Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 Verschillende loadindexen onder de auto 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2013 10:36
Berichten: 122
Woonplaats: Pijnacker
Auto: Citroën C5 Ph2 Berline 2,0 24V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 88000
Kleur: grijs-blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Verschillende loadindexen onder de auto
Sinds kort heb ik een C5 Ph2 3,0 V6 Berline. Ik heb nu een set gebruikte winterbanden gekocht. Volgens opgave zouden ze loadindex 97 hebben. Maar toen ik ze gisteren ophaalde, bleken er 2 te zijn met loadindex 97 en twee met 93. Beide kunnen onder deze auto. Maar mijn vraag is nu : moet de 97 vóór ? Of juist achter ?


16 aug 2020 19:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
Hebben ze verder dezelfde gegevens, met name de DOT?
En hebben ze in werkelijkheid ook allemaal dezelfde profieldiepte ?

Als dat allemaal verder hetzelfde is, zou ik die met LI 97 achter zetten. Die zijn (nog) iets stijver, dat komt de stuurprecisie ten goede.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 aug 2020 22:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2013 10:36
Berichten: 122
Woonplaats: Pijnacker
Auto: Citroën C5 Ph2 Berline 2,0 24V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 88000
Kleur: grijs-blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
Profieldiepte Li 97 : 7 mm. Volgens dotcode zijn ze van 2017
Profieldiepte Li 93 : 6 mm. Volgens dotcode zijn ze van 2018
Bij stuurprecisie denk ik eerder aan de voorwielen. Of zie ik dat verkeerd ?


16 aug 2020 22:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
Dat denken velen inderdaad.
Maar stuurprecisie wordt met name door de achterbanden bepaald, in samenspraak met de achterwielophanging en geometrie.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 aug 2020 22:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2013 10:36
Berichten: 122
Woonplaats: Pijnacker
Auto: Citroën C5 Ph2 Berline 2,0 24V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 88000
Kleur: grijs-blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
Ik dacht steeds dat banden met het meeste profiel voorop moesten. Maar dat schijnt niet zo te zijn hè?


16 aug 2020 22:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
Daarmee krijg je wel de beste tractie in de sneeuw.
De andere kant van het verhaal is dat de auto beter bestuurbaar blijft met de beste banden achter als het "op het randje" is.

Als je een zeer geoefend chauffeur bent, met ruime ervaring in slip condities, zou de keuze kunnen zijn om de beste banden voor te zetten.
Maar hoeveel chauffeurs kun je op deze wijze kwalificeren?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 aug 2020 22:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
Ter overdenking: ik heb 50 jaar rijervaring met zo'n dikke 1,5 miljoen km's in totaal en een drietal slipcursussen. Mijn enige echte ongeluk kwam door een achterwielslip: de eerste correctie ging instinctief goed (maar wel overcorrectie), de daarop volgende slip als gevolg van die overcorrectie kon ik niet meer opvangen. Voor mij dus de beste banden achterop!

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


17 aug 2020 20:08
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
Kom kom,...6 of 7mm. Waar gaat het over? Voor slijt ook sneller.
Gewoon banden op tijd vervangen. Ik wacht persoonlijk nooit tot de wettelijke 1,6 maar wissel ze bij +/- 2,5mm


17 aug 2020 20:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
Als we het hebben over de afvoer van water kan één mm profiel diepte best wel wat uitmaken...

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


18 aug 2020 08:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
In geval van aquaplaning kan dat zeker verschil uitmaken.
Maar ook dan is het de vraag: waar moeten de beste banden zitten?

Als er aan de voorkant aquaplaning optreedt, gaat de auto rechtuit, sterk onderstuur dus.
Maar als dat aan de achterkant gebeurt, ontstaat overstuur en kan er zomaar een draaier optreden, Kapitein Rob overkwam dat ooit.

Het is tegen die achtergrond dat aanbevolen wordt de beste banden achter te zetten......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 aug 2020 12:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
Met een zo klein verschil in profiel zou ik me eerder zorgen maken over de dotcode. De oudste banden voor, achter wil je geen onverwachte uitglijders hebben.

Binnen niet al te lange tijd zijn je voorbanden dan sowieso dunner dan de achterbanden.

Ik vind wisselen achter/voor niet fijn rijden; helemaal 100 % recht slijten de achterbanden niet op bij mijn c5's, en het daarbij horende stuurgedrag vind ik onprettig.


18 aug 2020 14:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
Mbt dat eerste punt: banden van 2017 zijn nog niet echt oud en uitgedroogd.
Maar het blijft een vraagtekentje, een echt eenduidig antwoord is er niet op de vraag welke van die twee je in dit geval het beste voor of achter kunt zetten.

Met je eens dat voor <> achter wisselen niet altijd lekker werkt.
In mijn geval moet ik wel, achter gaan ze zaagtanden en cuppen. Door op tijd voor <> achter te wisselen los ik dat op, dat werkt goed heb ik gemerkt.
Vroeger deed ik het met de Primacy's anders, dan wisselde ik links <> rechts, maar dat kan niet met de CC's.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 aug 2020 14:26
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
Ik dacht dat radiaalbanden sowieso dezelfde rolrichting moeten houden. Dat werd tenminste in de jaren 70 zo gezegd. Diagonaalbanden kruiselings en radiaalbanden aan dezelfde kant verwisselen.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


18 aug 2020 17:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verschillende loadindexen onder de auto
Dat staat tegenwoordig op de band aangegeven, rolrichting en binnen- of buitenzijde (qua links/rechts natuurlijk).


18 aug 2020 18:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.