Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Te zachte vering 2.0 HDI Break
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=15989
Pagina 1 van 2

Auteur:  Bart87 [ 26 jan 2015 13:24 ]
Berichttitel:  Te zachte vering 2.0 HDI Break

Hallo,

Wij hebben sinds een half jaar een C5 2.0 HDI Break uit 2003 waar we heel tevreden mee zijn. Echter vinden wij de vering veel te slap. Ook hebben we nog onze oude Xantia Break in bezit en deze veert veel beter en is ook een stuk stugger. De C5 deint eigenlijk constant en vooral de voorkant is erg slap. Op elke verkeersdrempel slaat hij bijna door en na een drempel gepasseerd te zijn deint de gehele auto nog een aantal keren na als een klein bootje op een ruwe zee.

Ik heb gelezen dat de bollen op een C5 niet zoals bij een Xantia langzaam achteruit gaan maar dat ze het wel doen of niet. Daarom vragen wij ons af wat we hier aan kunnen doen om de vering wat beter te maken. De km-stand is op dit moment ongeveer 270.000. Zou het kunnen zijn dat als het nog de eerste bollen betreft nieuwe bollen een verbetering kunnen brengen?

Met vriendelijke groet,
Bart

Auteur:  Menno [ 26 jan 2015 13:28 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

Misschien zitten er wel comfort bollen onder ...
Je kan de druk in de bollen laten checken

Auteur:  boes [ 26 jan 2015 13:39 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

Als een bol stuk is.....veert ie helemaal niet.

Auteur:  Ccinq [ 26 jan 2015 16:27 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

Even langs Chyparse in Almere

Auteur:  c5jean [ 31 jan 2015 12:14 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

boes schreef:
Als een bol stuk is.....veert ie helemaal niet.

Zit er dan geen klep meer aan de ingang van de veerbol ?

Auteur:  boes [ 31 jan 2015 12:30 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

Als het membraan stuk is.........dan vult de bol zich helemaal met olie...en dus geen vering meer.

De bol van een c5 heeft een hybride membraam. Gemaakt van rubber en kunststof. Hierdoor is ie niet meer licht poreus en loopt de druk niet meer geleidelijk terug. (Zoals wel bij alle andere bollenkarren van daarvoor)
Ik denk dat Menno gelijk heeft en dat TS een auto heeft met CB`s. Waarschijnlijk alleen aan de voorkant.
En dat is niet fijn.

Auteur:  goudfrank [ 31 jan 2015 12:37 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

:smt089 Aan een membraam kan je je lelijk bezeren!

Auteur:  boes [ 31 jan 2015 13:01 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

Haha, moet natuurlijk membraan zijn...

Auteur:  GW-tje [ 31 jan 2015 13:33 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

Of er een comfortbol gemonteerd is, kun je natuurlijk vrij snel nagaan. Foto maken met de code die erop staat en hier posten.....
Het lijkt mij waarschijnlijker dat er een demper in de bol defect is. Deinen betekent dat de demping niet goed is en doorslaan doen comfortbollen volgens mij ook weer niet.

Auteur:  willy4 [ 31 jan 2015 13:58 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

de druk is meten in de bollen

Auteur:  JW-C5 [ 31 jan 2015 14:37 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

Is dit een C5 met HA3+ vering, met sportknop dus?
Als daar de hoekbollen onder zitten van een gewone C5 krijg je dit soort verschijnselen ook.

Groet,
JW

Auteur:  willemb [ 01 feb 2015 11:59 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

Is veerolie niveau zelf ok? Komt auto goed in bovenste en onderste stand?

Auteur:  JW-C5 [ 01 feb 2015 12:10 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

Ik ben benieuwd of Bart al gekeken heeft naar de nummers die op de voorbollen staan.
Zie de posting van GW-tje:
GW-tje schreef:
Of er een comfortbol gemonteerd is, kun je natuurlijk vrij snel nagaan. Foto maken met de code die erop staat en hier posten......

Daaruit zijn al een boel conclusies te trekken.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 01 feb 2015 12:24 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

daarom de druk meten van de bollen

Auteur:  JW-C5 [ 01 feb 2015 15:11 ]
Berichttitel:  Re: Te zachte vering 2.0 HDI Break

...daaraan voorafgaand zou ik eerst naar de nummers kijken en die hier posten.
Dat is een klusje van een paar minuten.

Om de druk te meten heb je apparatuur nodig, en die heeft een gewone C5 rijder niet in huis.
Zelfs veel, zoal niet de meeste Cit-dealers hebben die bollentesters niet :idea:

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/