Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 ADAL´s kapot, hoe en waarom ? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
ADAL staat voor Achterste DraagArmLager.
Het is al heel vaak hier genoemd als slijtageonderdeel: veroorzaker van extra bandenslijtage, verminderde veerwerking, etc.
Mogen we zeggen een minder punt bij de C5 ?

Maar waar ligt het nou aan? Heb 3 C5´en (gehad) met respectablele km-standen, nooit last.
Is het toe te wijzen aan bouwjaren ?
Aan Berlines cq Breaks ?
Aan gebruik cq belasting (scheuren, zware belading, aanhangers trekken) ?
Gebrekkig onderhoud ?
Of is het gewoon een lot uit de loterij ?

Ik kan geen patroon ontdekken en dat irriteert me. Wie ziet het grotere plaatje ?

gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


27 nov 2010 00:34
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
Nou ja bij Mercedes en opels breken de veren gewoon stukken af, dus mag er bij citroen ook wel eens iets gebeuren, gewoon menselijk, wij zijn ook niet volmaakt toch?

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


27 nov 2010 00:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
Tuurlijk Herman, maar het hoe en waarom puzzelt mij.

gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


27 nov 2010 00:43
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
Het is natuurlijk een kritisch punt, een lager wat jaar in jaar uit maar een kleine slag maakt, en dan ook nog laag bij de grond aan de achterkant (vocht, pekel). Het andere alternatief is een rubber, maar dat heeft weer andere nadelen.
Aan gebrekkig onderhoud kan het eigenlijk niet liggen, omdat het een onderhoudsvrij systeem is (geen vetnippels aanwezig).
Maar ik zie ook geen patroon. Het kan natuurlijk zo zijn dat dat er niet is; lagers zijn verschrikkelijk kritisch: ze kunnen jaren draaien, maar er hoeft maar 1 krasje te komen en het draait zo in de soep.
Dus wellicht is het gewoon een bepaalde kans dat kleine beschadiging ontstaat.
Maat het komt ook bij andere auto's voor met vergelijkbare constructies.
Zo worden er gewoon afwegingen gemaakt. Door een lagerconstructie toe te passen is de arm stijver, en kan hij bijv. smaller zijn, wat ruimte oplevert. Maar een lager is doorgaans een duur onderdeel en soms dus gevoelig, maar soms gaat het ook een eeuwigheid mee. Een rubber bus verouderd altijd.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


27 nov 2010 01:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 mei 2010 21:24
Berichten: 1949
Woonplaats: Almere
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
Bij onze C3 was een voorveer gebroken door metaalmoeheid. De fabrikant had niet zo'n denderend produkt gemaakt. Na een terugroepactie in Duitsland en Engeland, kwam Nederland aan de beurt. Schade vergoed en andere veer werd vervangen.

_________________
Grtz Rob


2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen.
Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010
ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002
Ex C2 1.1
Ex Berlingo 1.9D
ex ZX 1.4
ex ZX 1.4
ex ZX 1.9D
ex AX 1.0
Afbeelding


27 nov 2010 01:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
ik heb nooit een ADAL stuk gehad
3 CX gehad maar daar had ik wel een smeernippel opgezet
dat ga ik op de C5 ook doen,maar ik ben er nog niet goed uit wat de tekening en de maten van de tekening.
nu heb ik gezien dat er vet hangt l en rechts aan de draagarm,d.w.z. dat de vetring niet goed zijn werk doet
als het vet weg is kan er ook water in,en dan gaat deze stuk

en gewoon 1X per jaar een beetje vet is voldoende


27 nov 2010 09:10
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 20 jun 2009 23:12
Berichten: 108
Woonplaats: Zevenaar
Auto: prius
Opties: Executive pakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 130000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
Bij de BX waren de draagarmlagers ook al berucht. Zoals Guido al zei: bij ronddraaiende delen (wielen e.d.) worden lagers min of meer gelijk belast maar in geval van de draagarmen worden ze binnen een beperktere range belast (de veerweg), en omdat de wagenhoogte min of meer gelijk is zal dit punt het zwakke punt worden. Wanneer je de draagarmlagers van een C5 vergelijkt met die van bijvoorbeeld een DS valt op dat deze laatste veel grotere lagers heeft, dit is denk ik de reden dat ze bij de DS niet zo snel stuk gaan. Ik denk ook zeker dat rijden met caravan/ zware belasting de slijtage versneld.


27 nov 2010 10:48
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
Afkloppen etc etc etc.
Onze Adals zijn bij 270000 km ook nog steeds goed. De laatste 3 jaar heeft de dame een trekhaak en trekt ze een 1200kg caravan. En een enkele een verhuiskar of paardentrailer.
Maar ik laat haar wel regelmatig gymnastiek oefeningen doen. Zo zeker 1 keer per maand even de poten strekken.
Johan


27 nov 2010 10:53
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47
Berichten: 139


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
Bij BX/Xantia leek het vooral in de kwaliteit van de afdichting en het gebruikte vet te zitten. Zolang het vet voldoende aanwezig is, goed smeert en er geen vocht bij komt, gaan ADALs lang mee en kunnen ze een wisselende belasting ook goed aan.

Beginnen de keerringetjes echter iets te lekken of het vet wordt hard, dan is het einde nabij en vermalen ze zichzelf op korte termijn tot gruis. Da's misschien nog iets te rekken met weinig en zachtzinnig gebruik, maar dan heb je het ook gehad.

Zo'n niet-nastelbaar kegellager onder hoge belasting gaat lang goed onder ideale omstandigheden, maar zodra de omstandigheden daar IETS van afwijken krijg je een soort lawine effect... een vrij kwetsbare constructie dus, en wegens 'succes' ruim 25 jaar ongewijzigd zo geproduceerd...

Voor een flink deel een kwestie van jaren en loterij dus, slechts voor een klein deel afhankelijk van kilometers en gebruik.

_________________
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding


27 nov 2010 12:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
Bij de Xant spelen slechte achterbollen ook een rol.
Als die nauwelijks meer veerwerking hebben komt er een andere belasting op de lagers, met als gevolg een versnelde slijtage. Daarbij speelt dan mee dat afdichting eerder kapot kan gaan door die wringende belasting als gevolg van het praktisch ontbreken van de veerwerking.

Dit fenomeen zou bij de C5 geen of nauwelijks een rol mogen spelen, immers die bollen gaan niet zó achteruit als de gewone onder de Xant.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 nov 2010 12:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
web schreef:
een vrij kwetsbare constructie dus, en wegens 'succes' ruim 25 jaar ongewijzigd zo geproduceerd...


de constructie is al zo oud als de 2cv, de DS heeft hele grote lagers en gaat nooit stuk, maar dat is duidelijk overkill.
Een DS of CX heeft ook VDALs (bovenste wishbone is gelagerd)
Het verschil met de lagers voor (en daarom kun je geen rubbers als ophanging gebruiken) is dat de draagarmen zuiver gelokaliseerd worden door de gelagerde as; dat moet exact gebeuren anders gaat je wegligging eraan. Met rubbers oid zou je speling hebben. Doordat de veerbol/plunjer horizontaal ligt staat op het lager ongeveer 2,5 à 4 keer het gewicht wat de wiel draagt. Tel daarbij een dynamishce factor voor rijden over hobbels en je ziet dat ze het heel zwaar te verduren hebben.

Auto's zijn nu eenmaal gemaakt voor 250dkm en dat geldt ook voor de ADALs, maar net als alles kun je het eerder stuk krijgen. Ik heb ze op een CX stuk gehad bij 250dkm en op een Xm bij 275dkm, dat lijkt me op schema, mijn C5 staat nu op 185dkm. Lege bollen en overbelading (nog afgezien van een lager of afdichtingsdefect) slopen je lager zonder meer.

NB DS, CX, Xm, Xantia, en C5 hebben lichtmetalen langsarmen, waar het in theorie mogelijk is dat het lager zich de arm in vreet.
GS en BX hebben stalen armen, maar juist daarop gaan de lagers dus relatief snel stuk. Maar je kunt een BX dus niet vergelijken met een Xantia.

Als ik zie hoeveel oudere Xanten (en daarvoor Biksen) er rondreden met platte bollen dan wijs ik het snelle ADAL falen direct daar aan toe. Xm rijders zochten veel sneller naar nieuwe bollen.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


27 nov 2010 12:34
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24
Berichten: 384
Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
Bij mijn BX-en werd de draagarm toch ook ingevreten als je te lang doorreed.


27 nov 2010 19:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
Uiteraard. Lagerstaal is harder dan de plaatstalen draagarmen van de biks. Maar waarom rijd je met meer dan een biks te ver door? De eerste keer had toch een waarschuwing moeten zijn.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


27 nov 2010 22:57
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
EvilTwin schreef:

NB DS, CX, Xm, Xantia, en C5 hebben lichtmetalen langsarmen, waar het in theorie mogelijk is dat het lager zich de arm in vreet.

De langsarmen van de C5 zijn van gietijzer, en absoluut niet van lichtmetaal.
Maar ook daar vreet het lager gewoon in als het stuk gaat: de naaldafdrukken stonden er op 1 plek ca 3mm in :shock:

Overigens wil ik toch een kanttekening maken bij de opmerking van een vrij kwetsbare constructie.
Dat is het mi. niet. Zolang er geen vuil of vocht in de lager komt, kan dit bijna eeuwig meegaan. Komt er wel vuil/vocht in; dan is het zo gedaan. Het is dus eerder een loterij. Dat noem ik eerder risicovol dan kwetsbaar, maar wellicht ben ik iets aan het mierenneuken ;)

willy4 schreef:
ik heb nooit een ADAL stuk gehad
3 CX gehad maar daar had ik wel een smeernippel opgezet
dat ga ik op de C5 ook doen,maar ik ben er nog niet goed uit wat de tekening en de maten van de tekening.
nu heb ik gezien dat er vet hangt l en rechts aan de draagarm,d.w.z. dat de vetring niet goed zijn werk doet
als het vet weg is kan er ook water in,en dan gaat deze stuk

en gewoon 1X per jaar een beetje vet is voldoende

Een smeernippel op de arm van de c5 gaat niet werken (dat idee leek mij namelijk ook wel wat)
De ruimte tussen de 2 lagers is de gehele draagarm (holle ruimte). Of je moet er 3 liter vet in spuiten :lol: )
Een nippel tussen de buitenste vetkering en het lager lukt denk ik ook niet; daar zit volgens mij geen ruimte.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


28 nov 2010 00:56
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15
Berichten: 518
Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
willy4 schreef:
ik heb nooit een ADAL stuk gehad
3 CX gehad maar daar had ik wel een smeernippel opgezet
dat ga ik op de C5 ook doen,maar ik ben er nog niet goed uit wat de tekening en de maten van de tekening.
nu heb ik gezien dat er vet hangt l en rechts aan de draagarm,d.w.z. dat de vetring niet goed zijn werk doet
als het vet weg is kan er ook water in,en dan gaat deze stuk

en gewoon 1X per jaar een beetje vet is voldoende



Klopt, heeft de gararagist indertijd bij mijn eerste CX ook gedaan, goed doorsmeren, een lange rit en het probleem was verholpen.....zou mi bij de C5 ook moeten kunnen, maar waarschijlijk rekenen de garages ook graag wat werkuren en wisselstukken aan, snel een smeernippeltje opzetten verdienen ze niet zoveel ....... :roll:


28 nov 2010 11:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.