Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Wegligging en balanceren
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=2421
Pagina 1 van 1

Auteur:  slinden [ 27 feb 2008 18:18 ]
Berichttitel:  Wegligging en balanceren

Ik heb een C5 Executive Break 2006, 2.0 HDI automaat. Na het verwisselen van banden (al bij 35.000) waren de wielen erg moeilijk te balanceren. Uiteindelijk heb ik dit bij een gespecialiseerde garage laten doen die de wielen aan de wagen heeft gebalanceerd. Nu heb ik op dezelfde wielen (16" lichtmetaal, af fabriek) winterbanden laten monteren (Michelin 215/55). De wielen bleken opnieuw slecht gebalanceerd. Weer naar de speciaalboer. Opnieuw gebalanceerd. Toch blijft er een vreemd gevoel in het stuur. De wagen heeft altijd (ook op hoge snelheden) absoluut trilvrij gereden. Nu blijft er een zwakke trilling voelbaar, je voelt de wielen 'trekken' aan het stuur en ik vind de wagen 'zoekerig'. De voorwielen zijn (door de automaat) niet aan de wagen te balanceren.
Kan dit door de winterbanden komen? Het stuur is voor een leek trillingvrij maar ik voel heel duidelijk onbalans c.q. trekken in vergelijk met het eerste jaar dat ik er in reed. Het lijkt wel of dat balanceren een heidense klus is. Dat snap ik niet. Zo'n wagen moet toch gewoon trilvrij gemaakt kunnen worden? :cry:

Auteur:  Klaverblaadje [ 27 feb 2008 19:28 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

Ja helaas het is een heidense klus, ga maar zoeken op dit forum en je zult het diverse malen tegenkomen.

Mijn Michelin Pilot primacy banden zijn af fabriek gebalanceerd en ook na 30.000 km nog trillingvrij en vertonen weinig tekenen van slijtage.

Mijn winterbanden met stalen velgen ontving ik gebalanceerd en wel uit Duitsland en zijn ook trillingvrij.

Bij mijn vorige C5 een 1.6 zijn we eens een weekend met wielen en banden aan het stoeien geweest omdat deze trok in het stuur.
Toen hebben we inderdaad ook gemerkt dat de wielen heel precies gebalanceerd moeten worden, 5 gram is bij een ander merk geen probleem maar bij een C5 een heel gewicht.

Overigens hangt het ook mede van het merk banden af, de michelins moesten erg precies, maar toen we een set vredesteins 5 gram te weinig gaven merkte je er niets van, die waren in 1 keer goed.

Auteur:  Harm [ 27 feb 2008 19:32 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

De beheerder van de site, Menno, is ook zo'n gevoelig type (niet denigrerend bedoeld), iemand die elk trillinkje voelt.

Hij laat bij een bandenboer (een echte, zoals hij zegt) zijn banden op 1 gram balanceren....

Auteur:  Ronald [ 27 feb 2008 20:03 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

TS noemt ook ´zoeken´ en ´trekken´, dat is meer uitlijning (van de auto) gerelateerd dan balanceren (van de wielen). Dat kan overigens nauwelijks spontaan ontstaan. Stoeprandje ofzo hard geraakt ?
Mee eens dat je eerst de wielen goed in balans moet hebben, voordat je het gaat zoeken in uitlijning.

Gr. Ronald

Auteur:  slinden [ 27 feb 2008 20:34 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

Tsja... wie is die 'echte' bandenboer? Overigens klopt het, ik ben ook een 'gevoelig' type. Ik rijd wel eens in andermans auto en dan verbaas ik mij over het trillen... Meestal heeft de eigenaar niks in de gaten.

Auteur:  Harm [ 27 feb 2008 20:38 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

De KF'en van deze wereld zijn volgens Menno geen "echte" bandenboeren... :o

Auteur:  EW [ 27 feb 2008 21:10 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

Tja, ik moet ook nog langs de bandenboer: hij miste een moertje voor het balanceren van Citroën-wielen....

Hij vertelde inderdaad dat er een hoop zijn die het niet kunnen.

Auteur:  Harm [ 27 feb 2008 21:11 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

Mag hij bewijzen dat hij het wel kan... :smt017

Auteur:  EW [ 27 feb 2008 21:12 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

Als ik zag hoe zorgvuldig hij was bij het op de brug zetten van de auto heb ik er alle vertrouwen in!

Auteur:  Klaverblaadje [ 27 feb 2008 22:56 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

EW schreef:
Als ik zag hoe zorgvuldig hij was bij het op de brug zetten van de auto heb ik er alle vertrouwen in!


Zoiets?
Afbeelding

Auteur:  EW [ 28 feb 2008 08:31 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

Inderdaad.

Alleen was het in een wat morsig donker loodsje achterop een industrieterrein tussen een hele grote stapel banden.

Auteur:  Menno [ 28 feb 2008 12:13 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

Ik laat inderdaad de auto altijd bij een speciale bandenboer balanceren , helaas is het resultaat bij andere niet goed genoeg ( voor mij dan :oops: ) , het is mij zelfs die 45km waard , ....
Banden laten balanceren aan de auto vast heb ik nog nooit gedaan , ook omdat de voorkant niet mee kan doen vanwege de automaat , ...
Ik vind het een crime bij de C5 , maar het kan erger volgens de bandenboer , de 307 is helemaal een ramp ( kennelijk dus PSA gerelateerd ) ...
Mijn ervaring is altijd , balanceren , dan zo'n 1000km rijden en de banden laten 'zetten' om vervolgens nogmaals even na te lopen ( komt dan altijd nog een paar gram hier en daar uit ) , dit wordt de 2'de maal gratis gedaan , ze kennen mij inmiddels dan ook wel , ... daar heb je die 'gek' weer met z'n C5 :lol: , sinds mijn nieuwe banden en 2x balanceren is het tot nu toe redelijk OK gebleven !

Wat betreft het trekken denk ik idd aan uitlijnen , dat heeft niets met balans te maken , ... overigens nooit last van ...

PS :
Ik moet wel zeggen dat een Citroen ( voor mijn gevoel !! ) nooit 100% goed is , simpelweg niet mogelijk volgens mij , let wel , ik voel dat , andere vragen of ik gek ben :oops: , ik heb nog nooit een Citroen gereden die helemaal goed is , zelfs de gloednieuwe van Harm voel je altijd wel iets ( niet erg !! ) , .... ook de C6(en) die ik mee heb gehad waren niet goed en kwamen slechts tot 95% , m.i. jammer , maar goed er staan genoeg andere kwaliteiten tegenover ;)
Onze Clio is wat dat betreft beter en wel 100% ( voor mijn gevoel ) , zelfs als deze gebalanceerd is door een ander dan m'n vaste adres ...

Auteur:  peter ouwerkerk [ 28 feb 2008 12:45 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

Als jullie het over een 'speciale bandenboer' hebben, wat voor bedrijven bedoelen jullie dan?
Peter

Auteur:  Menno [ 28 feb 2008 13:02 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

Een bedrijf wat gespecialiseerd is in banden en alles wat daarbij komt , en dan bedoel ik kleine bedrijven , niet de grote jongens zoals Kwik-fit e.d
Op schiphol zat altijd jan de bandenman , een begrip op en rond deze buurt , helaas met pensioen en verkocht aan kwik-fit :shock:
Aanrader in de regio haarlemmermeer : http://www.bandorama.nl

Auteur:  slinden [ 28 feb 2008 13:09 ]
Berichttitel:  Re: Wegligging en balanceren

Citaat:
Ik moet wel zeggen dat een Citroen ( voor mijn gevoel !! ) nooit 100% goed is , simpelweg niet mogelijk volgens mij , let wel , ik voel dat , andere vragen of ik gek ben , ik heb nog nooit een Citroen gereden die helemaal goed is , zelfs de gloednieuwe van Harm voel je altijd wel iets ( niet erg !! ) , .... ook de C6(en) die ik mee heb gehad waren niet goed en kwamen slechts tot 95% , m.i. jammer , maar goed er staan genoeg andere kwaliteiten tegenover

Nou, ik kan je verzekeren ik ben erg kritisch. Ik heb veel onbalans gehad bij Opel en Renault Laguna. Mijn ervaring is dat de gemotiveerdheid van de betreffende medewerker en de afstelling van de balanceerinrichting erg belangrijk is. Volgens mij kun je aan het laatste echt wat doen. Ik begreep dat ze de gevoeligheid kunnen instellen.
Mijn nieuwe C5 was helemaal strak, op elke snelheid. Pas na bandenwissel kwamen de kuren. Nu voel ik rond de 40 al een soort onbalans in het stuur. Om gek van te worden. Wie is die bandenboer? Ik rijd er morgen nog heen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/