Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
wagenhoogte https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=2266 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | marruk [ 19 jan 2008 20:52 ] |
Berichttitel: | wagenhoogte |
Ik heb wat gelezen over op het citroen-forum, en hier en daar heb ik in dit forum de term wagenhoogte gezien. Ik wil graag wat de exacte wagenhoogte is voor een berline uit '02 een 2.0-16v op 15" wielen. Moet de hoogte gemeten worden met draaiende motor of motor uit. Ik kan mij voorstellen dat een de hoogte met draaiende of niet draaiende motor verschild. Wat ik tot nu toe weet is dat de hoogte gemeten worden vanaf de grond langs het hart van de velg naar de onderkant van de spatborden. Wie kan kij de info geven die ik nodig heb. Bij degene die de hoogte afgesteld naar de fabrieks afstellingen, kunnen die vertellen wat voor invloed dit heeft gehad op koersvastheid en veercomfort. Ik hoop hier wat meer info te krijgen over het onderwerp, dan dat ik op het citroen-forum tot nu toe kreeg. |
Auteur: | Ronald [ 19 jan 2008 22:43 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
marruk schreef: Ik wil graag wat de exacte wagenhoogte is voor een berline uit '02 een 2.0-16v op 15" wielen. Moet de hoogte gemeten worden met draaiende motor of motor uit. Simpele vraag, moeilijk antwoord. Het enige goede antwoord is: de rijhoogte is altijd goed! Ik weet het, het is geen antwoord op je vraag, maar wel de essentie van HP/HA rijden. Maar ik zal proberen toch zo concreet mogelijk op je vraag in te gaan: 1. Als je de rijhoogte van de ene C5 t.o.v de andere C5, onder dezelfde omstandigheden zou willen vergelijken, dan zou ik inderdaad meten zoals jij beschrijft. 2. Als je dan toch zou willen meten, dan altijd bij draaiende motor. 3. De onder 1. genoemde meetmethode werkt alleen, althans zonder gevaar voor eigen leven, als de auto stilstaat. De rijhoogte kan/zal varieren als je gaat rijden. De hoeveelheid mm's, die een HAIII danwel HAIIIPlus kan varieeren tijdens het rijden is gedocumenteerd en er is iemand die dat uit zijn hoofd weet. Over naar EvilTwin. Gr. Ronald Ps. Waarom wil je het eigenlijk weten ? |
Auteur: | Hans47 [ 20 jan 2008 00:27 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
De hoogte meten lukt misschien zo wel maar afstellen kan alleen op een hefbrug! In de vraagbaak van Olving staat dat de wagenhoogte aan de voorkant wordt gecontroleerd tussen de vlakke vloer en het subframe achter de voorste bevestiging van de wieldraagarm. De hoogte wordt gemeten met draaiende motor. De hoogte moet zijn de straal (R) van het voorwiel (met de juiste bandenspanning), minus 140 mm met een tolerantie van 10 mm. Mijn C5 stond aan de voorzijde erg hoog op zijn wielen; dat klopte, de hoogte bleek 190 mm te zijn. De dealer heeft dit gecorrigeerd en vervolgens de koplampen opnieuw afgesteld. Achter moet de hoogte worden gemeten tussen de vlakke vloer en het frame, achter de veerbol. Daar is de hoogte weer de straal maar nu + 73 mm zijn, met een tolerantie van 10 mm. Groet Hans |
Auteur: | marruk [ 21 jan 2008 18:16 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
Hans47, heb jij nadat dit gecorrigeert was verschil opgemerkt in weggligging, bijv minder gevoelig voor zijwind. Misschien ook wat meer veercomfort. Alvast bedankt voor je aanwijzing om de hoogte goed af te stellen. Even voor mij om als indicatie te dienen, wat is de nu dan de hoogte als je bij jouw auto meet volgens hetgeen ik opgeschreven had. Zo kan ik misschien snel checken of de hoogte wel goed is of niet. Nogmaals een ik heb berline uit '02 een 2.0-16v op 15" wielen. |
Auteur: | Hans47 [ 21 jan 2008 21:03 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
Toen ik bij de dealer kwam met de opmerking dat ie aan de voorzijde zo hoog op zijn wielen stond (ik had dit met het blote oog eens vergeleken met andere C5-en) heeft men de hoogte gemeten en kwam men aan 19 cm. Ik meende de monteur te horen zeggen dat het rond de 16 cm moest zijn. Dat klopt ook wel, als je de straal van een (mijn) voorwiel neemt = ongeveer 30 cm, minus 14 cm. Qua wegligging is het absoluut merkbaar; de afstelling is gebeurd in een periode dat ik lange afstanden reed en er veel wind stond. De wagen was daarna beslist veel minder zijwindgevoelig en stuurde strakker. Met inbegrip van de koplampafstelling en ik neem aan dat men de hoogte van de achterzijde ook heeft afgesteld/gecontroleerd was dit €117 incl. Groet Hans |
Auteur: | marruk [ 21 jan 2008 23:03 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
Wat jij nu beschrijft inzake de voorkant, hoogte en zo, heb ik datzelfde idee, hij staat wat hoog. Ik vind hem ook zeer zijwindgevoelig en dan hoeft het niet eens hard te waaien, dus heeft dat ook zijn uitwerking op de koersvastheid. Stond die van jouw alleen voor hoog of was het achter ook het geval? Ik heb met mijn auto nog garantie dus wil ik het graag even aankaarten bij de verkoper. Alvast bedankt hans47. |
Auteur: | Hans47 [ 21 jan 2008 23:55 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
Ik weet niet of de hoogte van de achterzijde is bijgesteld, op de rekening stond dat de wagenhoogte was gecorrigeerd en koplampen afgesteld. Ik weet wel dat toen ik de auto ging ophalen gelijk het verschil zag: de naar voren iets naar beneden lopende lijn van de auto. Bij het wegrijden had ik het gevoel van mijn vorige auto -een Renault Safrane- weer terug; lekker compact en strak sturend en niet meer dat vage (anders kan ik het eigenlijk niet omschrijven). Nu, een jaar later stuurt de auto nog steeds perfect, geen enkele trilling in het stuur bij welke snelheid dan ook en een minieme bandenslijtage. Groet, Hans |
Auteur: | EvilTwin [ 22 jan 2008 16:19 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
Hans47 schreef: De hoogte meten lukt misschien zo wel maar afstellen kan alleen op een hefbrug! In de vraagbaak van Olving staat dat de wagenhoogte aan de voorkant wordt gecontroleerd tussen de vlakke vloer en het subframe achter de voorste bevestiging van de wieldraagarm. De hoogte wordt gemeten met draaiende motor. Houd er bovendien rekening mee dat de auto na een stukje over heel slecht wegdek vanzelf 13mm hoger komt te staan. Je moet dus eerst naar laag (kan je gelijk LDS niveau checken ![]() Voor meting no2. dien je de auto in te duwen, los te laten, zelf laten corrigeren. Meting 1 en 2 middelen om tot de waardes van Hans te komen. Beide handelingen dien je zowel voor als achter uit te voeren. Hoe de auto "staat" na een stukje rijden, is dus niet altijd een goede indicatie, door hysterése na het uitstappen bijv. kan het een paar mm verschillen. De hoogteregeling is per as en kan dus ook geen links-rechts afwijking corrigeren. Metingen moet je zoals gezegd doen onder de auto van bodem tot subframes, carrosserie-delen zijn geen goede referentie. In principe kan je de manchetten van de hoogtesensoren na loshalen verdraaien, om de hoogte te beïnvloeden, maar die afstelling is zo ruw (minuscule verdraaiing levert al +-10mm op) dat je daarna met de compu een fijnafstemming moet doen. Dus zonder Lexia geen DIY helaas, zelfs als je een brug hebt om het op te doen. NB Rommelen hieraan zonder brug is zoals bekend vragen om moeilijkheden, niet anders dan bij klassieke HP Citroenen. 20mm verkeerd zoals Hans had is vrij veel, als je nagaat dat de C5 boven de 120km/h vóa³r 15mm zakt en achter 10mm, voor stabiliteit, en op slecht wegdek 13mm omhoog gaat. |
Auteur: | Hans47 [ 23 jan 2008 11:31 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
Geheel terecht deze toevoeging; ik doe veel zelf maar dit heb ik laten doen. Wel is het mogelijk, indien je twijfelt, aan de voorzijde een paar keer een meting te doen met draaiende motor in de normale rijstand, tussen de vlakke onderkant van het subframe achter het voorwiel en een vlakke weg of vloer. Je hoeft er niet voor onder de auto te liggen en het geeft toch een goede indicatie over de wagenhoogte aan de voorzijde. Groet Hans |
Auteur: | james [ 09 sep 2008 15:37 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
sinds een hele tijd staat de neus van de c5 omhoog (eerst dachten we gezichtsbedrog),nu is de vraag:zijn die waarden van de hoogte voor elke wagen hetzelfde? |
Auteur: | EvilTwin [ 09 sep 2008 16:15 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
ja en nee, altijd geldt: H1=R1-L1, met L1 = 140mm +/-6mm en H2=R2-L2, met L2 = 73mm +/- 6mm maar omdat R1 en R2 afhangen van de auto, de wielen en de (voorgeschreven) bandenspanning komt er dus niet altijd dezelfde H1 en H2 uit. Overigens had Hans het over Citaat: met een tolerantie van 10 mm. Dat is niet juist, de tolerantie is +/- 6mm. Maar als de afwijking meer dan 10mm is, dan dien je dus de machetten te verdraaien, de fijnafstemming om binnen +/- 6mm te komen dient met een Lexia te geschieden. |
Auteur: | james [ 09 sep 2008 16:50 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
![]() snap er de ballen van ![]() zal al blij zijn als ie weer gewoon staat |
Auteur: | EvilTwin [ 10 sep 2008 10:54 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
james schreef: :smt017 snap er de ballen van ![]() zal al blij zijn als ie weer gewoon staat je zult iets specifieker moeten zijn, wij kunnen niet van achter onze computer zien, laat staan meten of je auto goed staat. Lees nogmaals alle bovenstaande post door om er achter te komen hoe je exact de hoogte meet. |
Auteur: | higgy [ 16 okt 2008 19:34 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
Mag ik als newbee ook nog wat vragen over de wagenhoogte? Ik ben de xantia's gewend en de BX-en, en daar was de handle mechanisch en dus lekker duidelijk. M'n C5 (ik heb hem nog niet anders kon ik het boekje erop naslaan) heeft die twee drukknopjes voor rijhoogte. Ik zag bij de proefrit dat er dan [^40] of iets dergelijks, en nog wat varianten, verschenen in het display. Als ik dat (zacht rijdend, ik ben niet helemaal gek ![]() Dank van deze nononono ![]() |
Auteur: | Menno [ 16 okt 2008 19:42 ] |
Berichttitel: | Re: wagenhoogte |
Als er een kruis door de stand kwam die je wilde inschakelen reed je voor die 'rijhoogte' te hard ![]() ![]() ![]() Kom je rijdend boven de snelheid die toegestaan bij de stand die je hebt ingeschakeld dan zakt de auto automatisch naar de juiste, ... welkom in de wereld van de moderne HP ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |