Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Voorremklauwen "uitgebogen"? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=17567 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | pimwk [ 28 maart 2016 09:15 ] |
Berichttitel: | Voorremklauwen "uitgebogen"? |
Al enige tijd heb ik last van een matig werkend remsysteem, eigenlijk sinds de explosie van het inlaatspruitstuk (al geloof ik niet dat er verband is). Schijven voor en achter waren binnen afzienbare tijd aan vervanging toe, dus dat heb ik maar vast gedaan, natuurlijk met de blokken. Vechten met de remklauwen achter om ze los te krijgen, maar uiteindelijk zit alles weer vast. Bij het demonteren van de remblokken voor viel me op dat alleen de buitenrand over een breedte van ongeveer 1,5 cm (meer) gesleten is. Dat kan volgens mij alleen als de remklauw "opengebogen" zou zijn, maar dit acht ik niet heel waarschijnlijk. De rem blijft ondanks goed ontluchten sponzig aanvoelen (alleen met draaiende motor) en tijdens het remmen moet ik tot dicht op de bodem trappen om een redelijke vertraging te halen. Komt dit euvel vaker voor of moet ik gewoon doorzoeken naar de oorzaak? |
Auteur: | willy4 [ 28 maart 2016 09:26 ] |
Berichttitel: | Re: Voorremklauwen "uitgebogen"? |
heb je hem ontlucht met de lexia? zit de klauw niet vast op de pennen |
Auteur: | pimwk [ 28 maart 2016 09:32 ] |
Berichttitel: | Re: Voorremklauwen "uitgebogen"? |
Ontlucht volgens de vraagbaak, zonder Lexia. Moet dat ook bij een phase 1 met Lexia??? Pennen zijn goed gangbaar. |
Auteur: | willy4 [ 28 maart 2016 09:37 ] |
Berichttitel: | Re: Voorremklauwen "uitgebogen"? |
volgens mij wel , ik heb het ook al is voor gehad |
Auteur: | boes [ 28 maart 2016 11:03 ] |
Berichttitel: | Re: Voorremklauwen "uitgebogen"? |
Waarom heb je de slang losgehaald? Ik weet dat dat in een vraagbaak staat maar is compleet overbodig. Voortaan gewoon de klauw tijdelijk ophangen bij het vervangen van de schijven. Ging het terugdraaien gemakkelijk? Ik heb nog nooit gehoord dat een klauw uitbuigt. Ik denk eerder dat het "palletje" op de blokken niet in de uitsparing v/d zuiger heeft gezeten. Ontluchten zou bij het alleen los halen van een klauw gewoon op de ouderwetse manier moeten kunnen mits je niet teveel hebt laten lopen..... Succes. |
Auteur: | akooiman [ 28 maart 2016 11:26 ] |
Berichttitel: | Re: Voorremklauwen "uitgebogen"? |
Ik denk dat de backfire er voor gezorgd heeft dat de vacuum leiding tussen spruitstuk en rembooster niet meer in orde is, of het membraan in de booster lek is geraakt. Trek de dop eens uit de booster en kijk of je een vacuum kunt maken wat blijft bestaan. |
Auteur: | pimwk [ 28 maart 2016 14:07 ] |
Berichttitel: | Re: Voorremklauwen "uitgebogen"? |
Net nog even gekeken. Pennetjes van blokken zitten keurig in zuigers. Vacuüm blijft goed, dat is ook niet het probleem. Als je start, kan je de rem veel verder intrappen, dus werkt de bekrachtiger wel. Ja, ik heb alle klauwen los gehad van de remleidingen. Achter moest dat sowieso om de bouten er uit te krijgen. Dat heb ik uiteindelijk op de pers gedaan met een ton of wat. Maar de grote, nog niet helemaal beantwoorde vraag is natuurlijk of je een phase 1 moet ontluchten met de Lexia en waar ik dat kan vinden in de Lexia. |
Auteur: | C5HDI110 [ 28 maart 2016 14:12 ] |
Berichttitel: | Re: Voorremklauwen "uitgebogen"? |
willy4 schreef: heb je hem ontlucht met de lexia? zit de klauw niet vast op de pennen Is het bij een PH-2 nodig om met de Lexia te ontluchten ? |
Auteur: | JW-C5 [ 28 maart 2016 14:19 ] |
Berichttitel: | Re: Voorremklauwen "uitgebogen"? |
Als er ook maar een kleine kans is dat er, door het loshalen van leidingen, wat DOT4 weggelopen is uit de ABS/ESP unit, dan heb je de Lexia nodig om dat weer in orde te krijgen. Haal je een leiding van de achterklauwen los en zorg je er dan voor dat er geen DOT4 uit kan lopen, dan kun je volstaan met een standaard ontluchting. Groet, JW |
Auteur: | C5HDI110 [ 28 maart 2016 14:29 ] |
Berichttitel: | Re: Voorremklauwen "uitgebogen"? |
Aha, dan moet ik maar eens gaan ontluchten met de Lexia. Heb dat tot nu toe gedaan met zo een Easy-Bleed kit, waarmee je het rempotje onder druk zet. |
Auteur: | JW-C5 [ 28 maart 2016 14:34 ] |
Berichttitel: | Re: Voorremklauwen "uitgebogen"? |
Er bestaat een C5 doc B3FI0FP0 Aftappen - vullen - ontluchten : Remsysteem . Daarin is onder andere te lezen: Citaat: OPMERKING : Het ontluchten van het secundaire remsysteem moet worden uitgevoerd met behulp van de diagnosegereedschappen Citaat: 4. Ontluchten van het primaire remcircuit LET OP : Let tijdens het ontluchten : Op het remvloeistofniveau en vul zonodig bij. Gebruik uitsluitend schone en verse remvloeistof. LET OP : Het ABS-systeem mag tijdens het ontluchten niet werkzaam zijn. Dat laatste is van belang, als dat toch geactiveerd werd MOET je het secundaire circuit ontluchten met de Lexia. Normaliter wordt bij het ontluchten van het primaire circuit een "ontluchtapparaat" gebruikt dat overdruk zet op het DOT4 reservoir. Citaat: 4.1. Remcircuit ontluchten met ontluchtapparaat. Ontlucht alle remklauwen in onderstaande volgorde : •Linker voorwiel •Rechter voorwiel •Linker achterwiel •Rechter achterwiel Sluit het ontluchtingsapparaat [1] aan op het remvloeistofreservoir . Stel de druk van het apparaat in op 2 bar. Voor elk remcircuit : •Maak een doorzichtige slang vast op de aftapplug •Steek het andere uiteinde van het slangetje in een schoon opvangbakje •Draai de ontluchtnippel open •Wacht tot de vloeistof zonder luchtbellen naar buiten stroomt •Sluit de ontluchtnippel Verwijder het ontluchtapparaat . Controleer het remvloeistofniveau (tussen het niveau "DANGER" (= gevaar) en het niveau "MAXI". Vul indien nodig met de goedgekeurde en aanbevolen synthetische remvloeistof. Het kan ook zonder dat ontluchtapparaat: Citaat: 4.2. Remcircuit ontluchten zonder ontluchtapparaat OPMERKING : Hiervoor zijn twee monteurs vereist. Voor elk remcircuit : •Druk het rempedaal in om het circuit onder druk te zetten •Maak een doorzichtige slang vast op de aftapplug •Steek het andere uiteinde van het slangetje in een schoon opvangbakje •Draai de ontluchtnippel open •Wacht tot de vloeistof zonder luchtbellen naar buiten stroomt •Sluit de ontluchtnippel OPMERKING : Herhaal, indien nodig, deze verrichting. Controleer het remvloeistofniveau (tussen het niveau "DANGER" (= gevaar) en het niveau "MAXI". Vul indien nodig met de goedgekeurde en aanbevolen synthetische remvloeistof. Citaat: 5. Ontluchten van het secundaire remcircuit LET OP : Let tijdens het ontluchten : Op het remvloeistofniveau en vul zonodig bij. Gebruik uitsluitend schone en verse remvloeistof. OPMERKING : Het ontluchtapparaat is voortdurend aangesloten op het remvloeistofreservoir. Gebruik de diagnosegereedschappen [2] of [3]. Selecteer het betreffende menu voor de auto : •Menu ABS •Menu ESP Volg de aanwijzingen van het diagnosegereedschap op. Controleer het remvloeistofniveau aan het eind van de ontluchtprocedure en vul zo nodig remvloeistof bij. Controleer de slag van het rempedaal (niet groter geworden), en herhaal anders de ontluchtprocedure. Verwijder het gereedschap. Daarvoor heb je dus zowel een Lexia als het ontluchtapparaat nodig. Groet, JW |
Auteur: | C5HDI110 [ 28 maart 2016 14:41 ] |
Berichttitel: | Re: Voorremklauwen "uitgebogen"? |
Een ontlucht apparaat hebben we gelukkig op de beunclub, handige daarvan is dat je er een halve liter dot-4 in kan doen, wat voldoende is om alle remmen te ontluchten. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |