Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Sportstand 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 02 jun 2015 07:50
Berichten: 125
Woonplaats: 036
Auto: C5 Break, 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 249.000
Kleur: Zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Sportstand
Als dit verkeerd staat, hoor ik het wel...

Mijn auto heeft een sportstand, en daarvan weet dat het de vering stugger maakt. En dus minder comfortabel.
Maar zou het ook zo zijn dat je met die stand meer of juist minder grip hebt op natte of bevroren wegen?

Bij harde wind en met de caravan erachter. Doen jullie daar wat mee? Iemand gaf me als tip dat ik dan de sportstand kan gebruiken omdat hij dan vaster op de weg ligt.

Gr
Marnix


17 sep 2015 15:31
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2011 13:59
Berichten: 396
Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Dat klopt, bij harde (zij)wind ligt de dame met de Sportstand wat beter op de weg. In geval van een caravan of trailer schijnt dat ook het geval te zijn. Ondanks duizenden kilomers met trailer en paard achter de dame heb ik daar geen ervaring mee.

_________________
Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF


17 sep 2015 17:51
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2014 20:33
Berichten: 581
Auto: C5 berline 2.0 - 16v prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 230000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Sportstand
Klopt inderdaad, met sportstand staat de auto wat stabieler op de weg met zijwind


17 sep 2015 18:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Maar dat wordt niet veroorzaakt doordat dan de wegligging ineens beter is (de banden meer grip hebben). Door die sportstand wordt de auto wat stugger waardoor de bewegingen ten opzichte van het onderstel gedempt worden. Dat geeft met veel zijwind minder carrosserie-bewegingen waardoor het lijkt alsof de auto een beter wegligging heeft.
Bij het snel rijden op bochtige wegen zorgt deze stand ervoor dat de auto stabieler is (minder grote carrosseriebewegingen) waardoor de dynamische stabiliteit toeneemt en dus het weggedrag beter. Je kunt je voorstellen dat -overdreven gezegd- als de carrosserie steeds een andere stand aanneemt ten opzichte van het onderstel dat dan auto instabiel wordt. Door die veerbewegingen (comfort) minder te maken blijft het geheel rustiger/stabieler en is de wegligging ook beter.

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


17 sep 2015 19:53
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 19 jul 2015 08:42
Berichten: 43
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Ik moet bekennen dat ik het niet helemaal snap. Ligt waarschijnlijk aan mij.
Blijf daarom na het lezen met de vraag zitten: verandert de wegligging bij het inschakelen van de sportstand nu wel of niet?


18 sep 2015 00:10
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 1310
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Ik denk dat het afhangt van je definitie van wegligging.

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


18 sep 2015 00:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Wat hoofdzakelijk bij de SPORT-stand verandert, is het rolgedrag van de carrosserie. De kleppen van de middenbollen worden gesloten waardoor de LDS olie geen ongedempte directe verbinding meer toelaat voor de olie om van links naar rechts te stromen en vice versa. Het rollen van de auto wordt hier aanmerkelijk minder van en dus indirect het comfort. De auto zal minder hangen in bochten en minder reageren op zijwind.
Verder heeft dit niets met grip of wat dan ook te maken, die is volledig afhankelijk van massa, snelheid, banden en gesteldheid van het wegdek.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


18 sep 2015 07:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Onder de omstandigheden wel te verstaan.
Ik reed bij storm of harde zijwind met m'n BX ook in de hoge rijstand. Daardoor veerde de auto wat minder mee met de windvlagen en dat rijdt dan prettiger. Onder normale omstandigheden dan weer wat te hard geveerd...


18 sep 2015 07:34
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 19 jul 2015 08:42
Berichten: 43
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Oké. Dus de bewegingen van de carrosserie zullen verminderen maar bijvoorbeeld de koersvastheid en bochtvastheid zullen niet verbeteren?


18 sep 2015 08:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Hoge rijstand gaat je met de C5 door systeembewaking niet lukken met hogere snelheid dan 40 km/h.
De koersvastheid verbetert ook niet echt, de effecten daarin door rolgedrag verminderen.
Het bochtgedrag wordt wel aanmerkelijk anders omdat je er een "hydraulische" stabilisatorstang bij hebt gekregen. De wielen die in de bocht inveren zullen voor minder uitveren van de tegenoverstaande wielen zorgen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


18 sep 2015 10:43
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 02 jun 2015 07:50
Berichten: 125
Woonplaats: 036
Auto: C5 Break, 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 249.000
Kleur: Zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Verhelderende antwoorden. Dank.

Ik heb vandaag de snelweg gebruikt om de sportstand eens te proberen. Waren best wel wat windvlagen, en ik merkte inderdaad minder bewegingen in het koetswerk. Ik moet daaraan toevoegen, dat ik eenmaal de snelweg af, vergat om de sportstand eraf te halen, en dat de drempels, en de klinkerwegen toch net ff minder comfortabel zijn.

Dus heeft dat toch wel zo zijn nut.

Veel experimenteren met de hoogteregeling heb ik geen zin in. Bussluizen doorcruisen vind ik niet zo bijzonder sociaal, en eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat die functie nuttig is, anders dan in de garage om te klussen.


18 sep 2015 13:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Hoogteregeling is natuurlijk altijd in gebruik om moeilijk begaanbare wegen te kunnen rijden. Kuilen en obstakels of een diepe waterplas zijn geen enkel probleem. Daar zijn genoeg filmpjes over te vinden. Verder heb je als krik niet meer dan een blok hout nodig om een wiel te kunnen wisselen.
Al zijn er steeds minder mensen die die toepassing kennen of durven uit te voeren.
Het "gadget" gehalte lijkt hoog, maar er zijn wel degelijk nuttige toepassingen. Wat denk je van het aankoppelen van een caravan of aanhanger. Je kruipt eronder en tilt hem zo aan de haak.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


18 sep 2015 15:19
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50
Berichten: 934
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Of als je het dak van de auto met de hand wilt wassen en je zelf niet zo lang bent... Dan is de laagste stand erg handig.

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).


18 sep 2015 17:48
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Daar gebruik ik het ook voor inderdaad! :) Verder het nut nooit zo gezien van de verschillende (rij)standen.


18 sep 2015 17:51
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50
Berichten: 934
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sportstand
Andere toepassing: als ik achteruit met karbonade caravan mijn oprit oprij, wil ik soms met de onderkant trekhaak nog wel eens de stoep raken (nogal steile overgang tussen straat en oprit). Dan is een druk op de hoogteknop erg handig .

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).


18 sep 2015 17:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.