Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

On-Citroense gewaarwording.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=2234
Pagina 1 van 3

Auteur:  Harm [ 13 jan 2008 12:46 ]
Berichttitel:  On-Citroense gewaarwording.

We weten allemaal dat de C5 van die lekkere vering heeft waardoor de auto nauwelijks duikt als je flink moet remmen.

Van de week twijfelde ik even ernstig of ik niet toevallig een oude Renault 18 reed.

Ik kom met 50 aanrijden op een rotonde binnen de bebouwde kom. Daarop rijdt, jawel, een Citroen Xantia die niet heel duidelijk maakte wat-ie wilde. Ik remde, moest forser remmen en tijdens die actie kwam mijn achterkant een eind omhoog.
Ik zag de ogen van de bestuurder van de Xantia heeel groot worden en zelf had ik ook het gevoel dat ik voorover zou vallen, een soort koprol met de C5.

Hierna is het niet meer gebeurd.


Wat kan er (eenmalig?) aan de hand zijn geweest?

Auteur:  Klaverblaadje [ 13 jan 2008 14:04 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

Ik ken dit soort ervaringen alleen van heel vroegah, toen er geen geld, geen apk en geen verplichte verzekering was.
In die tijd reden wij vaak auto's met verrotte onderkanten en dito remleidingen.
Omdat alle geld nodig was voor benzine en niet voor nieuwe remleidingen maakten wij alleen de voorkant remmend, de leidingen waren daar korter en beter en eigenlijk zijn alleen de voorremmen belangrijk. :shock:
Moest je dan een noodstop maken dan kwam inderdaad de auto van achteren bijna van de grond. :roll:
Misschien heeft jou remkrachtverdeler of lastafhankelijke regelaar, of wat er dan ook onderzit niet goed gewerkt, maar ik zou Johan daar volgende keer toch even naar laten kijken. :idea:

Auteur:  Harm [ 13 jan 2008 14:06 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

:smt017

Mijns inziens heeft de remkrachtverdeling er weinig mee te maken. Het is meer een gebrek aan nivellering in de HP, die dat zou kunnen veroorzaken...

Maar ja, ik weet het niet, anders had ik de vraag niet gesteld...

Auteur:  Klaverblaadje [ 13 jan 2008 14:18 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

Harm van Beek schreef:
:smt017

Mijns inziens heeft de remkrachtverdeling er weinig mee te maken. Het is meer een gebrek aan nivellering in de HP, die dat zou kunnen veroorzaken


Als je achter wielen een behoorlijk aandeel in de remkracht leveren, dan grijpen ze zich als het ware aan de straat vast, waardoor ze via de draagarmen de auto naar beneden trekken, en de auto vlak blijft.
Als de achterwielen niet of bijna niet remmen komt de achterkant omhoog en gaan de draagarmen de ander kant op.
Mijn suggestie; de oorzaak KAN zijn te weinig remkracht (= oliedruk op de remzuigers) van de achterwielen.
Dit KAN vooroorzaakt worden door een vastzittende remkrachtregelaar.
Ik ken het remsysteem van de C5 ook niet zo goed, maar het blijft wel een punt om even aan Johan voor te leggen.

Auteur:  c5maarten [ 13 jan 2008 14:22 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

Laat mij precies het zelfde ook al een paar keer gebeurd zijn! Ik ben eens benieuwd wat het is!

Auteur:  Harm [ 13 jan 2008 15:06 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

Klaverblaadje schreef:
Harm van Beek schreef:
:smt017

Mijns inziens heeft de remkrachtverdeling er weinig mee te maken. Het is meer een gebrek aan nivellering in de HP, die dat zou kunnen veroorzaken


Als je achter wielen een behoorlijk aandeel in de remkracht leveren, dan grijpen ze zich als het ware aan de straat vast, waardoor ze via de draagarmen de auto naar beneden trekken, en de auto vlak blijft.
Als de achterwielen niet of bijna niet remmen komt de achterkant omhoog en gaan de draagarmen de ander kant op.
Mijn suggestie; de oorzaak KAN zijn te weinig remkracht (= oliedruk op de remzuigers) van de achterwielen.
Dit KAN vooroorzaakt worden door een vastzittende remkrachtregelaar.
Ik ken het remsysteem van de C5 ook niet zo goed, maar het blijft wel een punt om even aan Johan voor te leggen.

Ok. 5 feb mag ze weer...

Maar als dergelijke componenten vast zitten, dan gaan ze toch niet zo spontaan weer los? :smt017

Auteur:  EvilTwin [ 13 jan 2008 15:15 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

Harm van Beek schreef:
:smt017

Mijns inziens heeft de remkrachtverdeling er weinig mee te maken. Het is meer een gebrek aan nivellering in de HP, die dat zou kunnen veroorzaken...


HP kan niet snel genoeg reageren en remduikelingen compenseren door niveauregeling. Hydractive kan wel naar hard gaan en dat helpt de anti-duik ook, maar dat is niet te vergelijken met de anti-duik van bijv. een Activa.

Klaverblaadje is beter op weg, de wielgeometrie achter trekt idd de kont naar beneden door het remkoppel, maar...

Citaat:
Dit KAN vooroorzaakt worden door een vastzittende remkrachtregelaar


De C5 heeft EBD Electronic Brakeforce Distribution, mechanisch "vastzitten" is dus niet echt een optie. Het niet fatsoenlijk werken van de achterremmen lijkt me logischer.

Auteur:  Harm [ 13 jan 2008 15:28 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

Dan nog... Het is nu 1 keer gebeurd en de overige remacties (en ook die ene) waren qua remwerking normaal... Geen langere remweg.

Mijn achterremmen piepen trouwens ook al maanden niet meer...

Auteur:  c5maarten [ 13 jan 2008 16:07 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

Het lijkt me vreemd dat dit te maken zou hebben met het niet goed werken van de reminstallatie aangezien ik nieuwe remmen achter heb en daarna is hij dor de apk gekomen zonder problemen :S
Blijft het probleem nog steeds, waar komt het vandaan?

Auteur:  EvilTwin [ 13 jan 2008 19:09 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

c5maarten schreef:
Het lijkt me vreemd dat dit te maken zou hebben met het niet goed werken van de reminstallatie aangezien ik nieuwe remmen achter heb en daarna is hij dor de apk gekomen zonder problemen :S
Blijft het probleem nog steeds, waar komt het vandaan?


Dan geloof je het niet maar het ligt toch echt aan de remmen, zoals klaverblaadje en ik al hebben uitgelegd.

Het is ook makkelijk te simuleren door de handrem te gebruiken, die werkt per definitie alleen op de voorwielen :idea: Ook dan heb je relatief veel duik, dit was al zo op een DS (die kan je met z'n neus op het asfalt krijgen)

Auteur:  Harm [ 13 jan 2008 19:12 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

:smt017

Ja, dat effect ken ik wel van de C5...
Maar mijn twijfel komt, als gezegd, voort uit de eenmaligheid ervan...

Auteur:  Citrofreak2007 [ 13 jan 2008 19:29 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

als ik, zowel bij de c4 als de saxo, al rijdende de handrem aantrek, gaat de achterkant juist omlaag, maar bij een c5 de achterkant omhoog omdat de handrem op de voorwielen zit? lijkt me een beetje raar, maar niet onmogelijk.

misschien was het probleem wel een elektronische storing bij de EBD gedoe? ik heb het zelf ook wel 1 of 2 keer gehad met de c5

Auteur:  munkman [ 13 jan 2008 20:44 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroënse gewaarwording.

Citrofreak2007 schreef:
als ik, zowel bij de c4 als de saxo, al rijdende de handrem aantrek, gaat de achterkant juist omlaag, maar bij een c5 de achterkant omhoog omdat de handrem op de voorwielen zit? lijkt me een beetje raar, maar niet onmogelijk.


dat is toch logisch, een c4 en saco hebben de handrem op de achterwielen. Logsich dat een auto die de handrem op de voorwielen heeft anders reageert. (zelfde effect merk je als je bij glad weer door een bocht de handrem aantrekt, dat gaat met een C5 ook heel anders dan met een c4)

Auteur:  EW [ 13 jan 2008 20:52 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

Citrofreak2007 schreef:
als ik, zowel bij de c4 als de saxo, al rijdende de handrem aantrek, gaat de achterkant juist omlaag, maar bij een c5 de achterkant omhoog omdat de handrem op de voorwielen zit? lijkt me een beetje raar, maar niet onmogelijk.


Leen de fiets van je zoon maar eens. Maak flink snelheid en trek dan, zonder gebruik van de achterrem de voorrem vol aan.


Reken maar dat je dan met je neus op de weg ligt! Je struikelt dan als het ware over je voorwiel.

Doordat de achterwielen achter willen blijven als je er mee remt (zonder de voorwielen), zul je de auto bij een getrokken achteras (dus waarbij de achteras middels een draagarm voor het wiel scharnierend aan de auto vast zit) (dit werkt dus niet bij sommige andere vormen van achterwielophanging) achterover laten hellen.
Grap is overigens dat als je bij een getrokken achteras met handrem op de achterwielen achteruit trekt de kont juist omhoog komt. Ook dan struikelt de auto over de "voorste" wielen (dan de achterwielen want je rijdt achteruit), maar doordat de wielen met een arm vast zitten, wordt je opgetild met die arm.

Auteur:  Citrofreak2007 [ 13 jan 2008 20:53 ]
Berichttitel:  Re: On-Citroense gewaarwording.

ik vindt het ook wel logisch dat de auto dan anders reageert, maar ik vindt het een beetje raar dat de handrem op de voorwielen zit, en niet zoals bij mijn twee auto's op de achterwielen

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/