Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Stuurbekrachtiging
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=2825
Pagina 1 van 2

Auteur:  WilfredenElke [ 19 mei 2008 13:26 ]
Berichttitel:  Stuurbekrachtiging

Wij hebben vanaf dag 1 dat we de auto in ons bezit hebben een vreemd probleem met de stuurbekrachtiging. De dealer (vreemd merk) heeft hier al meerdere keren naar gekeken. Ook een citroen dealer heeft al eens naar het probleem gezocht.

Probleem is dat zo nu en dan (soms heel regelmatig) de stuurbekrachtiging zoomt. In het stuur is daarbij duidelijk een onprettige trilling/schokkerigheid waarneembaar, gepaard gaande van een zoomend geluid. Hoe ik het precies moet omschrijven weet ik nog niet :smt017 Het is in ieder geval niet het geluid zoals dat kan optreden bij maximale stuuruitslag.

Het lijkt alsof er onvoldoende druk in het systeem zit zo nu en dan. Op advies van de Citroen dealer is de slang die voorlangs het motorblok loopt vervangen, omdat deze lek was. Olie van het systeem is hierbij vernieuwd.

Alleen het probleem is nog steeds aanwezig. Olie niveau is nog goed dus daar kan het ook niet aanliggen mi. Of zou ik het olieniveau een keer moeten bekijken in de andere standen (bv hoog ipv laag)

Het lijkt mij of de pomp niet altijd voldoende werkt maar ja wie ben ik.

We hebben nog garantie dus het zal wel een keer goedkomen :smt203 maar wilde zelf ook op onderzoek uitgaan in de hoop dat jullie goede suggesties hebben.

Auteur:  Harm [ 19 mei 2008 13:45 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

Stuurt de auto ook zwaar(der)? Heb je dat al eens vergeleken?

Auteur:  EvilTwin [ 19 mei 2008 14:06 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

WilfredenElke schreef:
Olie niveau is nog goed dus daar kan het ook niet aanliggen mi. Of zou ik het olieniveau een keer moeten bekijken in de andere standen (bv hoog ipv laag)


De stuurbekrachtiging deelt de oranje vloeistof (LDS) met de vering. Het niveau dient gecontroleerd te worden in de lage stand. Bij het navullen dient ook het maximum in de gaten te worden gehouden. Tijdens het bijvullen moet je het stuur van aanslag tot aanslag bewegen.

Bij de Ph.I is het LDS-niveau lastig af te lezen (het reservoir is licht doorzichting) bi jde Ph.II zit er een soort netje onder de dop om het af te lezen.

NB. Mij is vroeger altijd geleerd om een Citroen niet met de wielen uit de middenstand neer te zetten. Bij CX en XM omdat de DiRaVi dan het stuurslot vastgeklemd wordt, bij de C5 omdat de vering erop gaat reageren.

Auteur:  WilfredenElke [ 19 mei 2008 14:13 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

@ Harm
Auto stuurt niet merkbaar zwaarder.

@EvilTwin
Wij hebben een phase 1 (eind 2002) dus idd het onduidelijk waarneembare lichtdoorzichtige bakje. Waarom is het maximum zo belangrijk (gewoon intresse, maar er zal toch een overloop zijn ergens?) En enig idee waarop je het stuur steeds beweegt tijdens het vullen?

Zou er ook lucht in het systeem kunnen zitten trouwens?

We proberen de auto idd altijd weg te zetten met de wielen in de rechtuit stand, die tip weet ik nog van de tijd dat mijn vader 1 van de eerste c5'en van nl had (overigens een verder probleemloze auto, zelfs na 150.000 op lpg, maar dat terzijde)

Auteur:  c5maarten [ 19 mei 2008 20:15 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

WilfredenElke schreef:
@ Harm
Auto stuurt niet merkbaar zwaarder.

@EvilTwin
Wij hebben een phase 1 (eind 2002) dus idd het onduidelijk waarneembare lichtdoorzichtige bakje. Waarom is het maximum zo belangrijk (gewoon intresse, maar er zal toch een overloop zijn ergens?) En enig idee waarop je het stuur steeds beweegt tijdens het vullen?

Zou er ook lucht in het systeem kunnen zitten trouwens?

We proberen de auto idd altijd weg te zetten met de wielen in de rechtuit stand, die tip weet ik nog van de tijd dat mijn vader 1 van de eerste c5'en van nl had (overigens een verder probleemloze auto, zelfs na 150.000 op lpg, maar dat terzijde)



De lucht haal je uit het systeem door de auto een paar keer op en neer te laten gaan en het stuur van links naar rechts te draaien (tot de max uitslag).
Het stuur moet je draaien tijdens het vullen zodat het stuurbekrachtigings gedeelte zich vult met LDS, dit is meestal aan de orde als je het systeem hebt leeggelaten en opnieuw vult tenzij het systeem onder minimum zit (ook voor ontluchting).

Hoop dat het een beetje duidelijk is, succes met het vullen.

Auteur:  WilfredenElke [ 20 mei 2008 06:47 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

Bedankt voor de reacties. Ga maar eens op en neer dansen en mijn armen trainen :D

Laat wel even weten of dit het probleem oplost.

Auteur:  Pim [ 27 jun 2008 20:02 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

EvilTwin schreef:

NB. Mij is vroeger altijd geleerd om een Citroen niet met de wielen uit de middenstand neer te zetten. Bij CX en XM omdat de DiRaVi dan het stuurslot vastgeklemd wordt, bij de C5 omdat de vering erop gaat reageren.


Mijn vriendin belde net met de vraag hoe je de auto uit het stuurslot krijgt... :lol:

Ik kwam deze opmerking tegen... is hier iets van waar? mijn c5 staat tot nu toe NOOIT recht: ik parkeer hem vooruit in een parkeervak en laat hem dan staan. "Netjes neerzetten" vind ik maar zonde van de benzine, of moet ik mijn leven gaan beteren en even steken om hem recht neer te zetten?

Auteur:  EvilTwin [ 27 jun 2008 21:11 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

Pim schreef:
EvilTwin schreef:

NB. Mij is vroeger altijd geleerd om een Citroen niet met de wielen uit de middenstand neer te zetten. Bij CX en XM omdat de DiRaVi dan het stuurslot vastgeklemd wordt, bij de C5 omdat de vering erop gaat reageren.


Mijn vriendin belde net met de vraag hoe je de auto uit het stuurslot krijgt... :lol:

Ik kwam deze opmerking tegen... is hier iets van waar? mijn c5 staat tot nu toe NOOIT recht: ik parkeer hem vooruit in een parkeervak en laat hem dan staan. "Netjes neerzetten" vind ik maar zonde van de benzine, of moet ik mijn leven gaan beteren en even steken om hem recht neer te zetten?


uiteraard is het waar :roll:

maar als het parkeervak netjes vlak is dan is de kans dat de vering erop reageert gering.

Auteur:  Pim [ 27 jun 2008 23:20 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

Maar de vering doet toch altijd van alles en nog wat bij zowel het verlaten van de auto als bij het instappen? Of bedoel je dat niet? :smt198

Auteur:  Duck [ 28 jun 2008 10:55 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

Pim schreef:
Maar de vering doet toch altijd van alles en nog wat bij zowel het verlaten van de auto als bij het instappen? Of bedoel je dat niet? :smt198

heeft dat niet te maken met de hoogte sensor?
ik heb ook die "dansende" c5's gezien terwijl ze stilstaan
die van mij doet dat niet alleen als ik van slot haal of iets in de bak doe
past hij de hoogte aan

is de hoogte sensor in te stellen :smt017

Auteur:  Wimmie [ 28 jun 2008 10:58 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

Ik heb het meegemaakt dat de mijne aan het dansen was. Voorkant ging op en neer.
Auto stond met gedraaid stuur geparkeerd in een vak waarbij de voorkant hoger stond dan de achterkant.
In de 3 jaar dat ik C5 rijd, is me dat een keer of 5 overkomen.

Auteur:  Pim [ 28 jun 2008 12:38 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

Dus correctie van de veren bij in- en uitstappen en laden is normaal, maar als hij blijft dansen moet je je auto even rechtzetten?

Auteur:  EvilTwin [ 03 jul 2008 16:00 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

Pim schreef:
Dus correctie van de veren bij in- en uitstappen en laden is normaal, maar als hij blijft dansen moet je je auto even rechtzetten?


Ja, het openen van een portier, zelfs het ontgrendelen met de AB is genoeg om de C5 uit z'n slaap te halen en na het stoppen van de motor blijft de BSI ook nog even actief. Zodoende kan hij corrigeren op belading.

Dansen betekent:
-auto niet recht, stuur niet rechtuit, parkeerplaats niet vlak

Auteur:  martijn v o [ 27 jul 2008 20:34 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

WilfredenElke schreef:
Bedankt voor de reacties. Ga maar eens op en neer dansen en mijn armen trainen :D

Laat wel even weten of dit het probleem oplost.


Is het opgelost?

Auteur:  WilfredenElke [ 28 jul 2008 08:01 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtiging

Ja :D

Kan een slotje op. :smt162

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/