Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Gevolgen uitschakelen esp/asr
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=21224
Pagina 1 van 1

Auteur:  xclus [ 10 okt 2019 19:59 ]
Berichttitel:  Gevolgen uitschakelen esp/asr

Als de esp/asr onder het rijden wordt uitgeschakeld door knop 29 (bediening esp/asr) in te drukken, kan dat een oververhitte schijfrem opleveren?

Naar mijn mening zou dat niet kunnen, maar ik heb het net meegemaakt.
Na 10 km rook ik een vreemde lucht in het interieur tijdens stilstaan.
15 km terug rijdend en thuis aangekomen, hing er een vreemde geur in en om de auto. Zoekend naar de bron gaf de linkervoorwiel erg veel warmte af.

Eerste gedachte vastzittende handrem.
Bleek niet de oorzaak. Kabel en hendel liepen soepel heen en weer.

Tweede gedachte vastgelopen remblokken.
Bleek ook niet de oorzaak, na mate de schijf koeler werd draaide de schijf steeds soepeler.

Derde gedachte, zou het de esp zijn omdat ik die dit keer handmatig had uitgeschakeld.

Tijdens het rijden in de bergen de afgelopen weken ging regelmatig het lampje esp/asr oplichten tijdens het nemen van haarspel-bochten. Begeleid door een vreemd geluid. Na uitschakelen esp/asr was het geluid weg linksvoor.
Verder geen aandacht aan geschonken en hier in Nederland heb je dergelijke wegen niet.
Maar omdat de ASR ook spinnende banden tijdens het optrekken voorkomt wilde ik het eens uitzetten en alles op de Sportstand zetten. Eens ervaren of het effect op het rijgedrag.


Oorzaak? Gevolg? Oplossing?
Ik heb verder geen goed beeld hoe Citroën de ESR/ASP het wiel regelt en waar ik naar zou moeten kijken.

Auteur:  willy4 [ 10 okt 2019 20:29 ]
Berichttitel:  Re: Gevolgen uiitschakelen esp/asr

ik denk dat je de rem eens uit elkaar moet halen en zien naar de oorzaak...
remblokken kunnen vast zitten...

Auteur:  xclus [ 10 okt 2019 20:45 ]
Berichttitel:  Re: Gevolgen uiitschakelen esp/asr

Ja dat kan inderdaad. Regelmatig meegemaakt met mijn Volvo.
Maar dit keer is dat niet het geval.

De schijf draait heel soepel rond tussen de blokjes. Zelfs geen schurende geluiden tijdens het ronddraaien.
Ik verdenk toch de ESP/ASR, maar hoe en waarom na het handmatig uitschakelen. :!: :?: :!:
Net 5000 km in de bergen gereden zonder problemen of te warme velgen ondanks de volle belading.
Alle 4 schijfjes waren mooi over de volle schijfdiameter blank gepolijst. ;)

Toch alvast bedankt voor je input Willy.

Auteur:  willy4 [ 10 okt 2019 20:52 ]
Berichttitel:  Re: Gevolgen uiitschakelen esp/asr

je moet de wagen is opkrikken op de rem duwen en voelen of het wiel snel los komt , dat ook met de handrem.

Auteur:  xclus [ 10 okt 2019 21:17 ]
Berichttitel:  Re: Gevolgen uiitschakelen esp/asr

Net gecheckt.
Schijf is gelijk weer los.
Blokken komen mooi en snel terug op hun plaats lijkt mij.

Auteur:  willy4 [ 11 okt 2019 06:57 ]
Berichttitel:  Re: Gevolgen uiitschakelen esp/asr

ik zou de blokken er toch maar is uitnemen , en zien dat ze niet verbrand zijn , zo niet proper maken en hitte bestendig vet aan doen waar nodig.

Auteur:  H_H [ 11 okt 2019 09:21 ]
Berichttitel:  Re: Gevolgen uiitschakelen esp/asr

Wat voor kleur heeft de remschijf?

Auteur:  c5jan [ 11 okt 2019 10:11 ]
Berichttitel:  Re: Gevolgen uiitschakelen esp/asr

Verkleuring of verbranding zie je vaak het beste aan de randen. Die brokkelt dan meer dan degene die normaal werkt.
Een stinkende koppeling heb je niet bij een automaat he...

Auteur:  C5HDI110 [ 11 okt 2019 10:53 ]
Berichttitel:  Re: Gevolgen uiitschakelen esp/asr

xclus schreef:
Zoekend naar de bron gaf de linkervoorwiel erg veel warmte af.

Remklauwen voor bij een Ph1 en 2 hebben geen beste reputatie, tenminste bij de 1.8, 2.0-16V en 1.6HDI, de handrem kan blijven hangen.
Precies hetzelfde heb ik met beide remklauwen voor gehad, uiteindelijk beiden vervangen door gereviseerde remklauwen.

Auteur:  xclus [ 11 okt 2019 11:07 ]
Berichttitel:  Re: Gevolgen uiitschakelen esp/asr

@H-H De roest aan de randen is verkleurd van roestbruin naar (poeder)oranje. Schijf zelf is donkerder geworden maar nog niet blauw.

@Willy4 Dat ga ik zeker nog doen dit weekend. Aan verglaasde blokken heb ik niks.

@c5HDI110 Ja het is me bekend dat de handrem problemen geeft. Daarom moest ik daar ook direct aan denken. Maar dat loopt allemaal soepel en die dag heb ik helemaal geen handrem gebruikt. Deze c5 heeft met de remklauwen nooit een probleem gehad. Wel met de handrem.
Dat is verholpen.
Met een automaat gebruik je in dit vlakke landje de handrem eigenlijk nooit. Maar om problemen hiermee te voorkomen is het toch belangrijk de handrem wekelijk even te gebruiken. Maar dat terzijde.

Maar de vraag blijft hoe kan het handmatig uitschakelen van de ESP/ASR lijden tot een tegenovergesteld resultaat aan één wiel, in dit geval de linker voorwiel.

Ingeschakeld moet de ESP of ASR juist zelfstandig ingrijpen door het wiel te vertragen.
Hoe?
Volgens mij door de rem te bedienen daar waar nodig.
Uitgeschakeld juist alles loslaten of niet?

Sinds ik hem aan de lexia heb gehangen en de aanwezige storingen (oud en nieuw) heb verwijdert krijg ik met rare dingen te maken.
Inbraak alarm met opeens een eigen wil en nu een ESP/ASR met een eigen wil.
Geen idee of ik nu iets raars neerzet maar het is wel toevallig.

Auteur:  c5jan [ 11 okt 2019 11:50 ]
Berichttitel:  Re: Gevolgen uitschakelen esp/asr

Een keer de accu los, tijdje wachten en dan weer aansluiten?
Misschien kan je in het logboek nog zien welke storingen er waren.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/