Auteur |
Bericht |
Stomvi
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 02 jun 2015 07:50 Berichten: 125 Woonplaats: 036
Auto: C5 Break, 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 249.000
Kleur: Zilvergrijs
Naar boven
|
Sportstand
Als dit verkeerd staat, hoor ik het wel...
Mijn auto heeft een sportstand, en daarvan weet dat het de vering stugger maakt. En dus minder comfortabel. Maar zou het ook zo zijn dat je met die stand meer of juist minder grip hebt op natte of bevroren wegen?
Bij harde wind en met de caravan erachter. Doen jullie daar wat mee? Iemand gaf me als tip dat ik dan de sportstand kan gebruiken omdat hij dan vaster op de weg ligt.
Gr Marnix
|
17 sep 2015 15:31 |
|
|
Rvs63486
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 nov 2011 13:59 Berichten: 396 Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Sportstand
Dat klopt, bij harde (zij)wind ligt de dame met de Sportstand wat beter op de weg. In geval van een caravan of trailer schijnt dat ook het geval te zijn. Ondanks duizenden kilomers met trailer en paard achter de dame heb ik daar geen ervaring mee.
_________________ Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF
|
17 sep 2015 17:51 |
|
|
arubaantje
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 24 nov 2014 20:33 Berichten: 581
Auto: C5 berline 2.0 - 16v prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 230000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Sportstand
Klopt inderdaad, met sportstand staat de auto wat stabieler op de weg met zijwind
|
17 sep 2015 18:01 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: Sportstand
Maar dat wordt niet veroorzaakt doordat dan de wegligging ineens beter is (de banden meer grip hebben). Door die sportstand wordt de auto wat stugger waardoor de bewegingen ten opzichte van het onderstel gedempt worden. Dat geeft met veel zijwind minder carrosserie-bewegingen waardoor het lijkt alsof de auto een beter wegligging heeft. Bij het snel rijden op bochtige wegen zorgt deze stand ervoor dat de auto stabieler is (minder grote carrosseriebewegingen) waardoor de dynamische stabiliteit toeneemt en dus het weggedrag beter. Je kunt je voorstellen dat -overdreven gezegd- als de carrosserie steeds een andere stand aanneemt ten opzichte van het onderstel dat dan auto instabiel wordt. Door die veerbewegingen (comfort) minder te maken blijft het geheel rustiger/stabieler en is de wegligging ook beter.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
17 sep 2015 19:53 |
|
|
Houtman
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 jul 2015 08:42 Berichten: 43
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Sportstand
Ik moet bekennen dat ik het niet helemaal snap. Ligt waarschijnlijk aan mij. Blijf daarom na het lezen met de vraag zitten: verandert de wegligging bij het inschakelen van de sportstand nu wel of niet?
|
18 sep 2015 00:10 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1310 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Sportstand
Ik denk dat het afhangt van je definitie van wegligging.
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
18 sep 2015 00:32 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Sportstand
Wat hoofdzakelijk bij de SPORT-stand verandert, is het rolgedrag van de carrosserie. De kleppen van de middenbollen worden gesloten waardoor de LDS olie geen ongedempte directe verbinding meer toelaat voor de olie om van links naar rechts te stromen en vice versa. Het rollen van de auto wordt hier aanmerkelijk minder van en dus indirect het comfort. De auto zal minder hangen in bochten en minder reageren op zijwind. Verder heeft dit niets met grip of wat dan ook te maken, die is volledig afhankelijk van massa, snelheid, banden en gesteldheid van het wegdek.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 sep 2015 07:30 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7264 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Sportstand
Onder de omstandigheden wel te verstaan. Ik reed bij storm of harde zijwind met m'n BX ook in de hoge rijstand. Daardoor veerde de auto wat minder mee met de windvlagen en dat rijdt dan prettiger. Onder normale omstandigheden dan weer wat te hard geveerd...
|
18 sep 2015 07:34 |
|
|
Houtman
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 jul 2015 08:42 Berichten: 43
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Sportstand
Oké. Dus de bewegingen van de carrosserie zullen verminderen maar bijvoorbeeld de koersvastheid en bochtvastheid zullen niet verbeteren?
|
18 sep 2015 08:39 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Sportstand
Hoge rijstand gaat je met de C5 door systeembewaking niet lukken met hogere snelheid dan 40 km/h. De koersvastheid verbetert ook niet echt, de effecten daarin door rolgedrag verminderen. Het bochtgedrag wordt wel aanmerkelijk anders omdat je er een "hydraulische" stabilisatorstang bij hebt gekregen. De wielen die in de bocht inveren zullen voor minder uitveren van de tegenoverstaande wielen zorgen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 sep 2015 10:43 |
|
|
Stomvi
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 02 jun 2015 07:50 Berichten: 125 Woonplaats: 036
Auto: C5 Break, 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 249.000
Kleur: Zilvergrijs
Naar boven
|
Re: Sportstand
Verhelderende antwoorden. Dank.
Ik heb vandaag de snelweg gebruikt om de sportstand eens te proberen. Waren best wel wat windvlagen, en ik merkte inderdaad minder bewegingen in het koetswerk. Ik moet daaraan toevoegen, dat ik eenmaal de snelweg af, vergat om de sportstand eraf te halen, en dat de drempels, en de klinkerwegen toch net ff minder comfortabel zijn.
Dus heeft dat toch wel zo zijn nut.
Veel experimenteren met de hoogteregeling heb ik geen zin in. Bussluizen doorcruisen vind ik niet zo bijzonder sociaal, en eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat die functie nuttig is, anders dan in de garage om te klussen.
|
18 sep 2015 13:49 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Sportstand
Hoogteregeling is natuurlijk altijd in gebruik om moeilijk begaanbare wegen te kunnen rijden. Kuilen en obstakels of een diepe waterplas zijn geen enkel probleem. Daar zijn genoeg filmpjes over te vinden. Verder heb je als krik niet meer dan een blok hout nodig om een wiel te kunnen wisselen. Al zijn er steeds minder mensen die die toepassing kennen of durven uit te voeren. Het "gadget" gehalte lijkt hoog, maar er zijn wel degelijk nuttige toepassingen. Wat denk je van het aankoppelen van een caravan of aanhanger. Je kruipt eronder en tilt hem zo aan de haak.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 sep 2015 15:19 |
|
|
Biedzjee
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50 Berichten: 939 Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Naar boven
|
Re: Sportstand
Of als je het dak van de auto met de hand wilt wassen en je zelf niet zo lang bent... Dan is de laagste stand erg handig.
_________________ Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).
|
18 sep 2015 17:48 |
|
|
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
Re: Sportstand
Daar gebruik ik het ook voor inderdaad! Verder het nut nooit zo gezien van de verschillende (rij)standen.
|
18 sep 2015 17:51 |
|
|
Biedzjee
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50 Berichten: 939 Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Naar boven
|
Re: Sportstand
Andere toepassing: als ik achteruit met karbonade caravan mijn oprit oprij, wil ik soms met de onderkant trekhaak nog wel eens de stoep raken (nogal steile overgang tussen straat en oprit). Dan is een druk op de hoogteknop erg handig .
_________________ Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).
|
18 sep 2015 17:52 |
|
|
|