Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=2669 |
Pagina 1 van 5 |
Auteur: | c5hdiaut [ 17 apr 2008 23:42 ] |
Berichttitel: | Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden |
Hier maar weer eens een verhaal over de steeds terugkerende onbalans bij het plaatsen van nieuwe banden. Twee jaar geleden 4 nieuwe Michelin EA3 (195-65-15H) geplaatst, balanceren, na ± 1500 km nabalanceren en nog niet 100%, wiel voor wiel steeds een boutgat verdraaien en na een paar dagen verdraaien is het dan eindelijk goed, blijkbaar een stukje rest-onbalans in de auto. Twee weken geleden bovengenoemde banden vervangen door 4 nieuwe Michelin Energy Savers (195-65-15H), balanceren, na ± 1300 km wederom nabalanceren bij Euromaster bijna tot op de gram en toch weer niet 100%, jullie raden het al, wederom de boutgat-wisseltruc en ja hoor na het verdraaien van de achterwielen met ieder twee boutgaten is het probleem weer opgelost. Bij mijn drie Xantia's was het al niet anders, ondanks altijd behoedzaam remmen om te zorgen dat de banden door het verse "bandenvet" niet verschuiven op de velg. Ben ook altijd alert op een eventuele hoogteslag, maar ondanks deze voorzorgsmaatregelen is het iedere keer weer klieren om het goed te krijgen. Ik markeer ook altijd de wielen, zodat ik weet of ze op de goede positie teruggeplaatst zijn bij b.v. een beurt. (een goede garage hoort daar zelf rekening mee te houden) In het verleden ook wel eens wielen aan de auto laten balanceren, doch dat was ook niet altijd een succes. Overigens bestond de onbalans bij de laatste set niet uit trillingen in het stuur als wel een trilling in de voetenruimte en zichtbaar aan het trillen van de (lege) passagierstoel. Deze vibratie trad alleen op tussen 120 en 130 km/u en merk je alleen op als je op asfaltwegen rijdt en dat doe ik 80 km per dag. Voorlopig kan ik weer ± 2 jaar zorgeloos zweven, waar het de banden betreft, als ik tenminste geen stoepje pak ![]() ![]() Groet Ulfred. |
Auteur: | Duck [ 17 apr 2008 23:45 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
ik ben stil als mijn nieuwe banden erop zitten laat ik ze ook na 1500 kilometer opnieuw in het lood zetten maar daarna zijn ze altijd helemaal top maar ik ben waarschijnlijk niet gevoelig of zo ![]() |
Auteur: | Harm [ 18 apr 2008 08:30 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
Er is verschil tussen de auto's en ook tussen de bestuurders. De ene auto is probleemloos, de andere is wat lastiger. Maar ook bestuurders: de een vindt een lichte trillende massage niet erg, de ander gruwt ervan. Mijn auto vind ik redelijk trillingvrij, maar Menno bespeurde al een onbalans, de eerste 500km ![]() ![]() |
Auteur: | THEFXR [ 18 apr 2008 12:50 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
mijn ervaring is, dat de balanceer machines, bij de verschillende bandenboeren, niet allemaal even goed zijn gecalibreerd. als bij de ene bandoenboer alles op 0 afgebalanceerd is en je rijdt dan naar ene ander, kan ie 10 gram onbalans aangeven. oftewel probeer eens een andere bandenboer. of eventueel bij een schadebedrijf de auto eens laten nameten, of het chassis niet scheef is ofzo. |
Auteur: | Guido [ 09 mei 2008 06:48 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
Hallo, Heb voor de winter 4 Michelin winterbanden gekocht op stalen velgen. Laten uitbalanceren, alles Top. Na de winter terug de originele Michelin energiesavers op mijn C5, ze zijn nu al 4 keren uitgebalanceerd op twee verschillende plaatsen. (ook bij citroen). De trillingen tussen 105 en 125 zijn minder maar nog steeds aanwezig, het is een echte ramp ! Toen de wagen nieuw was (augustus 2007) heb ik tot de winter met dezelfde wielen kunnen rijden zonder ook maar één trilling. De bandenhandelaar en citroen zeggen beiden dat het niet mogelijk is met 138 pk een band op de velg te laten schuiven. Ze begrijpen niet wat er aan de hand is. Bij controle van de balans werden verschillen van 40 en 70 Gr vastgesteld, dit na ongeveer 10km rijden. De velgen zijn onbeschadigd en de banden ook. (geen slag in of wat dan ook) Heb ook nooit een boordsteen geraakt en de uitlijning is ook OK. De banden werden ook reeds een halve slag op de velg gedraaid, maar nog steeds geen resultaat. Wat kan ik nog proberen ? De montage en het vastzetten van de wielen bebeurde kruiselings en op het juiste aantrekkoppel. De bandendruk is 2.5 op alle wielen. Ik rijd vooral 95% autostrade!. Met hartelijke dank voor elke goede tip Guido |
Auteur: | Menno [ 09 mei 2008 07:44 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
Je kan nog voor balanceren aan de auto kiezen , ... En naar mijn mening kun je wel de banden laten 'schuiven' , zeker als ze net gemonteerd zijn e/o gebalanceerd waarbij de banden gedraaid zijn , met een zeer stevige remactie krijg je die dan echt wel aan het schuiven. Bij mijn Xantia waar net vers rubber opzat en gebalanceerd was had ik nog geen 5km gereden toen ik een 'noodstop' moest maken , banden waren verschoven en ik kon gelijk weer terug wegens ernstig onbalans ( gelukkig 'gratis' opnieuw gebalanceerd ) .... |
Auteur: | Guido [ 09 mei 2008 16:27 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
Hallo Menno, Hartelijke dank voor uw antwoord. Heb echter geen noodstop of ander bruusk maneuver moeten doen. Mijn C5 heeft op de laatste 9000 km een gemiddeld verbruik van 5,8 liter volgens de boordcomputer. Dit zegt dan ook wel genoeg over de rijstijl, niet ? Ik overleg terug naar de bandenhandelaar te gaan, maar die zal mij wel voor gek verslijten vrees ik. Zal misschien de truk met het verdaaien van de wielen met een of twee bouten eens proberen, alhoewel de garagist zegt dat dit géén verschil kan uitmaken. Volgens hem kan het alleen nog aan de banden liggen. (Michelin energysavers 215). groetjes Guido |
Auteur: | Menno [ 09 mei 2008 17:32 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
Hallo Guido, Ik zou voor balanceren aan de auto kiezen , ... mocht er nog éénmaal door de bandenboer iets gedaan worden. Normaal gesproken haal je hier de laatste restjes onbalans mee weg , ik neem aan dat er goed naar de hoogteslag is gekeken? Altijd erg vervelend , suc6 ! Groet, Menno |
Auteur: | Dirck [ 09 mei 2008 22:43 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden |
Als je in de buurt van Haarlem woont, laat je auto dan eens balanceren bij de Heemsteedse bandenservice, vaklui en de modernste spullen. Als de concurrentie het niet meer weet, komen ze bij hem... Kom er overigens al jaren. Dirck |
Auteur: | Xinghoe [ 11 mei 2008 10:36 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
Gisteren twee nieuwe energy savers laten monteren. De banden waren aan vervanging toe. De voorbanden zijn naar achteren gelegd (waren nog goed) en de nieuwe aan de voorzijde. Ook mijn klacht (al zo lang ik de auto in bezit heb, en nu bijna 100.000 km) trillend stuur en trillende carrosserie (achterbanden?). 2 jaar geleden na nieuwe montage opnieuw laten balanceren en geen problemen. Echter na ongeveer 10.000 km begint de ellende weer. M.i. is de C5 extreem gevoelig voor onbalans. Gisteren ging ik rijden na montage en je raad het al: trillen. Wat ik vreemd vind is dat er momenten zijn dat de auto niet trilt om dan plots (zonder aanwijsbare reden) weer trilt. Nu is het een lichte stuurtrilling, maar ik wordt er echt moedeloos van ![]() Ik ga ook eens proberen om de velg op het boutgat te draaien, misschien levert dat nog wat op. Vragen: Kunnen de 2 jaar oude voorbanden zo maar naar achteren worden gelegd. (Uiteraard link-links en rechts-rechts). Moet je nieuwe banden na x-aantal km opnieuw laten balanceren? En: Hoe zit het met uitlijnen? |
Auteur: | THEFXR [ 11 mei 2008 10:56 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
kan het niet aan het stuurhuis liggen? Heb ik geloof al vaker op het forum zien voorbij komen. |
Auteur: | Xinghoe [ 11 mei 2008 13:40 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
Dan zou er mogelijk speling in het stuurhuis zijn? Ik moet binnenkort toch voor een grote beurt, dan zal ik meteen erna laten kijken. Maar toch denk ik dat het aan de banden ligt. Als ze gebalanceerd zijn is de trilling stukken minder. |
Auteur: | Sjever [ 11 mei 2008 15:39 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
Heb deze week opgemerkt dat uit de remschijf voor, een hele hap is , vraag mijzelf af of dat ook niet voor onbalans zorgt,die van mj trilt op het moment niet, maar heeft nogal wat balanceertijd gekost omdat zo te krijgen. |
Auteur: | Duck [ 11 mei 2008 16:53 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
Sjever schreef: Heb deze week opgemerkt dat uit de remschijf voor, een hele hap is , vraag mijzelf af of dat ook niet voor onbalans zorgt,die van mj trilt op het moment niet, maar heeft nogal wat balanceertijd gekost omdat zo te krijgen. hele hap uit de schijf ![]() hoe krijg je dat voor elkaar en dat zorgt zeker voor trillen is het niet bij rijden dan wel bij remmen |
Auteur: | Sjever [ 11 mei 2008 22:35 ] |
Berichttitel: | Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden |
Duck schreef: Sjever schreef: Heb deze week opgemerkt dat uit de remschijf voor, een hele hap is , vraag mijzelf af of dat ook niet voor onbalans zorgt,die van mj trilt op het moment niet, maar heeft nogal wat balanceertijd gekost omdat zo te krijgen. hele hap uit de schijf ![]() hoe krijg je dat voor elkaar en dat zorgt zeker voor trillen is het niet bij rijden dan wel bij remmen ![]() ![]() gewoon een gietfout |
Pagina 1 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |