Revisie veercilinder enkele praktische vragen
Auteur |
Bericht |
Vansloneker
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 20 dec 2015 22:44 Berichten: 191 Woonplaats: De Fryske Marren
Auto: 2.0 16V Comfort
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 177500
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Revisie veercilinder enkele praktische vragen
Mijn auto begint na een paar dagen stilstand met name achter te zakken. Zo'n C5 staat nogal hoog op de poten en het ziet er niet slecht uit als ie iets lager ligt maar het is dus niet de bedoeling. Ik begrijp uit het forum dat het zakken word veroorzaakt door lekkende ventielen in de veercilinder(s) en dat daar een revisieset voor te koop is.
Zelf kan ik dit niet doen maar ik denk dat ik dit met wat aanwijzingen mijn werkplaats wel kan laten doen. Hiervoor heb ik wat praktische vragen:
-Hoeveel veercilinders zijn er per as? -Ze zitten zowel voor als achter? -Waar zitten ze en hoe kan je ze herkennen? -Indien voor en achter is vooralsnog alleen achter reviseren voldoende? -Zou de tijd tijd die de monteur er mee bezig is (plm. €45/uur) opwegen tegen de meerkosten van een nieuwe veercilinder? -Ik heb gelezen over een truc met de Lexia waardoor er geen hydraulische vloeistof verloren gaat. Ik neem niet aan dat de werkplaats een Lexia heeft. Moet anders het hele systeem afgetapt worden en met nieuwe vloeistof gevuld? Is die vloeistof duur?
_________________
|
28 aug 2016 07:49 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4124 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
veercilinders heb je alleen achter. ze zijn heel makkelijk te herkennen de veerbollen zitten hier aan vast. nieuwe cilinder is beduidend duurder als reviseren. drukloos maken kan je ook door de dame in de laagste stand te zetten. verlies van hydraulische vloeistof is dan minimaal.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
28 aug 2016 09:51 |
|
 |
indian53
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2016 12:07 Berichten: 18 Woonplaats: almere
Auto: citroen c5 break 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 280000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
mijn dama lag ook op de grond smorgens...heb afspraak gemaakt bij johan oldenhage was voor 150 euro klaar een kant...bijde kost 300...dus valt zeker mee de prijs
|
28 aug 2016 09:54 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Revisie veercilinder enkele praktische vragen
-Hoeveel veercilinders zijn er per as? 1 per achterwiel -Ze zitten zowel voor als achter? De veercilindes met problemen zitten alleen achter -Waar zitten ze en hoe kan je ze herkennen? Ze zitten direct naast het achterwiel, zijn de cilinders van ong 20cm waar de veerbol opgeschroefd zit. -Indien voor en achter is vooralsnog alleen achter reviseren voldoende? achter is voldoende -Zou de tijd tijd die de monteur er mee bezig is (plm. €45/uur) opwegen tegen de meerkosten van een nieuwe veercilinder? het reviseren zelf is ongeveer 15 minuten werk, de meeste tijd gaat zitten in het verwijderen aanbrengen van de cilinders. Het is zelfs mogelijk ze te reviseren zonder te verwijderen wat aanzienlijk tijd bespaard. Je verwijderd dan de veeras, niet de cilinder. -Ik heb gelezen over een truc met de Lexia waardoor er geen hydraulische vloeistof verloren gaat. Ik neem niet aan dat de werkplaats een Lexia heeft. Moet anders het hele systeem afgetapt worden en met nieuwe vloeistof gevuld? Is die vloeistof duur? Bij het drukloos maken gaat er slecht weinig vloeistof verloren, zoals Edwin al aangaf. LDS kost ong 20 euro per liter in Nederland.
_________________ Zeg maar André
|
28 aug 2016 10:08 |
|
 |
Vansloneker
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 20 dec 2015 22:44 Berichten: 191 Woonplaats: De Fryske Marren
Auto: 2.0 16V Comfort
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 177500
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
Dat is duidelijk. Hartelijk bedankt. ik ga het bij gelegenheid met de werkplaats bespreken.
_________________
|
29 aug 2016 20:46 |
|
 |
Vansloneker
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 20 dec 2015 22:44 Berichten: 191 Woonplaats: De Fryske Marren
Auto: 2.0 16V Comfort
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 177500
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
Ik heb het met de monteur besproken die het natuurlijk wel wil doen. Op zich dacht hij dat het niet heel nodig is. Ik gaf aan in dit forum te hebben gelezen dat de hydraulische pomp meer werd belast als de auto zakt, maar volgens de monteur is de pomp toch continue in werking tijdens het rijden.
In ieder geval ontgrendel ik de auto iedere dag een keer, dan blijft ie op hoogte.
_________________
|
15 sep 2016 08:35 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
De revisieset is nodig wanneer je auto na 1 nacht op haar buik ligt. Gebeurt dit pas na een aantal dagen, dan kun je er nog wel een tijdje mee door.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
15 sep 2016 10:01 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4843 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
Wat als de auto af en toe met zijn achterkant op de grond ligt, mij C5 heeft dat een tijdje terug een paar dagen gedaan, soms na een nacht, soms al na een paar uur. Net toen ik me eraan begin te irriteren, was het over en is ook niet meer voorgekomen, inmiddels aardig wat km verder.
|
15 sep 2016 11:17 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
Normaal gesproken is dit een teken aan de wand dat er LDS uit de cilinders ontwijkt langs de 3 afdichtingsringen, ze zullen vroeg of laat de geest geven.
Een overduidelijk signaal van teveel lekkage is een natte stofbalg aan de kant van het uiteinde van de zuigerstang. Daar waar de cilinder zich afzet tegen de carrosserie/subframe achter.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
15 sep 2016 13:25 |
|
 |
Vansloneker
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 20 dec 2015 22:44 Berichten: 191 Woonplaats: De Fryske Marren
Auto: 2.0 16V Comfort
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 177500
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
Bij het bandenmontagebedrijf kreeg ik nog een opmerking over een lekkende veercilinder links achter, maar ik begrijp uit bovenstaande dat dat nog onder reviseerbaar valt?
_________________
|
01 nov 2016 11:08 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
yep
|
01 nov 2016 11:29 |
|
 |
Vansloneker
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 20 dec 2015 22:44 Berichten: 191 Woonplaats: De Fryske Marren
Auto: 2.0 16V Comfort
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 177500
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
Het was eerder nog niet zo tot me doorgedrongen dat lekken ook kon betekenen lekken naar buiten. Ik dacht maar aan lekken binnen het circuit. Maar nu ik dit weet ga ik er langzamerhand eens werk van maken.
_________________
|
02 nov 2016 15:13 |
|
 |
chris1985
C5club Fan
Geregistreerd: 06 feb 2016 17:34 Berichten: 76 Woonplaats: München
Auto: C5 Break 2.2 Hdi HX4 DW12TED4
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10373
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 262000
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
zijn de cilinders voor ook te reviseren? Ik kan de dichtingen nergens vinden iig.
Bij mijne zijn ze wat nat en moet binnenkort naar de TUV.
|
05 jun 2018 12:51 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
Waar zijn ze nat?
Als dat op het onderste gedeelte is, zit dan de retour wel goed vast? Of is de slang van de retour misschien lek en/of kapot? Dat laatste is een veel voorkomend euvel, vervangen daarvan is een simpele klus.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 jun 2018 13:10 |
|
 |
chris1985
C5club Fan
Geregistreerd: 06 feb 2016 17:34 Berichten: 76 Woonplaats: München
Auto: C5 Break 2.2 Hdi HX4 DW12TED4
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10373
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 262000
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
 Re: Revisie veercilinder enkele praktische vragen
het komt onder de stofhoes vandaan.
wat me opvalt sinds kort is s'morgens hoor ik de hydraupomp langer draaien voordat hij op hoogte is. vandaar dat ik ff gekeken had. moet hem nog een keer op de brug zetten om beter te kunnen zoeken.
|
05 jun 2018 15:22 |
|
 |
|