Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Stikstof ...
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=179
Pagina 1 van 6

Auteur:  Menno [ 29 jun 2006 13:54 ]
Berichttitel:  Stikstof ...

Helpt dit nu daadwerkelijk of ???

Aangezien 'lucht' al uit 78,09% stikstof bestaat en er dus percentueel meer stikstof in de banden komt te zitten elke keer bij het oppompen , aangezien het dunnere zuurstof ( 20,94% ) ' verdwijnt' ...

Heeft het dan zin om hiermee de banden te laten oppompen ( kost nog geld ook :shock: )

Of gaat die vlieger van mij niet op ?? :)

Code:
http://www.alwaysbemobile.nl/index.asp?page='artikel.asp?id=149'

Auteur:  maeseelek [ 29 jun 2006 14:08 ]
Berichttitel: 

te duur volgens mij,

er zitten nog andere stoffen in de lucht ook zoals waterdamp enzo wat hiermee?

Auteur:  Menno [ 29 jun 2006 14:13 ]
Berichttitel: 

Da's m.i verwaarloosbaar ...

Auteur:  Rene [ 29 jun 2006 14:19 ]
Berichttitel: 

Kon je stikstof niet beter samendrukken als lucht?

Hier hebben we stikstof 200bar :D

Auteur:  nixmit [ 29 jun 2006 14:30 ]
Berichttitel: 

Afbeelding
Bij Euromaster.

Auteur:  sonnema [ 29 jun 2006 15:37 ]
Berichttitel: 

als je regelmatig je banden bijvuld blijft er vanzelf stikstof over :lol:

Auteur:  Roman [ 29 jun 2006 20:28 ]
Berichttitel: 

mijn "zomerbanden" zijn gevuld met stikstof.
deze blijven mooi op druk.
:wink:

Auteur:  rico [ 01 jul 2006 11:34 ]
Berichttitel:  Stikstof

FF een vraagje, in dit geval over de voordelen van stikstof in de band.
Zoals vermeld door cmyc5.
Hier wordt gesproken dat door de band te vullen met stikstof er
minder kans is op "oververhitting en een klapband ".
Kan deze oververhitting veroorzaakt worden door het uitzettingscoëfficiënt
dat door het in verhouding minder uitzetten van de band hierdoor ook de kans op een klapband verminderd. :?: :?:
Of is het toch nog iets anders :?

Auteur:  Oldenhage [ 11 jul 2006 22:02 ]
Berichttitel: 

ach ik heb altijd zo mijn bedenkingen... waarom doet de fabriek het niet...
en als je nu naar de kwikfit of wie dan ook rijdt en je vraagt daar om stikstof... wat doen die jongens dan... ventiel er uit pssssssssssssst hopekee ventiel er in en vullen maar. Ondertussen zit er nog wel 1 bar gewone lucht in.. of zie ik dat verkeerd?

Voor mij is het een broodje aap en voor bandenboeren denk een lokkertje.

Auteur:  Harm [ 12 jul 2006 00:17 ]
Berichttitel: 

Ik sluit me daarbij aan.

Ik kan me niet voorstellen dat rubberbanden permeabel (doorlatend) zouden zijn voor zuurstof en niet voor stikstof.
Als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat door natuurlijkverloop er van de 2,5 bar (als voorbeeld) slechts 21% van de druk zou mogen wegvallen bij langdurige stilstand, dus ca. 1,97bar restdruk.
De ervaring leert dat een band altijd plat gaat na langdurig niet oppompen.

Correct me if I'm wrong.

Auteur:  Pieter1974 [ 12 jul 2006 01:06 ]
Berichttitel: 

Oldenhage schreef:
ach ik heb altijd zo mijn bedenkingen... waarom doet de fabriek het niet...
en als je nu naar de kwikfit of wie dan ook rijdt en je vraagt daar om stikstof... wat doen die jongens dan... ventiel er uit pssssssssssssst hopekee ventiel er in en vullen maar. Ondertussen zit er nog wel 1 bar gewone lucht in.. of zie ik dat verkeerd?

Voor mij is het een broodje aap en voor bandenboeren denk een lokkertje.


Harm van Beek schreef:
Ik sluit me daarbij aan.

Ik kan me niet voorstellen dat rubberbanden permeabel (doorlatend) zouden zijn voor zuurstof en niet voor stikstof.
Als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat door natuurlijkverloop er van de 2,5 bar (als voorbeeld) slechts 21% van de druk zou mogen wegvallen bij langdurige stilstand, dus ca. 1,97bar restdruk.
De ervaring leert dat een band altijd plat gaat na langdurig niet oppompen.

Correct me if I'm wrong.


Dat zien jullie correct, je zou de banden eerst vacuum moeten trekken en dan vullen met stikstof voor een maximaal percentage. maar wanneer men naar de chemische samenstelling kijkt, zulo je ontdekken dat de buiten lucht al voor 78 % uit stikstof bestaat. Je moet dus veel moeite doen om die laatste 22% ook om te zetten in Stikstof

SAMENSTELLING VAN LUCHT
NAAM ............. SYMBOOL ............. PERCENTAGE
Stikstof ............ N2 ....................... 78,03 %
Zuurstof .......... O2 ........................ 20,99 %
Argon .............. Ar ........................ 0,93 %
Koolzuurgas ..... CO2 ..................... 0,03 %
Neon ............... Ne ........................ 0,0018 %
Helium ............. He ....................... 0,0005 %
Krypton ............ Kr ....................... 0,0001 %
Ozon ................ O3 ...................... 0,00006 %
Waterstof .......... H2 ...................... 0,00005 %
Xeon ................ Xe ...................... 0,000009 %

Sporen van koolwaterstof,
zwavelperoxide, zwavel- en
chloorverbindingen
..................................................... 0,017481 %
Totaal .......................................... 100 %
Waterdamp ....... H2O .................... 0 tot 4 %

Bij VW en Audi zie je toch ook steeds meer mensen met "groene ventieldopjes" De stukstof wordt een lagere mate van doordringbaarheid van rubber toegedicht, de moleculen zijn groter. Het is met recht windhandel......

Auteur:  Pieter1974 [ 12 jul 2006 01:12 ]
Berichttitel: 

Het percentage vocht wordt natuurlijk kleiner door stikstof, vocht kan voor problemen zorgen. Echter een compressor installatie droogt de lucht ook dus zal het in een autoband wel loslopen met de luchtvochtigheid.

Auteur:  Harm [ 12 jul 2006 09:37 ]
Berichttitel: 

Pieter1974 schreef:
Het percentage vocht wordt natuurlijk kleiner door stikstof, vocht kan voor problemen zorgen. Echter een compressor installatie droogt de lucht ook dus zal het in een autoband wel loslopen met de luchtvochtigheid.


Niet elke luchtcompressor is voorzien van een luchtdrooginstallatie. Alleen in luchtdrooginstallaties waar de lucht een zeker dauwpunt (lees: lager dauwpunt betekent drogere lucht) moet hebben wordt een luchtdroger toegepast.

Auteur:  exroosje [ 12 jul 2006 10:17 ]
Berichttitel: 

Citaat:
Bij VW en Audi zie je toch ook steeds meer mensen met "groene ventieldopjes" De stukstof wordt een lagere mate van doordringbaarheid van rubber toegedicht, de moleculen zijn groter. Het is met recht windhandel......

Bij Scheikunde op school heb je kunnen leren dat stikstof N7 is en zuurstof O8. Het zuurstof molecuul is dus zeker niet kleiner, maar zuurstof heeft wel een andere eigenschap waardoor het makkelijker door een "rooster" van andere moleculen heen wandelt. Het lsot er als ware makkelijker in op

Waarschijnlijk zouden gassen met veel meer atomen ook beter blijven zitten, zoals Xenon bv. Dat is wel lachen, Xenon in je banden Tuners zijn er vast dol op! Heeft wel als nadeel dat het gas steeds zwaarder wordt (5 x zo zwaar als zuurstof), dus deel van je LM velgen teniet doet! Wat dat betreft moet je ze vullen met waterstof of helium. Geloof dat in F1 ze dat laatste ook doen. Waterstof is enigzins gevaarlijk...

Auteur:  Harm [ 12 jul 2006 10:22 ]
Berichttitel: 

N2 en O2 zijn qua molecuulformaat gelijkwaardig, beide hebben ze 2 schillen (als ik het me nog goed herinner) aan electronen.

Tegen lekrijden zou je de banden met custardvla moeten vullen (zie Brainiac): zolang er plotselinge druk (rijden) op wordt uitgeoefend wordt het spul stevig, door langzame druk (stilstaan) gaat het spul lopen.

Lijkt me echter weinig comfortabel :(

Wat bij N2-vulling in de banden ook meespeelt, is de zogenaamde partiële druk: 100% N2 bij 2,5 bar heeft meer gasdruk (partiële druk, wet van Dalton) dan 78 of 79% onder 1 bar: dat is namelijk 0,78 a  0,79 bar.
Dan hangt het inderdaad van de doorlatendheid van het rubber af of het er uit gaat. Mijn gevoel zegt me:ja.

Ergo: Windhandel!

Pagina 1 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/