Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 drijfstang in de lekzak van de achtervering 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht drijfstang in de lekzak van de achtervering
Demontage van de drijfstang lukt niet meer, splitpen is vorig jaar afgebroken. En krijg die met geen mogelijkheid meer verwijdert.
Heb de lekzak destijds in de lengte doorgesneden en erom heen gezet en weer verlijmd.
Dit houd zich best goed.
Alleen lekt die via het kanaal onder de klem olie. Vermoed dat hier meer druk op zit dan ik dacht.

Any way. Wil toch proberen de drijfstang te verwijderen zonder demontage draagarm.

Nu had ik het volgende bedacht. Drijfstang doorsnijden/-zagen op 2/3 van de lengte. Daardoor kan de kop uit de kom aan de voorzijde.
Nieuwe Lekzak plaatsen.
Daarna een dikwandige buis om het lange gedeelte schuiven en het 1/3 deel met kop, weer in de kom plaatsen. Het Buisje over de snede van de drijfstang plaatsen, even puntlassen zodat de buis niet rammeld en stevig geheel vormt.

Nu, ik weet dit is vrij radicaal en wilde het hier voorleggen om te kijken of ik iets over het hoofd zie. Met name het krachtenspel op de drijfstang.
Is deze drijfstang hol of massief?

Ik verneem graag van jullie.

_________________
zeg maar Rob .


27 aug 2020 21:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
je krijgt de cilinder eraf maar dan moet je wel de bol eraf doen , en dan kun je de stang laten zitten.


28 aug 2020 10:42
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
Bedankt Willy, voor je input.
Maar ik wil eigenlijk van dat deel afblijven.
De reden daarvoor; zolang er geen lekkage is langs nippels of rubbers van de bollen blijf ik daar liever van af. Er is altijd een kans dat er iets niet goed los wil of vast zit. Of dat na montage het niet meer goed dicht.
Ooit geleerd: werkt het, blijf er van af.

Daarom zoek ik het in een andere oplossing, beperkt tot de oorzaak, het drijfstangetje verwijderen zonder demontage draagarm of veerbol.

Had net wel nog het idee om de stabilisator stang te lossen. Zou je de draagarm dan enigzins naar voren kunnen kantelen, zover dat je ongeveer 1 cm ruimte wint om de drijfstang te lossen.

_________________
zeg maar Rob .


28 aug 2020 12:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
dan ga je die pen er toch moeten eruit halen.
er is anders geen mogelijkheid.


28 aug 2020 13:37
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
Vandaar het idee om het stangetje door te zagen.
Maar weet niet of dat verstandig is gezien eventuele zijdelingse krachten.

_________________
zeg maar Rob .


28 aug 2020 14:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
daar komen wel veel krachten op , dat zou ik niet doen.


28 aug 2020 14:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
Ik zou voor de optie gaan om toch die splitpen eruit te krijgen. Slijpen en lassen aan zo'n deel van de ophanging is geen goed idee en zelfs gevaarlijk. Stel; het schiet tijdens het rijden onder de auto vandaan..... Ik zou er niet graag achter rijden.

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


28 aug 2020 15:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
Begrijp je angst, maar doorzagen geeft misschien 2 mm minder lengte. En als er een dikwandige buis omheen gezet wordt (inwendig doorsnee gelijk aan dikte van de drijfstang) zou er weinig kunnen gebeuren.
Aan de voorzijde is de drijfstang min of meer een vast geheel met de draagarm. Achter zit het los in de "zuiger".
In mijn ogen zijn de krachten met name in de lengte richting aanwezig.
Buis tegen de voorzijde zetten (daar kan het geen kant op dan) en aan de achterzijde puntlassen. Daarmee zet je de buis vast op de stang. En is er geen speling. Je maakt de stang eigenlijk dikker.

Het is maar een ballon die ik hier los laat om te kijken naar alternatieven. Out of the box denken zeg maar. Maar de veilighied natuurlijk niet uit het oog verliezen. Misschien een rare combie. ;)

Splitpen (wat er van over is) is onmogelijk te verwijderen. Daar ben ik vorig jaar dagen mee bezig geweest.

_________________
zeg maar Rob .


28 aug 2020 16:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
als ze dat gaan zien bij de APK keuring gaan ze dat niet toelaten.
anders moet je dat ergens op de juiste manier laten doen.


28 aug 2020 17:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
Bij een APK keuring maken die lekzak niet open, dus kunnen ze dat niet constateren.

Maar dat gezegd zijnde: ook ik het ook niet willen oplossen op deze manier.........

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


28 aug 2020 17:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
dat weet ik , maar als zien dat daar iets niet klopt wel.


28 aug 2020 17:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
Over APK gesproken,
Volgens de Cit-monteur mag er geen olie zitten in de lekzak, voor hem een reden van afkeur, want dat olie kan aan de voorkant eruit sijpelen. Wat bij mij het geval is. Want daar zit geen klem. Dus kan het eruit komen.
Voorgelegd dat je na montage juist ca. 25ml Lds in de zak moet spuiten via de ontluchtingstube. Maar daar ging hij en daarmee de persoon die de keuring deed, niet in mee. Tja, daar sta je dan.

_________________
zeg maar Rob .


28 aug 2020 18:03
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
Is het trouwens een massief staafje of hol?
Vermoed massief maar ik weet het niet meer.

_________________
zeg maar Rob .


28 aug 2020 18:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
dat is vol , maar blijf daar af
herstel dat op de juiste manier.


28 aug 2020 18:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: drijfstang in de lekzak van de achtervering
xclus schreef:
Over APK gesproken,
Volgens de Cit-monteur mag er geen olie zitten in de lekzak, voor hem een reden van afkeur, want dat olie kan aan de voorkant eruit sijpelen. Wat bij mij het geval is. Want daar zit geen klem. Dus kan het eruit komen.
Voorgelegd dat je na montage juist ca. 25ml Lds in de zak moet spuiten via de ontluchtingstube. Maar daar ging hij en daarmee de persoon die de keuring deed, niet in mee. Tja, daar sta je dan.

Dat klopt niet, in die lekzak zit altijd wat LDS, dat is nodig voor de smering en roestvrij houden van de stang en binnenkant cilinder.
Als dat er bij jou nu uitkomt bij de veercilinder, is dát de oorzaak van afkeur, er moeten ook twee goed klemmende ringen om de lekzak zitten die er voor zorgen dat de voorste retourleiding z'n werk goed kan doen.

De tweede aansluiting is bestemd voor beluchting van de lekzak, die in feite bedoeld is als afscherming van de bewegende delen.
Als er dan langs de tweede afding in de cilinder toch wat LDS naar de lekzak gaat, mag dat niet teveel zijn.
Mocht dat toch teveel worden, dan gaat dat via de beluchting weg, maar het midden/onder van de auto, ter hoogte van waar een eventuele middenbol zit.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


28 aug 2020 18:16
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.