Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Geen idee, maar het lekt. https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=15942 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | PeterBoomhut [ 12 jan 2015 02:33 ] |
Berichttitel: | Geen idee, maar het lekt. |
Van goede kennissen kwam de vraag om "even"te kijken naar hun auto, een C5 uit 2000? Probleem was dat de auto niet omhoog kwam en geen stuurbekrachtiging meer had. Ze hebben , - advies van hun garage was: de wegenwacht bellen om met een ambulance te worden vervoerd, of langzaam naar huis te rijden - . Dat laatste heeft de vrouw dus gedaan en mij gebeld. -wat ik geleerd heb als werktuigkundige is dat een hydrauliekpomp nooit zonder vloeistof mag lopen. -volgens mij de optie om volgens de garage naar huis te rijden - 10 km- is mijn inziens verkeerd. Ik heb daarbij de hydrauliek-olietank gecheckt: die was leeg. Dus die LDS-olie maar gehaald bij de naburige autobedrijf. 3,5 liter. Bij het starten van de motor , had ik al een vermoeden, heftige geluiden vanaf de servo/stuurbekrachtigingspomp, kan natuurlijk ook dat er nog lucht inzit... - het hoofdprobleem ligt echter dat midden rechts onder de wagen de olie eruit sijpelt . Ik heb zo'n idee dan het stalen leidingen zijn? zijn die los te koop? en is het mogelijk die te zilver solderen? - heeft de HD -pomp nu ook een tik meegekregen? Alvast bedankt voor het meedenken. Peter |
Auteur: | Herman [ 12 jan 2015 09:48 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
klik lees dit lees dit ook klik nog meer |
Auteur: | PeterBoomhut [ 12 jan 2015 11:05 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
Dank voor de snelle reactie. De servo- pomp maakt geen slurpend , maar schrapend / snijdend geluid en komt boven het motor geluid flink uit. De stuurbekrachtiging werkt wel. - volgens de bestuurster kwam pas een melding nadat allang de wielen beneden waren en geen stuurbekrachtiging meer was. - die laatste link is wel heel duidelijk hetzelfde geval, vraag me wel af of zo'n dure reparatie, -( die ik nu zelf niet kan doen omdat mijn garage bezet is door een motor )- nog wel haalbaar is bij dit bouwjaar en km stand. |
Auteur: | Herman [ 12 jan 2015 11:12 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
Wacht maar even op de antwoorden van de bekende hobby monteurs af! ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 12 jan 2015 12:22 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
Niet duidelijk wat het nu is, maar ik gok op de leiding van de stuurbekrachtiging welke vanaf de pomp voor de motor langs naar onder verdwijnt? Dit is goed te doen ook zonder garage met de voorzijde van de auto op bokken. Kosten van de leiding rond de 160 euro en een 4-tal liters LDS. Is het de leidingcombinatie die aan de distributiezijde naar beneden loopt dan moet je rekenen op een prijs tussen de 300 en 400 euro. Solderen van de ledingen is GEEN optie. Je krijgt het niet vetvrij, je krijgt het niet warm en je soldeerverbinding (of koude las, want meer wordt het niet) houdt de druk van 175 bar niet. |
Auteur: | PeterBoomhut [ 12 jan 2015 17:05 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
Nee, het is niet de stuurbekrachtiging! Midden rechts 70 cm ong voor het rechterachterwiel. En ik bedoelde dus Hard Solderen ( 700 graden) met acetyleen meen ik. |
Auteur: | willy4 [ 12 jan 2015 17:10 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
is die leiding doorgeroest? |
Auteur: | Rvs63486 [ 12 jan 2015 17:14 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
Lijkt op een bekend euvel van hydraulische leiding die over de tank loopt? Zo niet dan meldt GW dat wel ![]() Daarvoor is de handigste en voordeligste oplossing een by-pass maken. |
Auteur: | GW-tje [ 13 jan 2015 10:26 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
Inderdaad, dit lijkt op de bekende hoofdleiding naar achteren. By-pass met knelwerk monteren. Enneuh...hardsolderen is bekend hoor. Er zijn er meer die werktuigbouwkunde hebben gehad voor ontbijt. ![]() |
Auteur: | PeterBoomhut [ 13 jan 2015 13:02 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
Hartstikke fijn voor de opgegeven optie. Had ook wel een vertrouwen in dat je op de hoogte was van hardsolderen, maar omdat het toch wel wordt toegepast in hydrauliek verbindingen , dacht ik dat het mogelijk moet zijn. Even een voorbeeldje: https://www.youtube.com/watch?v=3gTqspfWNAY Is er ook bekend wat voor knelwerk/fittingen ik nodig zal hebben (bv diameter) Peter |
Auteur: | willy4 [ 13 jan 2015 13:10 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
ik heb er hier ook al naar knelwerk/fittingen gezocht maar geen gevonden het is een uitzonderlijke maat |
Auteur: | Herman [ 13 jan 2015 15:01 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
Geen 10/12/15 mm? |
Auteur: | willy4 [ 13 jan 2015 15:12 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
ik dacht iets van 5,3mm |
Auteur: | Herman [ 13 jan 2015 15:13 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
Oei ja dat is wat moeilijker. ![]() |
Auteur: | Rvs63486 [ 13 jan 2015 15:14 ] |
Berichttitel: | Re: Geen idee, maar het lekt. |
@PeterBoomhut Waar kom je vandaan? Je kunt je woonplaats in je profiel opnemen. Bij mijn dame is de by-pass aangelegd door de Citroën onderhoudsgarage Garage Rene in Breezand. Die heeft de leidingen en fittingen op voorraad liggen. Succes en groet, Frank |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |