Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=21128
Pagina 3 van 3

Auteur:  willy4 [ 17 aug 2019 20:26 ]
Berichttitel:  Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter

ja , dan kun je de zuiger verder achteruit duwen en gaat de stang er juist tussen uit .

Auteur:  xclus [ 17 aug 2019 21:39 ]
Berichttitel:  Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter

Dan ga ik morgen de leiding wat losdraaien om de druk eraf te halen.

Moet toch nog de olie verversen. Drempels komen veel harder door dan bij mijn andere Dame.

Nu eerst een Paulaner legen. :smt189

Auteur:  xclus [ 18 aug 2019 15:05 ]
Berichttitel:  Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter

Linker zijde los nu.

Het hele eiereten is volgens mij dat het systeem niet (genoeg) drukvrij is in de laagste stand.

- De auto in de hoogste stand zetten.
- Achter een krik eronder.
- Achterwielen ruim vrij van de grond.
- De auto in de laagste stand zetten als achter alles stabiel op bokken staat.
- Voor je begint te sleutelen aan de veerpoot, de ontluchtingsnippel 4 t.h.v. de middelste
veerbol los draaien.
- Zie tekening hier onder voor de locatie. (Ook voor systemen met een sportstand)
- Olie eruit halen via deze nippel (slangetje met een grote spuit aan de andere zijde als reservoir).
- Draagarm helemaal omhoog krikken en daarna de nippel weer vastdraaien.
- Dan kan de draagarm weer zakken en de cilinder netjes in de draagarm en de drijfstang valt er
bijna uit.
- Borgveer inspuiten met brunox (kruipt extreem diep maar verdampt te snel) en Imal (heeft daarna kans nog verder erin te kruipen) en ook alvast de stift inspuiten met hetzelfde (tussen het rubber en de draagarm)
- Borgveer eruit halen. Zit meestal vast, maar nu het drukvrij is zal het makkelijker moeten gaan. Aanhouder wint.
- Zet een holle luchtdrukbeitel achter de kraag (zie foto met dubbele groene pijlen) van de ringlager waar de hoes omheen zit (hoes eerst even loshalen als het nog niet is ingescheurd).
- Als het met de botte luchtbeitel niet los wil. Weer met Brunox en Imal inspuiten, ook via de gaten waar de borgveer in zat. Een zijde dichtdrukken en inspuiten. Laten inwerken en op het gaatje de
compressor zetten en de ander zijde dichtdrukken. Zo druk je de Imal geforceerd in de roest.
- Zo heb ik hem uiteindelijk los weten te krijgen. Mede dankzij het advies van Dumnoz, akooiman (zeg maar André) en Willy4. Ik was bang dat het lagertje het zou begeven maar dat viel inderdaad mee.

Nu de andere zijde los zien te krijgen. En dan morgen nieuwe hoezen / lekzakken bestelen / kopen.

Eigenlijk wel logisch dat alles muurvast zit als de druk van de hydrauliek er nog op zit. Dat helpt ook niet om een vast "geroeste" borgveer en stift los te krijgen.

Auteur:  Dumnoz [ 18 aug 2019 21:31 ]
Berichttitel:  Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter

Ik doe het zo. De motor laten draaien in laagste stand, dan een krik onder schijf en op krikken dan gaat de druk er ook af. Motor uitzetten en massa los.
Maak je de accu niet los, kan zomaar de lds pomp gaan werken als je een deur open doet ofzo.

Auteur:  akooiman [ 18 aug 2019 21:42 ]
Berichttitel:  Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter

Excuus voor de late reactie.....vanochtend vertrokken naar de UK en nu pas weer online....

Mosterd na de maaltijd, nu het al gelukt is, mar je hoeft er geen leidingen of bollen voor los te maken. auto in de laagste stand, accu los en een keer opkrikken en rustig laten zakken. zo is de druk er ver genoeg af.

Maar ja, zoals gezegd, mosterd na de maaltijd

Pagina 3 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/