verschil loadindex banden
Auteur |
Bericht |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 609 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 140000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
 verschil loadindex banden
Hoi allen,
Is het een probleem als de (winter)banden voor en achter een verschillende loadindex hebben, of kan dat gewoon ?
het gaat om 93 en 97
Zwever
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
03 sep 2014 15:51 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: verschil loadindex banden
dat kan gewoon in belgie moet men de loadindex minstens zijn, wat op het gelijk vormings attest staat hoe de wet in ned is weet ik niet
|
03 sep 2014 16:10 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: verschil loadindex banden
Tussen voor en achter verschil is denk ik geen probleem. Op dezelfde as mag volgens mij niet.
_________________ Groeten, Marc
|
03 sep 2014 16:22 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: verschil loadindex banden
Dacht dat de enige eis was gelijk type. En daar wordt vaak bijgezegd dat dat betekent dezelfde maat en profiel. Loadindex zou dus niet uit moeten maken
Maar wat het exact is.. Ik heb een primacy HP en een 3 op dezelfde as liggen . Qua profiel zijn die aardig gelijk. Maar natuurlijk zijn ze ook verschillend. Zijn er tijdens de beurt met APK opgezet..
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
03 sep 2014 17:31 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: verschil loadindex banden
APK eis is gelijke maatvoering. Maar nu weet ik niet of loadindex daar wel of niet bij hoort.
_________________ Groeten, Marc
|
03 sep 2014 18:39 |
|
 |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 609 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 140000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
 Re: verschil loadindex banden
Qua apk is er geen probleem volgens mij, want zelfs gelijke maatvoering geldt volgens mij alleen op de zelfde as. Zo mag je volgens mij voor met een smallere band rijden (bijv, 215) en achter met een bredere (225) of andersom. Op 1 as is dit niet toegestaan. Op de achteras mag je zelfs met 2 verschillende merken banden rijden maar op de vooras mag dit niet.
On-topic, mijn vraag was meer bedoeld of het verschil in loadindex onveilig zou zijn qua rijgedrag van de auto of oncomfortabel. Tot nu toe geen probleem daarover gemeld volgens mij?
groet Zwever
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
03 sep 2014 19:20 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: verschil loadindex banden
Volgens mij controleren ze profieldiepte en diagonaal/radiaal.
Want dat mag niet: een diagonaalband en een radiaalband op dezelfde as.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
03 sep 2014 20:18 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: verschil loadindex banden
Er is wel degelijk verschil. Je hoort met banden te rijden die voldoen aan de waarde waarmee de auto is afgeleverd. Zwaarder mag ook maar lichter niet. Een 1.6 Hdif break zal naar mijn idee standaard afgeleverd zijn met index 93 Bij zwaarde modellen, V6 of 2.2 biturbo zit je al gauw aan 97 De band met 93 zal een iets zachtere samenstelling hebben (wat slijtage betreft) dan die van 97. Die laatste zou ik dan dus voor monteren, gaan ze iets langer mee.
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
03 sep 2014 22:06 |
|
 |
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11 Berichten: 767
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
 Re: verschil loadindex banden
Voor/achter niet, zolang je minimaal de voorgeschreven Load Index monteert.
Beetje off topic: Links/rechs voor APK ook niet. Hoe het wettelijk zit weet ik niet, al zou je denken dat wat wettelijk moet of juist niet mag, in de APK eisen geadresseerd is. Ik benoem dit maar even ivm aansprakelijkheid bij ongelukken waarbij remafstand een rol speelt. En dan niet alleen in NL, maar ook in buitenland. Dezelfde band meteen hogere load index heeft een iets sterkere constructie om extra luchtdruk aan te kunnen waarmee het extra draagvermogen wordt verkregen. (het is dus niet zo dat de sterkere constructie rechtstreeks zorgt voor extra draagvermogen). Dezelfde banden l/r maar met verschillende load indexen geeft l/r een veschillend rijgedrag, al zal het minimaal zijn. Drukverschillen zullen een grotere invloed hebben. Rijtechnisch zou het me niet uitmaken. Ik zou het aspect van aansprakelijk dan wel verder uitzoeken.
|
03 sep 2014 22:17 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: verschil loadindex banden
215 16 inch zomerbanden hebben mijn wetens minimaal een LI van 93. Als je XL banden hebt (extra load) dan is dat vrijwel altijd 97. Het karkas is wat sterker en dat is het vaak wel. De rubbersamenstelling is niet anders. Door het zwaardere karkas is de 97 wel stugger. Is iets minder comfortabel maar heeft minder last van zijwind en spoorvorming. De reinforced banden heb je ook, dit is een sterker karkas dan standaard 93 en veel gebruikt bij bestelwagens en busjes. Winterbanden hebben een hogere load index. Per bandenmaat is daar een standaard lijn in te vinden.
Veel meer smaken in de 215-16-55 is er volgens mij niet. Als dit je standaard maat is zit je altijd goed en combineren voor en achter is volgens mij gewoon toegestaan in Nederland.
Bij 205-60-16 zomerbanden zie je veelal 92 standaard en xl 96 als load index.
|
05 sep 2014 00:14 |
|
 |
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 822 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 140149
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
 Re: verschil loadindex banden
Het komende zomerseizoen, ik kan dus nog even, ben ik aan nieuwe banden toe. Natuurlijk dan allemaal dezelfde. Ik ga over op 215/55 R16. Andere velgen heb ik al. Banden aarzel ik nog tussen Dunlop Blue Response of Michelin Primacy 3. Wat loadindex betreft 93 is voldoende voor mijn Break phase 1. Snelheid zou zelfs H voldoende zijn. Dus 93 H, 93V of zelfs 93 W. En zou ik 97 loadindex moeten overwegen. Wat zijn de voordelen, nadelen qua comfort, slijtage e.d. Qua prijs maakt het allemaal niet zoveel uit. Allemaal een hoop geld en dan is een tientje meer of minder per band op de levensduur peanuts. Wat is wijsheid. Kan iemand me een gefundeerd advies geven. Met vriendelijke groet, Cieterman 
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
19 sep 2014 09:04 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: verschil loadindex banden
Citroën schrijft 93W voor, voor de break. Die had ik ook onder mijn ph1 en reed perfect. Michelins, dat wel.
_________________ Groeten, Marc
|
19 sep 2014 15:46 |
|
 |
|