Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
verbrande pomp [BHI] https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=2805 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | anton b [ 14 mei 2008 22:03 ] |
Berichttitel: | verbrande pomp [BHI] |
vraagje; weet iemand of het kan dat als het verdeelblok/drukregelaar achter stuk is, en je gaat rijden met een caravan [extra druk op de achterkant]de pomp [BHI] kan verbranden? gr anton |
Auteur: | EW [ 14 mei 2008 22:07 ] |
Berichttitel: | Re: verbrande pomp [BHI] |
Ja, kan ik me voorstellen: De pomp zal tegen een "dichte afsluiter" moeten werken. Dat kan betekenen dat de druk in de persleiding van de pomp zo hoog wordt dat de motor van de pomp het niet meer aankan, niet meer wil ronddraaien en zodoende verbrandt (en een goed ontworpen installatie zou in dat geval een zekering uitroken, het gaat gepaard met hoge stromen, maar een autoelektronica-installatie is wat dat betreft inferieur). |
Auteur: | Nodri [ 14 mei 2008 22:28 ] |
Berichttitel: | Re: verbrande pomp [BHI] |
Op de pers van de pomp zal voordat deze een gebruiker bereikt een overdrukventiel zitten welke de te hoge druk van de pomp afvoert naar zuig of tank. Een electromotor is 9 van de 10 keer beveiligt tegen warmlopen dmv thermistors. Een zekering zal er tenslotte voor zorgen dat een electromotor welke vaststaat geen spanning meer krijgt. Kan je de motor van de pomp oproken? Ik denk het niet, tegenwoordig zijn de systemen wel aardig goed ontworpen en beveiligd. Denk hierbij dat een hydrauliekpomp voor zo'n soort systeem niet continu draait! Als het systeem op druk is stopt de pomp. |
Auteur: | EW [ 14 mei 2008 22:31 ] |
Berichttitel: | Re: verbrande pomp [BHI] |
Dat is juist vaak het probleem met auto-elektronica: geen thermistors, geen overdrukventielen, helemaal niets (nou weet ik niet of dat hier het geval is, maar goed). |
Auteur: | EvilTwin [ 15 mei 2008 14:25 ] |
Berichttitel: | Re: verbrande pomp [BHI] |
de pomp van de BHI kan zichzelf idd stukdraaien. Niet omdat hij z'n druk niet kwijt kan, maar wel wanneer hij droog loopt. Bij de oudere C5s is dit geen probleem (40A zekering knalt eruit) maar bij de nieuwere wel (70A zekering) De 40A wilde er bij redelijk normaal gebruik al wel eens uitknallen, vandaar de zwaardere 70A, maar met als gevolg dat de BHI niet meer afdoende beschermd is. Citaat: het probleem met auto-elektronica: geen thermistors, geen overdrukventielen in het geval van de BHI dus wel, maar de zekering is te zwaar uitgevoerd. Het grote probleem m.i. is dat er geen LDS niveausensor op zit. |
Auteur: | anton b [ 16 mei 2008 22:21 ] |
Berichttitel: | Re: verbrande pomp [BHI] |
bedankt voor jullie reacties ,mijn c5 zakte in en stuiterde tijdens het rijden .de garage had 2 cilinders vervangen maar het probleem was niet opgelost. volgens de garage kon ik er wel mee door rijden, toen ik met de caravan een weekend weg ging begaf mijn pomp het kosten 1130 euro. maar probleem niet opgelost. hierna heeft de garage de verdeelblok/drukregelaar vervangen [kosten 772 euro inc de 2 cilinders] en nu is het goed. ik vind aleen dat de garage mij had moeten waarschuwen dat met dit probleem mijn pomp stuk kon gaan , ik wil nu ook dat de garage de rekening aan past wat de cilinders betreft [deze waaren niet stuk] gr anton |
Auteur: | c5maarten [ 17 mei 2008 14:10 ] |
Berichttitel: | Re: verbrande pomp [BHI] |
Hoi anton, Het is dus duidelijk dat de garage maar wat heeft aangekloot. Als het probleem niet weg was na reparatie dan is het dus ook niet gerepareerd m.i. Hoop dat je er nog uitkomt met de garage en wat geld terug krijgt want in principe is het jun fout! |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |