Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Vibratie bij remmen. https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=5243 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Fillempie [ 14 jul 2009 15:23 ] |
Berichttitel: | Vibratie bij remmen. |
Ik heb gisteren de schijven en blokken voor vervangen. Piece of cake. Nu zit er een vibratie in bij het remmen. Zowel in het stuur als in het rempedaal te voelen. Bij hoge snelheid (140 km/u) is het een stuk heftiger en grommen ze ook. Ik heb dit klusje vaker gedaan, maar dit nooit gehad. De schijven lijken me niet krom. Of moeten de blokken zich gewoon even zetten? Wie heeft dit wel eens bij de hand gehad? Wat heb ik verkeerd gedaan? Groetjes, Frank. |
Auteur: | Duck [ 14 jul 2009 15:51 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
lijkt op een kromme schijf |
Auteur: | Maarten [ 14 jul 2009 16:11 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
Als je nieuwe schijven hebt mag ik hopen dat die niet krom zijn! Remblokken moeten zich inderdaad wel even zetten. Mijn ervaring met nieuwe blokken is dat het altijd een paar dagen duurt voordat je weer het gevoel hebt dat de vertraging is wat hij ervoor was. |
Auteur: | Menno [ 14 jul 2009 16:55 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
En even de eerste paar 100 km rustig aan remmen .... Maar grommen/vibratie hoort niet, kan natuurlijk wel voorkomen dat je net een setje kromme schijven meekrijgt ![]() |
Auteur: | Zolder [ 14 jul 2009 17:03 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
Hoi Kan ook zijn, gezien je klachten dat er vuil tussen het aanslagpunt van je schrijven zit waardoor hij niet goed aan zit. Gr.Zolder |
Auteur: | EvilTwin [ 15 jul 2009 10:15 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
Ik geloof niet in kromme schijven. Ik heb er nog nooit last van gehad, kwestie van goed remmen. Het gaat hierbij eigenlijk altijd om afzetting van de hars uit de blokken op de schijf. Bijv door hete blokken stuiterend tegen een hete schijf te drukken. Die hars is er altijd weer af te slijten. |
Auteur: | Fillempie [ 15 jul 2009 12:18 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
Ik weet niet of dit het probleem kan zijn, maar ik ben niet zuinig geweest met kopervet tussen de naaf en de remschijf. Als er teveel kopervet tussen zit en de remschijf er iets (milimeters) scheef op zit door het vet, kan dit het trillen misschien veroorzaken. Wat is jullie mening? Zou dit een verklaring kunnen zijn? Hoe dan ook.....ik ga vrijdag de boel demonteren en maar eens kijken of ik iets kan vinden. |
Auteur: | Hans47 [ 15 jul 2009 13:35 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
Ik zoek het ook in hetgeen Zolder aangeeft. Ik zou als je vrijdag de boel weer openmaakt de naaf goed schoonmaken en de schijf bijvoorbeeld 180 gr. draaien t.o.v. hoe die nu zit (even met een krijtje of zo de huidige stand markeren). Controleer dat de remblokhouder zowel boven als onder soepel over de geleidepennen glijdt. Pas op met teveel kopervet tussen naaf en schijf want door het draaien van de as wordt het alle kanten op geslingerd, dus komt het ook op plaatsen waar het niet hoort. |
Auteur: | Ploffie [ 15 jul 2009 13:39 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
Ze hebben mij wel eens geadviseerd de schijven er gewoon droog op te doen ipv met vet er tussen. |
Auteur: | c5maarten [ 17 jul 2009 10:48 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
Heb je toen je de nieuwe blokjes erop zette de zuiger wel goed terug gedraait, zodat het palletje op de blokjes in de sleuf liggen? als dit niet is krijg je ook rare vibraties! |
Auteur: | Fillempie [ 17 jul 2009 14:00 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
Ik heb alles er weer af gehad. Alles gecheckt en kopervet tussen schijf en naaf weggehaald. Schijven met winkelhaak en schuifmaat gecontroleerd, maar kan zo met het blote oog niets raars ontdekken. Ook de nokjes op de blokken vallen goed in de sleuf. Helaas zit het er nog steeds is. Wel het gevoel dat het minder is geworden en ben erachter gekomen dat het zich alleen voordoet bij bepaalde remdruk. Rem je iets harder, dan verdwijnt het weer. Zou het kunnen zijn dat er tijdens het terugdrukken van de cilinders lucht in de leidingen is gekomen waardoor dit fenomeen zich voordoet? Lijkt me sterk, maar moet alles uitsluiten. Verder remt hij perfect. Reageert goed en trekt niet weg bij remmen. Ik kijk het nog een paar honderd km aan en dan maar even naar de specialist. In ieder geval tot zover bedankt voor jullie reactie's.................... |
Auteur: | c5maarten [ 17 jul 2009 23:58 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
Klinkt raar maar heb precies het zelfde bij de mijne, remfunctie voldoet prima maar idd bij bepaalde snelheid de vibratie in het rempedaal. Ligt niet aan lucht in de leiding want het systeem heb ik volledig ontlucht en tevens voorzien van nieuwe remolie! |
Auteur: | GuidoK [ 18 jul 2009 01:33 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
Klinkt mij toch echt als kromme schijven in de oren, temeer omdat je het zaakje nog weer los hebt gehad en gedemonteerd. Ik heb het ook wel eens gehad, en de vibraties lijken dan wel eens te varieren met zowel de druk op de rem, maar ook met de snelheid waarmee je rijdt. De afwijking is zo 1mm of meer. Ik heb zelf echter nog nooit meegemaakt dat nieuwe schijven krom zijn (meestal versleten schijven die heet zijn geweest), maar het kan natuurlijk wel (fabricagefout, transportfouten?). Kromme schijven kan je niet meten met winkelhaak of schuifmaat, maar je hebt een meetklok nodig met een magneetvoetje. zo'n dingetje dus: ![]() Met het magneetvoetje klem je 'm ergens aan de auto (maakt niet uit waar), en het puntje van de meetklok zet je tegen de schijf. De schijf draai je dan langzaam rond, en het wijzertje beweegt. De uitslag geeft de slinger in de schijf aan. Voor het meten wel even je schijf schoonmaken met remmenreinger; just in case. Een meetklokje kost meestal iets van 30-40 euro; misschien kan je er eentje ergens lenen, elke redelijke autoknutselaar heeft er wel eentje liggen (redelijk standaardgereedschap). Als er lucht in je remleidingen zou zitten zou je geen vibraties voelen, maar zou je rempedaal heel sponzig aanvoelen (en zou je heel slecht kunnen remmen) Overigens moet je -vooral bij nieuwe remblokken- bij hard remmen voor bijv een stoplicht daarna je voet van het pedaal halen om alles goed en gelijkmatig te kunnen laten afkoelen / uitdampen. De afwijking kan ook in variƫrende dikte liggen, wat niet altijd even goed met een meetklok te meten is. Daarvoor heb je speciale schuifmaatjes met een soort puntjes in de bek: ![]() Die kom je een stuk minder tegen, maar ik denk dat je hiervoor ook prima een micrometer kan gebruiken (moet de bek wel groot / diep genoeg zijn natuurlijk) Ik zou het probleem zo snel mogelijk oplossen / diagnotiseren; je kan dan heel makkelijk terug met je spullen (want fabricagefout). Als je het een tijdje aankijkt dan krijg je natuurlijk altijd aan te horen dat het aan je remgedrag heeft gelegen en doen ze moeilijk met de poen teruggeven ![]() |
Auteur: | Fillempie [ 09 aug 2009 14:04 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
Nou, probleem verholpen. Vorige week even naar Hans Weijs in Elst gereden om mijn schijven te laten checken. Na een schijf was het al duidelijk. Er zat een slag in. Minimaal, maar toch. Ik heb de leverancier opgebeld met mijn verhaal. Volgens hun is het onmogelijk dat nieuwe schijven krom zijn, maar ze maakten er geen probleem van en de volgende dag had ik nieuwe schijven in huis. Deze direct gemonteerd en ja....... de auto remt weer trillingsvrij. Hulde voor http://www.autopartsonline.nl voor de goede afwikkeling. |
Auteur: | c5maarten [ 09 aug 2009 22:33 ] |
Berichttitel: | Re: Vibratie bij remmen. |
Zo zie je maar weer! les 1 op de MTS meten = weten! |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |