Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Achterrem vastgeslagen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=2138
Pagina 1 van 1

Auteur:  Jan [ 28 dec 2007 10:56 ]
Berichttitel:  Achterrem vastgeslagen

Op de terugreis van ouders op tweede kerstdag rook ik bij het tanken een wat aangebrande geur. Na even checken bleek de het rechterachterwiel gloeiend heet!

Afijn auto aan de kant en de ANWB gebeld. Wachttijd tot 90 minuten meneer. Heel fijn, in het donker bij een tankstation, met vrouw en kroost. Maarrrr, hulde voor de ANWB, na welgeteld 10 minuten stond de wegenwacht bij mijn C5.

Stom als ik was had ik het wiel en de remmen met water gekoeld, wat me op een uitbrander van de wegenwachtman kwam te staan. Dat waren we dus even vergeten in alle consternatie, dat de schijven daar wel eens krom van konden trekken...

Afijn, om een lang verhaal wat korter te maken, de remmen heeft hij gangbaar gemaakt, dat ging vrij snel. Omdat er niets mis was met de klauwen, dacht hij dat het kon liggen aan een vernauwing van de remleidingen, waarbij de olie wel heen, maar niet terug ging. Weinig remmen meneer en morgen naar de garage! Gelukkig waren de schijven nog recht.

Nou had de C5 net een grote beurt bij Van Gompel gehad incl nieuwe schijven en blokken voor, maar van Gompel was dicht, dus naar HDMG in Nuenen gegaan.

Uitstekend geholpen en wat bleek: de remmen waren totaal versmeerd, geoxideerd, ranzig, schmutzig etc. Ze hebben beide achterremmen compleet schoongemaakt, geschuurd en het leidingsysteem doorgeblazen. Hij remt nu weer uitstekend, sterker nog het remgevoel is ook veel beter geworden.

Volgende week ga ik bij van Gompel langs om te kijken hoe dit kon gebeuren. Ik laat dit nog wel even weten.

Groeten, Jan

Auteur:  Animalman [ 28 dec 2007 11:12 ]
Berichttitel:  Re: Achterrem vastgeslagen

auw. Daaraan zie je maar weer dat ondanks al de techniek en computers die men (noodgedwongen intussen) in wagens aantreft je nooit kunnen behoeden voor 'real-life' omstandigheden. Daar verander je niks aan...

Toch nog goed afgelopen, gelukkig maar.

Auteur:  Jan [ 04 jan 2008 08:56 ]
Berichttitel:  Re: Achterrem vastgeslagen

Van de week naar Van Gompel geweest en hij heeft meteen de factuur van HDMG betaald. Hij snapte er helemaal niets van, monteur erbij gehaald en die heeft verzekerd dat hij de boel los heeft gehad en gecontroleerd.

Afijn, we zullen het dus nooit weten, maar het is wel goed afgehandeld.

Nu hikt hij echter (soms vermogen kwijt). Bougies bleken het niet te kunnen zijn (V6 bougies passen er niet in en zaten er ook niet in). Gasspecialist gebeld en die zei dat het kon liggen aan een nieuw luchtfilter. Daardoor meer schone lucht en dan moet de gasinstallatie zich weer opnieuw 'inregelen'. Op benzine zou hij niet moeten hikken. Kwestie van een paar honderd kilometer rijden en dan zou hij ingeregeld moeten zijn.

Nu heb ik een stuk op benzine gereden, maar dat ging toch ook niet echt lekker. Afwachten dus maar even.

Jan

Auteur:  PeJe [ 17 jan 2009 01:12 ]
Berichttitel:  Re: Achterrem vastgeslagen

Beste Jan,

Ik ben nieuw op het forum, maar heb hetzelfde probleem ook gehad met mijn eerste C5 altijd bij de dealer onderhouden en meerdere keren de achterremmen (schijven, blokken, cilinders, hoofdremcilinder werkelijk alles) vervangen met steeds na een langere periode van ca 20000 km het terugkomende euvel.
Met chef monteur vervolgens staan discuseren over wat allemaal vervangen was. Ik heb toen geconcudeerd dat het enige wat nog druk in het systeem vast kon houden de dop van het reservoir van de remvloeistof kon zijn. Hier zit een ontspanningsgaatje in wat verstopt kan raken.
Iedere keer dat de reparaties waren uitgevoerd was het systeem los geweest en was er dus geen overdruk meer.
In de dop met een boortje van 1 mm een gaatje geboord en geen probleem meer meegehad.

Heb met mijn 2e C5 het zelfde probleem na ongeveer 100000km gekregen en op dezelfde manier opgelost.

Groeten Peter

Auteur:  kamp [ 18 jan 2009 13:12 ]
Berichttitel:  Re: Achterrem vastgeslagen

Ik heb net bij het onderwerp "hete remmen" onderstaand stukje zitten typen:

"Ik heb dit (slepende achterremmen) ook al een paar keer gehad. En dan ook nog eens op de meest ongelegen momenten. Één keer een dag voor de terugreis van een vakantie uit spanje en één keer 's nachts om 4 uur in de middle of nowhere in Frankrijk.
De eerste keer heb ik e.e.a. uit elkaar genomen en gekeken of er iets vreemds te zien was, hetgeen niet het geval was. Wel de zuiger diverse keren heen en weer bewogen in de hoop (en dat bleek ook zo te zijn) deze wat gangbaarder te krijgen. Vervolgens een tijd lang geen last meer gehad.
De tweede keer in Frankrijk de reis (het was 's nachts) voortgezet met gebruik van de handrem (op de voorremmen). Niet ideaal dus. Op de bestemming e.e.a. weer gangbaar gemaakt (= veelvuildig remmen en blokken terugduwen) en geen last meer.
Bij mij werden de wielen zodanig heet dat je ze niet meer vast kon pakken. Niet best voor de lagers (e.d.), maar tot nu toe gelukkig geen nadelige consequenties ondervonden wat dit betreft. Wel heb ik een paar keer een kapot ventiel gehad. Dit zou samen kunnen hangen met de zeer hoge temperatuur van het wiel.
Ik vermoed dat e.e.a. te voorkomen was geweest met preventief onderhoud. (Ik doe niet veel onderhoud)."


Het verbaasd me nu te lezen dat het probleem ook bij proffesioneel onderhoud blijft optreden.

Indien de oorzaak gelegen is in de onluchting, zoals gesteld word, hoe is het dan te verklaren dat één rem blijft hangen en de andere niet. Hoe kan het probleem dan optreden als er net onderhoud heeft plaatsgevonden en het reservoir dus (zeer waarschijnlijk) open is geweest. Bouwt de druk zich zo snel op? Verder vraag ik me sterk af of het reservoir (en met name de dop) wel bestand zou zijn tegen de hoge druk in het remsysteem.

m.vr.gr.

Albert-Jan

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/