maar klopt het verhaal met de doorn?

Auteur:  PB [ 25 jul 2009 15:06 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

De FaP moest volgens de garage conform schema worden vervangen. Later zag ik in het onderhoudsboekje bij 180.000km, maar ook afhankelijk van het model???

LDS niveau zie geen hangend netje, maar een gesloten dop/busje met aan de onderzijde verticale sleufjes de bodem is dicht. Deze bodem is geheel schoon en droog geen olie te zien! De bak is niet transparant waardoor het peil niet op andere wijze is te beoordelen. Zit er wel olie in?
Nog gekeken wanneer de auto in de laagste stand staat. Ook dan geen olie te zien.

Overbelasting van de vering kan haast niet. Nooit de auto zwaar belast. Ik neem aan dat 4 personen met lichte bagage geen probleem mag zijn.
Wel zijn bij ons in de buurt een aantal zeer hoge drempels, waardoor het zou kunnen gebeuren?

De wielstanden met een waterpas opgemeten en voorwielen recht.
Lv \ 8mm (bovenzijde naar buiten)
Rv / 4mm (bovenzijde naar buiten)
La / 8mm (bovenzijde naar binnen)
Ra \ 13mm (bovenzijde naar binnen)

Bandenspanning voor 2,5 en achter 2,2 nogmaals gecheckt bij een andere pomp en was juist.

Alles is bij de Citroendealer Zijp te Heerhugowaard verzorgd.

Auteur:  Sjever [ 25 jul 2009 15:37 ]
Berichttitel:  Re: vering en/of uitlijning niet meer juist

Ik zou in jouw geval maar eens verhaal gaan halen bij de reparateur want volgens mij, heb je te weinig LDS in je systeem, mogelijk verdwenen tijdens het wisselen van de veerbollen!!! :smt089

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/