Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Tik linksvoor.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=4866
Pagina 1 van 2

Auteur:  staircase [ 22 mei 2009 01:28 ]
Berichttitel:  Tik linksvoor.

Sinds een aantal weken valt mij op dat bij het achteruitrijden en het stuur scherp naar rechts gedraaid er eenmalig een scherpe tik van linksvoor hoorbaar is. Dit is bijna altijd het geval en uitsluitend bij achterruit rijden. Speling kan ik niet voelen op het linker voorwiel.
Waar moet ik aan denken? Homokineet? Maar waarom dan alleen bij achterruit rijden. Zit er wellicht een (stuur-)stang los. Maar dit zou je toch ook als speling kunnen voelen?
Heeft iemand hier een idee over of is het een eigenschap in plaats van een storing?

Chris

Auteur:  Hans47 [ 23 mei 2009 12:16 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

Ik heb dat met mijn vorige auto -geen C5- ook meegemaakt en toen bleek dat met het stuur helemaal ingedraaid de binnenzijde van het wiel tegen een aanslagpunt aankwam maar dat hoorde ook zo. Het vreemde was toen ook dat dit alleen met achteruitrijden waarneembaar was. Ik vermoed dat bij achteruirijden met geheel ingedraaid stuur de auto anders in- of uitveert dan wanneer je met ingedraaid stuur vooruit wil rijden.

Auteur:  staircase [ 24 mei 2009 01:59 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

Vandaag het even bij mijn dealer nagevraagd.
Volgens hem is het de schroefveer die je hoort en komt dat bij meer auto's zo nu en dan voor.
De veer draait ietwat in de schotels en zou op te lossen zijn door het demprubber te vervangen dan wel opnieuw te plaatsen. Kwaad kan het niet en zal bij het eerstkomend garagebezoek in elk geval nog even gecontroleerd worden.

Chris

Auteur:  Sjever [ 24 mei 2009 09:33 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

staircase schreef:
Vandaag het even bij mijn dealer nagevraagd.
Volgens hem is het de schroefveer die je hoort en komt dat bij meer auto's zo nu en dan voor.
De veer draait ietwat in de schotels en zou op te lossen zijn door het demprubber te vervangen dan wel opnieuw te plaatsen. Kwaad kan het niet en zal bij het eerstkomend garagebezoek in elk geval nog even gecontroleerd worden.

Chris


Welke schroefveer , een HPgeveerde Citroën heeft helemaal geen schroefveer!!
:citrofiel

Auteur:  Ploffie [ 24 mei 2009 11:12 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

Dan vraag ik me af wat dat dan wel voor een dealer is. :smt017
Schroefveer. :lol:

Auteur:  staircase [ 25 mei 2009 00:38 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

Tja voor ik nu, met al dan niet plaatsvervangend schaamrood, in de hoek plaats neem zal ik me eens flink verdiepen hoe die vering dan wel overgedragen wordt. In de database is daar genoeg over te vinden tenslotte en heb daar al zijdelings wat van gezien. Mijn BMW motoren van vroeger hadden achter een of twee nivomats en die werkten volgens Citroenpricipe zei men en hadden een hulpveer. Hier moest de druk in het element zelf opgebouwd worden en werkte dus zonder pomp. Feit was wel dat ook bij de zwaarste belasting de koplamp nooit bijgesteld hoefde te worden.

Ga mijn huiswerk doen en deze kennis spoedig overdragen op de dealer. Overigens was ik wel van plan bij aanhoudende klachten een afspraak in Nieuw-Vennip te maken.

Chris

Auteur:  Klaverblaadje [ 25 mei 2009 07:46 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

:smt023 Heel goed idee!

Auteur:  jpiek [ 25 mei 2009 23:08 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

staircase schreef:
Tja voor ik nu, met al dan niet plaatsvervangend schaamrood, in de hoek plaats neem zal ik me eens flink verdiepen hoe die vering dan wel overgedragen wordt.


Wat heb je hier sind aug. vorig jaar in 144 berichten gedaan ? In de kroeg gehangen zeker :lol:

;)

Auteur:  F van Erp [ 02 jun 2009 23:11 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

Heeft iemand ondertussen al een idee ???
Mijn C5 heeft het ondertussen ook!!.
Ik hoor het ook bij stevig remmen. Dan staan de wielen rechtuit.....
Km = 56000

F van Erp

Auteur:  staircase [ 03 jun 2009 23:04 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

Gisteren met de auto op de brug langdurig gezocht. Uitgesloten dat het remblokken waren.
Alle draaipunten goed gecontroleerd en alleen de befaamde vertikale armpjes zijn over een poosje aan beurt. Zolang ik nog niets hoor op klinkerwegen kan dat nog even wachten.
Zonder flits was duidelijk te zien wat er raakte bij het volledig naar rechts draaien van het stuur.
Je blik moest er op vallen om dit te zien. De foto is alleen wat lichter gemaakt. Het witte bij raakpunt 1 is pure weerkaatsing. De plastic (luchtgeleider-?)kap wordt door een metalen beugel op zijn plaats gehouden en deze beugel schraapte schoksgewijs tegen de draagarm. Deze beugel was niet zo eenvoudig te verbuigen zonder het wiel te demonteren en de definitieve afronding hiervan komt binnenkort bij het vervangen van de voorbanden wel.
De beugel is waarschijnlijk ooit ontzet bij remblokken vervanging dan wel bandenwissel.

Chris.

Auteur:  F van Erp [ 20 jul 2009 16:16 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

Staircase, wat bedoel jij met veritcale armpjes ???

Onze C5 heeft een tik linksvoor, zowel bij het ver indraaien ( links of rechts maakt niet uit ) als bij een keer stevig remmen ( wielen staan dan rechtuit ).
Een aantal weken geleden is ie bij de garage geweest, echter hier konden ze niks vinden.

Iemand misschien nog een idee??

F van Erp

Auteur:  staircase [ 21 jul 2009 01:11 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

F van Erp schreef:
Staircase, wat bedoel jij met veritcale armpjes ???

Onze C5 heeft een tik linksvoor, zowel bij het ver indraaien ( links of rechts maakt niet uit ) als bij een keer stevig remmen ( wielen staan dan rechtuit ).
Een aantal weken geleden is ie bij de garage geweest, echter hier konden ze niks vinden.

Iemand misschien nog een idee??

F van Erp


Er was onlangs nog een draadje over meen ik al kan ik dat zo gauw niet vinden. Deze armpjes maken bij slijtage een licht klapperend geluid op klinkerwegen. Je kunt ze vooral op de brug goed zien en bij mij zat er nog niet echt veel speling op maar wel verschil tussen links en rechts. Je vraagt je af wat deze iel uitziende stangetjes toevoegen aan het verder rubuust uitziende onderstel.
Mijn tik is dus uitsluitend bij flink uitdraaien en bij jou zouden het misschien best remblokken met speling kunnen zijn als de fuseekogels al uitgesloten zijn.

Chris.

Auteur:  Menno [ 21 jul 2009 08:38 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

Je bedoeld de stabilisator stangetjes .... ?

Auteur:  EvilTwin [ 21 jul 2009 12:33 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

Om verwarring te voorkomen: het gaat om twee vertikale verbindingsstangjes, die de stabilisator stang te koppelen aan de veerpoten.

De stabilisator stang zelf is die dikke (~30mm) horizontale staaf van links naar rechts. Achter zit er ook eentje die rechstreeks aan de langsarmen vast zit. De Engelse term is anti-roll bar en dat is ook wat hij doet, zeker bij HP: hij verhindert dat de auto te veel rolt. Bovendien zit er de hoogtesensor op.

Auteur:  Ploffie [ 21 jul 2009 13:01 ]
Berichttitel:  Re: Tik linksvoor.

...door insiders ook wel 'pokkepokstangetjes' genoemd. ;)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/