Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 asje veercilinder ruim van de schokbreker achter 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
ja , dan kun je de zuiger verder achteruit duwen en gaat de stang er juist tussen uit .


17 aug 2019 19:26
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Dan ga ik morgen de leiding wat losdraaien om de druk eraf te halen.

Moet toch nog de olie verversen. Drempels komen veel harder door dan bij mijn andere Dame.

Nu eerst een Paulaner legen. :smt189

_________________
zeg maar Rob .


17 aug 2019 20:39
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Linker zijde los nu.

Het hele eiereten is volgens mij dat het systeem niet (genoeg) drukvrij is in de laagste stand.

- De auto in de hoogste stand zetten.
- Achter een krik eronder.
- Achterwielen ruim vrij van de grond.
- De auto in de laagste stand zetten als achter alles stabiel op bokken staat.
- Voor je begint te sleutelen aan de veerpoot, de ontluchtingsnippel 4 t.h.v. de middelste
veerbol los draaien.
- Zie tekening hier onder voor de locatie. (Ook voor systemen met een sportstand)
- Olie eruit halen via deze nippel (slangetje met een grote spuit aan de andere zijde als reservoir).
- Draagarm helemaal omhoog krikken en daarna de nippel weer vastdraaien.
- Dan kan de draagarm weer zakken en de cilinder netjes in de draagarm en de drijfstang valt er
bijna uit.
- Borgveer inspuiten met brunox (kruipt extreem diep maar verdampt te snel) en Imal (heeft daarna kans nog verder erin te kruipen) en ook alvast de stift inspuiten met hetzelfde (tussen het rubber en de draagarm)
- Borgveer eruit halen. Zit meestal vast, maar nu het drukvrij is zal het makkelijker moeten gaan. Aanhouder wint.
- Zet een holle luchtdrukbeitel achter de kraag (zie foto met dubbele groene pijlen) van de ringlager waar de hoes omheen zit (hoes eerst even loshalen als het nog niet is ingescheurd).
- Als het met de botte luchtbeitel niet los wil. Weer met Brunox en Imal inspuiten, ook via de gaten waar de borgveer in zat. Een zijde dichtdrukken en inspuiten. Laten inwerken en op het gaatje de
compressor zetten en de ander zijde dichtdrukken. Zo druk je de Imal geforceerd in de roest.
- Zo heb ik hem uiteindelijk los weten te krijgen. Mede dankzij het advies van Dumnoz, akooiman (zeg maar André) en Willy4. Ik was bang dat het lagertje het zou begeven maar dat viel inderdaad mee.

Nu de andere zijde los zien te krijgen. En dan morgen nieuwe hoezen / lekzakken bestelen / kopen.

Eigenlijk wel logisch dat alles muurvast zit als de druk van de hydrauliek er nog op zit. Dat helpt ook niet om een vast "geroeste" borgveer en stift los te krijgen.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
zeg maar Rob .


18 aug 2019 14:05
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2015 18:20
Berichten: 435
Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Ik doe het zo. De motor laten draaien in laagste stand, dan een krik onder schijf en op krikken dan gaat de druk er ook af. Motor uitzetten en massa los.
Maak je de accu niet los, kan zomaar de lds pomp gaan werken als je een deur open doet ofzo.


18 aug 2019 20:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Excuus voor de late reactie.....vanochtend vertrokken naar de UK en nu pas weer online....

Mosterd na de maaltijd, nu het al gelukt is, mar je hoeft er geen leidingen of bollen voor los te maken. auto in de laagste stand, accu los en een keer opkrikken en rustig laten zakken. zo is de druk er ver genoeg af.

Maar ja, zoals gezegd, mosterd na de maaltijd

_________________
Zeg maar André


18 aug 2019 20:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.