Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Schuintrekken wagen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=3938
Pagina 1 van 1

Auteur:  Pietheintje [ 28 dec 2008 12:43 ]
Berichttitel:  Schuintrekken wagen

Was het eerst niet zeker, maar nu toch vastgesteld dat onze C5 lichtjes naar rechts nijgt waardoor je tijdens het rijden altijd een beetje dient tegen te sturen, bij lange ritten eigenlijk een beetje vervelend en zelfs lastig vind ik, hoe kan zoiets komen? Iemand ervaring mee?

Auteur:  zandvoorta [ 28 dec 2008 12:44 ]
Berichttitel:  Re: Schuintrekken wagen

Even laten uitlijnen ;)

Auteur:  Klaverblaadje [ 28 dec 2008 13:00 ]
Berichttitel:  Re: Schuintrekken wagen

Mijn 2.2 Hdif doet het niet, en mijn 1.6 Hdif had er ook last van.

Ik heb er uitvoerig mee geexperimenteerd, andere banden, uitlijnen etc.

Op dit forum is er toen (eind 2006?) een uitgebreide discussie over geweest, maar hij trekt naar rechts omdat de weg rond afloopt naar rechts, ga maar op de linkerbaan rijden, dan zul je merken dat hij dan naar links trekt.
Kijk ook of de bandenspanning voor wel gelijk is, ik ben het toen voor 90% kwijtgeraakt door rechts de bandenspanning met 0.2 te verhogen.
dus links -0.1 en rechts +0.1 to de fabrieksopgave.

Auteur:  Hertogjan [ 28 dec 2008 13:55 ]
Berichttitel:  Re: Schuintrekken wagen

Ik heb precies hetzelfde gehad met een Peugeot. (te) lang ge etterd met uitlijnen en balanceren en zo, bleek dat de pomp waar ik gebruik van maakte een zeer onnauwkeurig ding was. Vervolgens naar een garage gegaan waar ze geacht worden een geijkt apparaat te hebben en ziedaar, het probleem was over. Spanningsverschillen dus over de vier banden.

Auteur:  Harm [ 28 dec 2008 21:14 ]
Berichttitel:  Re: Schuintrekken wagen

Pietheintje,

Mag ik je vragen de verschillende vragen even onder de juiste hoofdstukken te plaatsen? Maakt het allemaal wat overzichtelijker...

Bedankt!

Auteur:  Pietheintje [ 28 dec 2008 22:42 ]
Berichttitel:  Re: Schuintrekken wagen

Euuh, ja hoor, sorry voor de verwarring maar wat bedoelt u precies? Dient dit bericht niet bij onderstel geplaatst dan? Dank.

Auteur:  Harm [ 28 dec 2008 22:46 ]
Berichttitel:  Re: Schuintrekken wagen

Mijn fout... :oops:
Niks gezegd.... Had ergens anders gemoeten....Sorry.

Auteur:  jpiek [ 28 dec 2008 23:00 ]
Berichttitel:  Re: Schuintrekken wagen

Vreemd dat een rijhoogte aanpassend systeem als de HP vering van Citroen daar gevoelig voor zou zijn. Mijn ervaring (met de Xantia) is dat ik soms zelfs een km nodig heb om erachter te komen dat ik een lekke band heb.

Ik merk soms ook een neiging naar rechts, maar weer niet op alle wegen en op alle rijbanen en wijt het eignelijk ook aan de afronding van de wegdelen...

Auteur:  EvilTwin [ 29 dec 2008 12:18 ]
Berichttitel:  Re: Schuintrekken wagen

jpiek schreef:
Vreemd dat een rijhoogte aanpassend systeem als de HP vering van Citroen daar gevoelig voor zou zijn. Mijn ervaring (met de Xantia) is dat ik soms zelfs een km nodig heb om erachter te komen dat ik een lekke band heb.

Ik merk soms ook een neiging naar rechts, maar weer niet op alle wegen en op alle rijbanen en wijt het eignelijk ook aan de afronding van de wegdelen...


Maar HP werkt per as, niet per wiel. De demping links-rechts komt volledig uit de links-rechts doorlaten en de vering links-rechts (rol) komt volledig uit de stabilisatorstangen (behalve wanneer de sportvering de doorlaten sluit)

De extra dikke stabilisatorstangen kunnen dus ook een wiel boven de grond "zwevend" houden, beter dan bij wokkelvering met relatief dunne stabi's. Oude HP bakken kun je perfect op drie wielen rijden in standje "hoog" met de draagarmen tegen de aanslagen geduwd, maar bij de C5 ben je dan begrensd op 10km/h ;)

Ook zijn HP-auto's traditioneel gevoelig voor het camber van de weg (iets anders dan het camber van de wielen) al is dat op de C5 al weer veel minder dan vroeger. Waar dat exact aan ligt weet ik niet, wellicht omdat de C5 zelf meer camber heeft en meer toespoor achter.

Auteur:  Pietheintje [ 31 dec 2008 10:35 ]
Berichttitel:  Re: Schuintrekken wagen

EvilTwin, misschien voor de leken 8-) waartoe dient en wat is een stabilisatorstang? En wat bedoelt u met camber? dank. :smt198

Auteur:  EvilTwin [ 31 dec 2008 13:09 ]
Berichttitel:  Re: Schuintrekken wagen

Pietheintje schreef:
EvilTwin, misschien voor de leken 8-) waartoe dient en wat is een stabilisatorstang?


Een stabilisatorstang is een torsiestaaf (in feite een veer) die een wiel links met het wiel rechts verbindt. Vrijwel alle moderne auto's (met onafhankelijke wielophanging rondom) hebben er twee: Eentje voor, eentje achter.

Het doel is om de rolstijfheid van een auto te verhogen, zonder de eigenlijke wielveren te veranderen.

Bij het ronden van een bocht leunt de auto op de buitenste veren, dus die leveren het grootste deel van de rolstijfheid, de stabi levert extra rolstijfheid. Veren de wielen tegelijk in, dan draait de stabi gewoon mee zonder belast te worden.

Maar op een HP auto kan er vloeistof van links naar rechts vloeien en is er dus geen rolstijfheid; hij kan niet op de wielbollen leunen. In een langzame bocht zou een HP auto dus flink kunnen hangen, ware het niet dat er extra dikke stabilisatorstangen in zitten.

Het leuke van HP is weer wel dat de links-rechts doorlaat ook voor roldemping zorgt (bij wokkelveren komt deze ook gewoon uit de dempers) je kunt dus met HP meer variëren voor een beter compromis tussen handelbaarheid, comfort, wegligging etc.

Als je HA3+ op je C5 hebt, kan de computer de links-rechts doorlaat afsluiten om rolbewegingen meer te onderdrukken. Op de Xantia Activa zat er een plunjer (actuator) op de stabilisatorstang om de rol zelfs tegen te werken.

Ook een DS had al stabilisatoren voor en achter in een tijd dat auto's soms niet eens een stabi voor hadden.

Citaat:
En wat bedoelt u met camber? dank. :smt198


Camber (NL: wielvlucht), sporing (engels: toe) caster, kingpin angle, scrub radius... zijn allemaal termen die slaan op de geometrie van de wielophanging. Dit is wat men probeert na te meten en waarmogelijk in te stellen bij "het uitlijnen".

Camber is de hoek die de verticale as van het wiel met de weg maakt. Van achter de C5 gezien leunen de (achter) wielen licht naar binnen, moeilijker is te zien dat de voorwielen licht naar buiten leunen.

Geen van beide zijn overigens instelbaar op een C5.

Sporing is de hoek die de wielen (in de rechtuitstand) maken met de rijrichting van de auto, bij voorwielaandrijvers is dat meestal uitspoor voor (onder belasting van het motorvermogen wordt dit toespoor, voor stabiliteit) achter is het uitspoor.

Alleen de sporing vóór is instelbaar, maar alleen als de stuurstang los is geweest kan er iets veranderen.

Het uitlijnen van een C5 is dus grotendeels onzin, je kunt het wel nameten, maar er is niks in te stellen. Is de uitlijning achter bijv mis, dan zijn óf de ADALs aan vervanging toe (na dik 250dkm) óf het achterste subframe is uit model. Kapotte ADALs kunnen opvallen door extreem camber (vaak te zien op ranzige oude Biksen en Xanten)

De geometrie dient te worden gemeten met draaiende motor op gewone rijhoogte, omdat de hoeken veranderen met het in- en uitveren en sturen. (voor meer grip in bochten etc.) Op de achterwielen is dit effect er ook door de meesturende achteras.

De exacte getallen voor de uitlijning heb ik wel eens gepost, je moet echt een timmermansoog hebben om het op een C5 te zien, omdat het slechts om een fractie van een graad gaat, zowel camber als sporing.


NB Ook de weg heeft een bepaalde vorm en meestal wordt het aflopen van de weg tbv afwatering ook met camber aangeduid. Het is ook mogelijk een bolle of holle weg te bouwen.

Hogesnelheidsbochten kennen vaak enkele graden camber (kom-baan)

Auteur:  Pietheintje [ 31 dec 2008 13:21 ]
Berichttitel:  Re: Schuintrekken wagen

mooie uitleg, nu begrijpen we een en ander al veel beter :smt023
mercikes

Auteur:  Stalsie [ 02 jan 2009 23:59 ]
Berichttitel:  Re: Schuintrekken wagen

Ik heb het ook eens gehad met een jumper..
Was wel een wat hellende baan, maar met de xsara picasso heb ik op dezelfde baan geen enkel probleem.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/