Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Banden "schrapen" bij scherpe bocht https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=3843 |
Pagina 1 van 6 |
Auteur: | C5Cruiser [ 09 dec 2008 15:23 ] |
Berichttitel: | Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
Als ik scherp draai, ![]() Als ik het stuur recht heb staan merk ik niets, geen trekken naar een kant, ook niet als ik rem. Ik zie ook niets aan de banden (scheef afgelopen of zo) Wat kan dit zijn?? ![]() Alvast bedankt. Mark |
Auteur: | Harm [ 09 dec 2008 15:30 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
C5Cruiser schreef: Wat kan dit zijn?? ![]() Normaal... ![]() Heeft de mijne ook. De wielen sturen niet even ver uit en door de breedte van de banden kan dit tot het genoemde schraapgeluid leiden... |
Auteur: | frank65 [ 09 dec 2008 17:57 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
Klopt, normaal en hoe breder de band, hoe meer het wringt. Op mijn voorgaande auto's is het me ook nooit zo opgevallen. |
Auteur: | Menno [ 09 dec 2008 18:17 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
Bij maximale uitslag hebben alle C5'jes last van dit 'geluid' ... |
Auteur: | munkman [ 09 dec 2008 20:15 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
komt mij zeer bekend voor, maar het lijkt wel alsof dit erger wordt naarmate de banden aan het verslijten zijn. Ik merk het pas sinds een aantal maanden. Ik merk het extra sterk als ik licht omhoog rijd. |
Auteur: | JHV [ 09 dec 2008 21:06 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
Klopt, ik herken dit ook. Sommige parkeer garages hebben van die gladde vloeren, dan hoor je de banden helemaal. Ik was naar aanleiding van dit schrapen bij de bandenboer geweest om uit te laten lijnen. Dacht dus dat het daar aan lag. De uitlijning was niet of nauwelijks uit de maat. En daarna bleef het schrapen ook. Johan |
Auteur: | C5Cruiser [ 10 dec 2008 13:55 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
Bedankt voor jullie reacties. Gezien 5 uit 5 aangeeft dat dit normaal is zal ik mij dan ook maar niet druk maken en verder genieten van mijn C-tje. ![]() Greetszzz Mark |
Auteur: | blizz [ 14 dec 2008 08:55 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
hmmmmmzzzz moet och eerlijk zeggen dat mijn zee 5 daar geen last van heeft ze heeft wel splinter nieuwe banden greetz daaf |
Auteur: | WilfredenElke [ 14 dec 2008 09:03 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
Ik herken dit ook niet hoor. Niet met de originele velgen/banden en ook niet met de 225/40/18 set. Verklaring: Verschil tussen benzine en HDI's gelet op de auto's van de posters? |
Auteur: | tjob [ 14 dec 2008 10:15 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
In een korte bocht maakt het binnenste wiel minder rondjes dan het buitenste, dat geeft frictie. Die frictie merk (hoor) je alleen als het profiel en de ondergrond wat dat betreft heel goed samenspelen. Zal dus per band en per ondergrond verschillen. |
Auteur: | EvilTwin [ 14 dec 2008 12:25 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
tjob schreef: In een korte bocht maakt het binnenste wiel minder rondjes dan het buitenste, dat geeft frictie. Wel eens van een differentieel gehoord? ![]() |
Auteur: | Hertogjan [ 14 dec 2008 12:57 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
Dat schijnen ze wel eens bij auto's in te bouwen ja ![]() |
Auteur: | JHV [ 14 dec 2008 13:26 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
Tja, maar ik heb ook wel eens van meesturende achteras gehoord, en nog nooit van een meesturend linker of rechter wiel ![]() En wanneer een linker of rechterwiel niet meestuurd dan krijg je wringing. Net zoiets als dat ik met 1 been in de kroeg sta en het andere been naar huis moet denk ik. ![]() Maar zou dat een verschil zijn tussen de benzine en de diesel C5en? Goed opgelet WilfredenElke. Johan . |
Auteur: | EvilTwin [ 14 dec 2008 14:28 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
JHV schreef: Tja, maar ik heb ook wel eens van meesturende achteras gehoord, en nog nooit van een meesturend linker of rechter wiel ![]() Dat heet Ackermann geometrie en staat idd niet in de folder ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_ ... g_geometry Hier een uitgebreide verhandeling over het nut van het afwijken van perfecte Ackermann tbv een race-setup http://www.smithees-racetech.com.au/ackerman.html Aangezien ze bij citroen al 70 jaar lekker sturende FWD auto's bouwen kun je er voor het gemak wel vanuit gaan dat het "scrubben" bij lage snelheden ingecalculeerd is voor een goede sporing (en dus weggligging en handelbaarheid etc.) bij hogere snelheden. De meesturende achteras is een relatief recente toevoeging voor stabiliteit op hoge snelheden, daarbij draaien de achterwielen (door de gewichtsverplaatsing naar de buitenste wielen) licht mee in de richting van de voorwielen. citroen past dit toe sinds de ZX, daarna Xantia en Xm Ph.II, C5 etc. Let er ook op dat de passief meesturende achteras bij lage snelheden in feite de verkeerde kant uit draait en je dus relatief gezien meer stuuruitslag nodig hebt dan zonder meesturend effect, of zoals op de nieuwe Laguna bij actief meesturend. Actief lijkt op passief bij >60km/h maar is tegenovergesteld bij lage snelheden. Het effect is met een passieve geometrie gering, omdat er weinig gewichtsverplaatsing is, behalve als je echt haaks gaat. ![]() |
Auteur: | Sjever [ 14 dec 2008 14:37 ] |
Berichttitel: | Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht |
Als je iets te lage bandenspanning hebt bij brede banden zal de band het meeste dragen op de zijkanten van het loopvlak, deze hebben natuurlijk bij het draaien verschillende draaicirkels , et voila wringing op de band zelf. ![]() ps , dit is natuurlijk zo bij elke band heb het verhaal even gedramatiseerd voor beter begrip ![]() |
Pagina 1 van 6 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |