Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Gerammel rechtsachter https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=21408 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | WV84 [ 26 dec 2019 11:46 ] |
Berichttitel: | Gerammel rechtsachter |
Hey allemaal, Sinds enkele weken heb ik een gerammel aan m'n rechterachterwiel als ik over oneffenheden of drempels rijd. Het is precies het geluid dat er iets los zit, maar enkel als ik over iets overrijd. De auto zelf heeft er voor de rest geen last van en houdt goed zijn baan. Het is enkel hoorbaar. Wat kan dit zijn? Is dat de ADAL of iets anders? Ik ben er nog niet mee naar de garage geweest en zelf onderzoeken ben ik niet zo handig mee. |
Auteur: | willy4 [ 26 dec 2019 12:04 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
als het een adal is , is het meestal kraken. |
Auteur: | c5jan [ 26 dec 2019 12:07 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
Wielkuipbeplating of kokerbalkbekleding die los zit? |
Auteur: | JW-C5 [ 26 dec 2019 12:15 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
...of de afschermplaat achter de remmen van dat achterwiel? Groet, JW |
Auteur: | WV84 [ 26 dec 2019 12:17 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
De wielkuipbeplating zit nog goed vast. De ADAL is het dus niet, want ik heb geen gekraak. Het is eerder een klonk zoals je buis die ergens tegen rammelt. Die kokerbalkbekleding en de afschermplaat kan ik ditzelf controleren? De remmen zijn wel vervangen al geweest (blokken en schijven) maar het was er al daarvoor. En toen is er geen melding gemaakt dat daar iets los zat. |
Auteur: | c5jan [ 26 dec 2019 13:54 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
Je reservewiel of wat daarin ligt? |
Auteur: | Menno [ 26 dec 2019 13:55 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
Klonk kan ook adal zijn hoor .... |
Auteur: | c5jan [ 26 dec 2019 14:00 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
Stabustang die wat los zit? |
Auteur: | WV84 [ 26 dec 2019 14:34 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
reserview denk ik niet, want het is echt specifiek als ik over een verkeersdrempel of een oneffenheid rijd. maar heb verstaan dus best is op een brug zetten en het rechterachterwiel af halen. Als ik nou een brug had.... |
Auteur: | cieterman [ 27 dec 2019 21:50 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
Zitten de plastic eindstops er nog op? Die dingen die het eind van de veerweg opvangen. Groeten, Cieterman ![]() ![]() |
Auteur: | WV84 [ 27 dec 2019 22:28 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
Is da niet enkel als de vering dichtslaagt? Want het is over elke kleine oneffenheid. |
Auteur: | RuudR [ 28 dec 2019 10:46 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
en zelf onderzoeken ben ik niet zo handig mee. Bovenstaande zijn je eigen woorden. Is het niet verstandig om gewoon naar een goede garage te gaan en het te laten onderzoeken. Dit is en blijft een zoekplaatje, wat ZO veel oorzaken kan hebben. |
Auteur: | mizuno [ 05 feb 2021 21:12 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
Tis al een topic van even geleden maar ik wil toch wel even een oorzaak toevoegen welke ik gevonden heb. Ook ik had een rammel aan de rechterzijde. Na enig tijd zoeken kwam ik er achter dat de rammel kwam van het stangetje van het kantel mechanisme van de achter zitting . Daar zat wat speling op bij de doorgangen waar de as doorheen gaat. |
Auteur: | Tonh [ 01 apr 2021 09:41 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
Ben een beetje laat met reageren. Ik had hetzelfde en het bleek een kapot draagarmlager te zijn. Is overigens een afkeurpunt. Je kunt dat controleren door de auto achter op te krikken zodat het achterwiel los van de grond komt. Als je het wiel onder en boven vastpakt en heen en weer beweegt, mag er geen speling in zitten. Zo ja, dat is het tien tegen één een defect lager. Kostte mij een draagarmlager plm. €80,00 ex btw en 4 werkplaatsuren. Rond de €380,00 incl. btw. |
Auteur: | JanSr [ 01 apr 2021 12:03 ] |
Berichttitel: | Re: Gerammel rechtsachter |
Helaas is dat maar deels waar. De C5 heeft een rechte stabilisatorstang die stevig vastzit aan de wieldraagarm. Daarom is het nauwelijks vast te stellen door aan het wiel te voelen. Eerst de stabilisatorstang losmaken, dan wil dat wel. Die bouten kunnen heel erg vastzitten. Nog een duidelijke indicatie is: Vettigheid bij de binnenste draagarmlagers. Het is helaas een echt C5 kwaal. Laten doen: ca €250 per kant. Zelf doen is wel wat werk, maar een revisiesetje voor twee kanten kost ca €100. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |