Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
Auteur |
Bericht |
I Claudius
V.I.P.
Geregistreerd: 17 jul 2016 17:27 Berichten: 243 Woonplaats: tussen de Scheldes
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE
Naar boven
|
 Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
De achterkant ligt nu nogal snel op de grond, heb dit eerder ook al eens gehad, en via dit forum werd me geadviseerd de wagen te laten gymnastieken. Achterkant omhoog en weer omlaag (10x) en dat heeft geholpen. Maar nu zakt ie snel (nacht) op de grond. Terwijl er geen lekkage te zien is aan beide kanten. Toch de cilinders reviseren? Of is er iets anders loos? Break 2005 PH2 cilinders van 40mm
_________________ Parijs, 5 februari 1878 Rue Laffitte
|
31 aug 2023 14:56 |
|
 |
Rob310
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 17 dec 2007 16:39 Berichten: 204 Woonplaats: Hilvarenbeek
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
Hoi, er zit een terugslagklep in het systeem wat het inzakken bij stilstand moet voorkomen. Soms blijft die klep 'plakken' en het gymnastieken maakt die klep meestal weer gangbaar. Het is enkel optisch mooier dat de auto omhoog blijft dus als je je er niet aan stoort en tijdens het rijden zijn er geen problemen kun je het ook zo laten. Mijn C5 wisselde regelmatig tussen wel omhoog blijven en dan weer doorzakken. Ik heb het maar zo gelaten 
_________________ Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame
|
31 aug 2023 15:09 |
|
 |
I Claudius
V.I.P.
Geregistreerd: 17 jul 2016 17:27 Berichten: 243 Woonplaats: tussen de Scheldes
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
Is dat wat je hoort als je de auto laat zakken vanuit de de kofferbak? Knopje loslaten hoor je het klikken en stopt het met zakken!
_________________ Parijs, 5 februari 1878 Rue Laffitte
|
31 aug 2023 16:23 |
|
 |
citrohanc5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 22 jul 2019 15:53 Berichten: 136 Woonplaats: Zaltbommel
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
Rob310 schreef: Hoi, er zit een terugslagklep in het systeem wat het inzakken bij stilstand moet voorkomen.
en wordt die misschien bekrachtigd door de middenbol? Bij Xm was het ds SC-mac bol die inzakken voorkwam. Ben er te lang uit om er het fijne van te weten ... maar wat gebeurt er als je het portier 's ochtends open doet brengt de pomp de achterkant weer op hoogte?
|
31 aug 2023 20:30 |
|
 |
I Claudius
V.I.P.
Geregistreerd: 17 jul 2016 17:27 Berichten: 243 Woonplaats: tussen de Scheldes
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
Ja dat klopt, komt weer omhoog!
_________________ Parijs, 5 februari 1878 Rue Laffitte
|
31 aug 2023 20:31 |
|
 |
citrohanc5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 22 jul 2019 15:53 Berichten: 136 Woonplaats: Zaltbommel
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
Het ligt meer voor de hand om eerst de druk van de achterste middenbol te controleren voor je de veercilinders gaar reviseren denk ik. Of het complete controleblok waar de middenbol opzit achter te vervangen
|
31 aug 2023 20:31 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
De staat van veerbollen heeft geen enkele invloed op het inzakken. Lucht in het systeem daarentegen...
Dat kan erin komen door versleten o ringen im de veercylinder
|
31 aug 2023 22:47 |
|
 |
I Claudius
V.I.P.
Geregistreerd: 17 jul 2016 17:27 Berichten: 243 Woonplaats: tussen de Scheldes
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
Ik heb de auto een paar uur in de hoogste stand weggezet, en bleef die tijd mooi strak staan, dan lijken de cilinders wel in orde!
_________________ Parijs, 5 februari 1878 Rue Laffitte
|
31 aug 2023 22:54 |
|
 |
I Claudius
V.I.P.
Geregistreerd: 17 jul 2016 17:27 Berichten: 243 Woonplaats: tussen de Scheldes
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
Als de C was volgetankt, bleef ie ook beter op niveau, dan dat ie bijna leeg was. Ik ga de aanwijzingen en oefeningen doen, en kijk wat het wordt. anders naar de garage!
_________________ Parijs, 5 februari 1878 Rue Laffitte
|
03 sep 2023 08:51 |
|
 |
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 504 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
Net wat Rob310 reageerde, als de vering verder goed werkt, waarom zou je geld uitgeven aan een reparatie, die misschien niet nodig is?
Bij de vroegere versie's XM was het normaal, dat deze inzakte, later hebben ze daar een extra bol voor gemonteerd, om dit tegen te gaan.
Zelf vind ik het juist prettig voor de motor om deze even te laten lopen eer je ermee gaat rijden, daar wordt je nu een beetje toe verplicht om te wachten, dat de auto op hoogte is.
Groet, Kees.
|
03 sep 2023 12:46 |
|
 |
I Claudius
V.I.P.
Geregistreerd: 17 jul 2016 17:27 Berichten: 243 Woonplaats: tussen de Scheldes
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
Ja Kees, ik moet er ook flink aan wennen. En til er ook niet zo zwaar aan. Maar weet nu meer dan vorige week! Bedankt allemaal!
_________________ Parijs, 5 februari 1878 Rue Laffitte
|
03 sep 2023 13:37 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
kees05 schreef: Net wat Rob310 reageerde, als de vering verder goed werkt, waarom zou je geld uitgeven aan een reparatie, die misschien niet nodig is?
Bij de vroegere versie's XM was het normaal, dat deze inzakte, later hebben ze daar een extra bol voor gemonteerd, om dit tegen te gaan.
Zelf vind ik het juist prettig voor de motor om deze even te laten lopen eer je ermee gaat rijden, daar wordt je nu een beetje toe verplicht om te wachten, dat de auto op hoogte is.
Groet, Kees. Onvergelijkbaar. De pomp van een c5 moet niet te vaak veel moeten draaien, daar zijn ze niet op gedimensioneerd.
|
03 sep 2023 18:31 |
|
 |
I Claudius
V.I.P.
Geregistreerd: 17 jul 2016 17:27 Berichten: 243 Woonplaats: tussen de Scheldes
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
Ga binnenkort naar GJO, voor Al4 onderzoek. Kan dan gelijk de achterhydrauliek aan de kaak stellen
_________________ Parijs, 5 februari 1878 Rue Laffitte
|
12 sep 2023 11:27 |
|
 |
trxke
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 apr 2018 08:06 Berichten: 366 Woonplaats: Berlaar (België)
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
citrohanc5 schreef: Het ligt meer voor de hand om eerst de druk van de achterste middenbol te controleren voor je de veercilinders gaar reviseren denk ik. Of het complete controleblok waar de middenbol opzit achter te vervangen Volgens mij werkt het systeem bij een C5 helemaal anders dan bij een Xantia/Xm met antisink, die hebben wel achteraan een extra voorraadbol (antisinkbol). Op mij eigen C5 een 2.0i 16v break Ligne Business uit 2006 zit er in iedergeval geen antisinkbol op. Deze heeft niet meer dan 4 bollen... Ik ben wel benieuwd hoe het dan wel werkt en wat de oorzaak is van het inzakken.
|
12 sep 2023 12:58 |
|
 |
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3069 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
 Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage
Die middenbol bij de Xantia is een zgn accubol, die zorgt voor remdruk als het systeem onverhoopt mocht falen. De antizink is een klep, zowel voor en achter zitten die. Als die achterste niet meer functioneert blijft de auto wel op hoogte als je hem uitzet (dankzij die accubol) maar als je start zakt hij dan in om vervolgens weer langzaam omhoog te komen.
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
12 sep 2023 14:04 |
|
 |
|