Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=21594
Pagina 1 van 2

Auteur:  wunderbar [ 10 maart 2020 23:16 ]
Berichttitel:  C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

Geachte mede C5 enthousiastelingen,

Ook ik heb een probleem met de vering van mijn C5 (Athena, PhII, 2006, 2,0l EW10, HA3 dus zonder sportknop). Ik heb al veel gelezen op dit forum en op andere buitenlandse fora, echter kom ik nu niet meer verder. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Chronologisch overzicht van gebeurtenissen:
- C5 Een half jaar geleden gekocht en een paar maanden probleemloos gereden
- Maxi zekering voor de hydrauliek pomp brand door. Eerst vervangen en daarna op zoek naar een nieuwe pomp. Voordat de nieuwe pomp erin zat, nog twee keer de zekering moeten vervangen.
- Nieuwe tweedehands pomp gemonteerd. Deze ziet er identiek uit aan de originele (beide geen externe hydrauliek leiding, beide 'X3' op de sticker. Uiteraard de elektronica kast overgezet van de originele naar de nieuwe.
- Tijdens de reparatie zag ik dat het retourslangetje van de veerpoot rechtsvoor afgescheurd was en daarom LDS lekte (ik vermoed dat dit nog niet lang aan de hand was, ik heb daarvoor geen lekkage gezien). Slang ingekort en weer op de vaste leiding geschoven.
- Na vervangen pomp, de pomp ontlucht door eerst LDS in de pompslang te laten lopen, daarna voorzichtig overdruk op het vat. Allemaal gelukt, C5 komt netjes omhoog.
- Daarna tijdens rijden verschijnt; 'storing vering maximaal 90 km/u'. Bij uitlezen wordt de storing stuurhoeksensor en hoogteregelaar achter gegeven. Bij bedienen van de hoogteregeling knoppen omhoog/omlaag reageert het dashboard gewoon goed maar de pomp gaat niet draaien om de auto omhoog te brengen, zakken doet hij ook niet. Let wel; de pomp draait wel bij openen portieren en ook probleemloos bij aansturing door de Lexia (daarbij stijgt de auto dan ook keurig).
- Beide hoogtesensoren vervangen voor gloednieuwe exemplaren, inclusief verbindingstangetjes. Bij het vervangen de armpjes van de sensoren in de goede richting gezet (dus niet verkeerd om gemonteerd) en niet aan de verstelling op de stabilisator stang gekomen.
- Direct na de reparatie stijgt en zakt de C5 keurig op verzoek middels de hoogteregeling knoppen. Maar een dag later reageert hij weer niet op de knoppen. De pomp doet het nog steeds probleemloos bij aansturing door de Lexia.

Ik kan het LDS niveau niet controleren omdat ik de auto niet in de laagste stand krijg. Ik kan hem wel drukloos maken met de Lexia maar dat durfde ik vanavond even niet meer omdat de auto morgenochtend weer gebruikt moet worden. Er is wel net olie zichtbaar met de auto in rijstand. Na de pomp reparatie heb ik het reservoir in eerste instantie te ver gevuld en daarna met drukloos maken met de Lexia liep het reservoir over. Er zal na de reparatie waarschijnlijk iets teveel in hebben gezeten maar zeker niet te weinig.

Dus in het heel kort: C5 stijgt of zakt niet door op de hoogteregelaar knoppen te drukken, dashboard reageert wel, pomp werkt, hoogteregelaars zijn vervangen.

Heeft er iemand van jullie nog een heel goed idee van waar dit aan zou kunnen liggen?

Alle suggesties zijn welkom, bedankt alvast!

Groetjes,


Eric

Auteur:  willy4 [ 10 maart 2020 23:46 ]
Berichttitel:  Re: C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

heb je de stangen als is losgemaakt op een werkput , en zakt hij dan wel.
NIET ONDER DE WAGEN GAAN LIGGEN.

Auteur:  c5jan [ 11 maart 2020 01:37 ]
Berichttitel:  Re: C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

Doet het knopje in de achterbak, rechts, wel wat?

Auteur:  wunderbar [ 11 maart 2020 08:57 ]
Berichttitel:  Re: C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

willy4 schreef:
heb je de stangen als is losgemaakt op een werkput , en zakt hij dan wel.
NIET ONDER DE WAGEN GAAN LIGGEN.


Ja de stangen heb ik 'als is' losgemaakt terwijl ik onder de auto stond. Het is mij niet opgevallen dat de auto toen zakte.

Het gevaar van onder auto liggen voor dit soort zaken is mij bekend.

c5jan schreef:
Doet het knopje in de achterbak, rechts, wel wat?


Dat heb ik nog niet geprobeerd, eigenlijk omdat ik ervan uitging dat het niet zou werken. Ik zal het vanavond eens proberen.

Auteur:  c5jan [ 11 maart 2020 11:47 ]
Berichttitel:  Re: C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

Ik bedoel, "stuk knopje", het zou natuurlijk ook kunnen.

Auteur:  wunderbar [ 11 maart 2020 12:55 ]
Berichttitel:  C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

Nee eigenlijk kan dat niet want het dashboard reageert wel direct op de knoppen; op het scherm zie je gewoon de waterhoogte met de pijltjes erbij. Er wordt hier trouwens geen storing bij gegeven.

Auteur:  GW-tje [ 11 maart 2020 15:04 ]
Berichttitel:  Re: C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

De verbindingen naar de stabilisatorstangen losmaken helpt niet, wanneer de auto niet op contact staat. Zolang er geen spanning op het systeem van veercomputer/hoogteregelaars/hydrauliekpomp staat, verandert daar niets wanneer je het één en ander los gooit. De auto kan pas zakken wanneer het systeem werkt of volledig drukloos is. Alle wagenhoogten zijn gereguleerd en geprogrammeerd.

Auteur:  wunderbar [ 11 maart 2020 16:44 ]
Berichttitel:  C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

Ha GW, dat zal wel zo zijn maar toch denk ik dat het in het algemeen belangrijk is om niet onder de auto te gaan liggen en hieraan te gaan rommelen. Vanuit dat oogpunt kan de waarschuwing niet vaak genoeg gegeven worden.

Was je reactie alleen gericht hierop of bedoel je er ook iets mee dat zou bij kunnen dragen aan het vinden van het probleem? Ik bedoel het niet rot maar als dat laatste zo is volg ik je even niet.

Auteur:  wunderbar [ 11 maart 2020 22:04 ]
Berichttitel:  Re: C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

Update: Vanavond eerst storingen gelezen, bij de vering stond een storing 'Defect op afstand, permanente storing, Geen communicatie met de BSI geen signaal', storing gewist en vanavond niet meer terug gekomen. Daarna het systeem drukloos gemaakt met de Lexia om het LDS peil te controleren. Dit was te hoog, er kwam zelfs een beetje uit bij het openen van de dop. Dus heb ik een halve liter afgetapt, nu is het peil keurig tussen merktekens a en b. Na het drukloos maken kwam de auto weer keurig omhoog naar rijstand.

Nu is de situatie als volgt: vanuit rijstand zakt de auto keurig naar laagste stand op commando van de hoogteregeling knoppen. Maar stijgen gaat niet zoals het hoort. Na indrukken knop omhoog reageert het display wederom correct maar de auto stijgt niet. Als ik vervolgens de motor uit zet, contact uit, deur openen en sluiten, dan de motor weer start stijgt de auto naar de stand die ik daarvoor aangegeven had (rijstand, middelhoog of uiterst hoog). Daarna zakken gaat weer zoals het hoort, naar iedere gewenste positie. De knop in de kofferbak werkt ook zoals het hoort, de auto stijgt of zakt keurig aan de achterkant door bediening hiervan.

Het lijkt naar mijn idee op een communicatie fout naar/van de pomp, wellicht dat die storing daarom ook opkomt.

Zoals gezegd heb ik bij het wisselen van de pomp de elektronica overgezet en dus zit het originele 'brein' op de vervangende pomp, dit heb ik gedaan omdat ik die tip hier ergens las. Wat is het probleem van het wisselen van de elektronica van de pomp? Moet je het nieuwe pomp brein dan telecoderen als hij bijvoorbeeld uit een auto met een ander motortype komt? Of is het uitwisselen beveiligd zoals dat bij een injectie computer o.i.d. is?

Bedankt voor tips en advies!

Auteur:  willy4 [ 11 maart 2020 23:13 ]
Berichttitel:  Re: C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

ik wissel de electronica altijd en heb dan geen probleem.

Auteur:  c5jan [ 12 maart 2020 00:12 ]
Berichttitel:  Re: C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

Of zat het probleem al in de elektronica en is het mee verhuisd?

Auteur:  wunderbar [ 12 maart 2020 08:37 ]
Berichttitel:  Re: C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

willy4 schreef:
ik wissel de electronica altijd en heb dan geen probleem.


Oke, dan zou ik nog de elektronica op de pomp kunnen wisselen en kijken of het probleem dan opgelost is.

c5jan schreef:
Of zat het probleem al in de elektronica en is het mee verhuisd?


Specifiek dit probleem (niet stijgen door bediening knoppen, terwijl dashboard wel reageert) zat er hiervoor niet in. Het probleem met de vorige pomp was dat de maxifuse er een paar keer uitbrandde.

Auteur:  c5jan [ 12 maart 2020 08:58 ]
Berichttitel:  Re: C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

Zoek even goed op dit forum. Er zijn niet veel mechanische variaties pomp maar wel elektronische.
Of er ingeleerd moet en kan worden, geen idee.
Iets met bedrading ligt natuurlijk ook voor de hand.

Auteur:  willy4 [ 12 maart 2020 09:33 ]
Berichttitel:  Re: C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

ik zal het anders zeggen , ik plaats de electronica van de pomp die stuk is op de nieuwe pomp.
dat de wagen zijn electronica behoud.

Auteur:  wunderbar [ 12 maart 2020 13:45 ]
Berichttitel:  Re: C5 in rijstand, gaat niet omhoog of omlaag

c5jan schreef:
Zoek even goed op dit forum. Er zijn niet veel mechanische variaties pomp maar wel elektronische.
Of er ingeleerd moet en kan worden, geen idee.
Iets met bedrading ligt natuurlijk ook voor de hand.


Ik heb er al veel op gezocht, en ook veel gevonden. Maar meestal wordt het afgeraden omdat 'er ingeleerd' of getelecodeerd moet worden. Maar waar het nu exact over gaat is mij niet duidelijk. Ik kan eenvoudig de pomp telecoderen in de Lexia om bijvoorbeeld het juiste motortype erin te zetten als dat nodig is. Als er meer nodig is dan dat loopt het wisselen van de elektronica spaak.

willy4 schreef:
ik zal het anders zeggen , ik plaats de electronica van de pomp die stuk is op de nieuwe pomp.
dat de wagen zijn electronica behoud.


Oke, dan begreep ik je verkeerd. Zo heb ik het nu ook gedaan.


Het is ook maar een probeersel om de elektronica van de 'nieuwe' pomp te gebruiken in de hoop dat het mijn probleem oplost.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/