Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

verschil loadindex banden
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=15471
Pagina 1 van 1

Auteur:  Zwever [ 03 sep 2014 15:51 ]
Berichttitel:  verschil loadindex banden

Hoi allen,

Is het een probleem als de (winter)banden voor en achter een verschillende loadindex hebben, of kan dat gewoon ?

het gaat om 93 en 97

Zwever

Auteur:  willy4 [ 03 sep 2014 16:10 ]
Berichttitel:  Re: verschil loadindex banden

dat kan gewoon
in belgie moet men de loadindex minstens zijn, wat op het gelijk vormings attest staat
hoe de wet in ned is weet ik niet

Auteur:  Marc [ 03 sep 2014 16:22 ]
Berichttitel:  Re: verschil loadindex banden

Tussen voor en achter verschil is denk ik geen probleem. Op dezelfde as mag volgens mij niet.

Auteur:  exroosje [ 03 sep 2014 17:31 ]
Berichttitel:  Re: verschil loadindex banden

Dacht dat de enige eis was gelijk type. En daar wordt vaak bijgezegd dat dat betekent dezelfde maat en profiel. Loadindex zou dus niet uit moeten maken

Maar wat het exact is.. Ik heb een primacy HP en een 3 op dezelfde as liggen . Qua profiel zijn die aardig gelijk. Maar natuurlijk zijn ze ook verschillend. Zijn er tijdens de beurt met APK opgezet..

Auteur:  Marc [ 03 sep 2014 18:39 ]
Berichttitel:  Re: verschil loadindex banden

APK eis is gelijke maatvoering. Maar nu weet ik niet of loadindex daar wel of niet bij hoort.

Auteur:  Zwever [ 03 sep 2014 19:20 ]
Berichttitel:  Re: verschil loadindex banden

Qua apk is er geen probleem volgens mij, want zelfs gelijke maatvoering geldt volgens mij alleen op de zelfde as. Zo mag je volgens mij voor met een smallere band rijden (bijv, 215) en achter met een bredere (225) of andersom. Op 1 as is dit niet toegestaan. Op de achteras mag je zelfs met 2 verschillende merken banden rijden maar op de vooras mag dit niet.

On-topic, mijn vraag was meer bedoeld of het verschil in loadindex onveilig zou zijn qua rijgedrag van de auto of oncomfortabel. Tot nu toe geen probleem daarover gemeld volgens mij?

groet Zwever

Auteur:  EW [ 03 sep 2014 20:18 ]
Berichttitel:  Re: verschil loadindex banden

Volgens mij controleren ze profieldiepte en diagonaal/radiaal.


Want dat mag niet: een diagonaalband en een radiaalband op dezelfde as.

Auteur:  L A [ 03 sep 2014 22:06 ]
Berichttitel:  Re: verschil loadindex banden

Er is wel degelijk verschil.
Je hoort met banden te rijden die voldoen aan de waarde waarmee de auto is afgeleverd.
Zwaarder mag ook maar lichter niet.
Een 1.6 Hdif break zal naar mijn idee standaard afgeleverd zijn met index 93
Bij zwaarde modellen, V6 of 2.2 biturbo zit je al gauw aan 97
De band met 93 zal een iets zachtere samenstelling hebben (wat slijtage betreft) dan die van 97.
Die laatste zou ik dan dus voor monteren, gaan ze iets langer mee.

Auteur:  Jooster [ 03 sep 2014 22:17 ]
Berichttitel:  Re: verschil loadindex banden

Voor/achter niet, zolang je minimaal de voorgeschreven Load Index monteert.

Beetje off topic: Links/rechs voor APK ook niet. Hoe het wettelijk zit weet ik niet, al zou je denken dat wat wettelijk moet of juist niet mag, in de APK eisen geadresseerd is. Ik benoem dit maar even ivm aansprakelijkheid bij ongelukken waarbij remafstand een rol speelt. En dan niet alleen in NL, maar ook in buitenland. Dezelfde band meteen hogere load index heeft een iets sterkere constructie om extra luchtdruk aan te kunnen waarmee het extra draagvermogen wordt verkregen. (het is dus niet zo dat de sterkere constructie rechtstreeks zorgt voor extra draagvermogen). Dezelfde banden l/r maar met verschillende load indexen geeft l/r een veschillend rijgedrag, al zal het minimaal zijn. Drukverschillen zullen een grotere invloed hebben. Rijtechnisch zou het me niet uitmaken. Ik zou het aspect van aansprakelijk dan wel verder uitzoeken.

Auteur:  chathanky [ 05 sep 2014 00:14 ]
Berichttitel:  Re: verschil loadindex banden

215 16 inch zomerbanden hebben mijn wetens minimaal een LI van 93. Als je XL banden hebt (extra load) dan is dat vrijwel altijd 97. Het karkas is wat sterker en dat is het vaak wel. De rubbersamenstelling is niet anders. Door het zwaardere karkas is de 97 wel stugger. Is iets minder comfortabel maar heeft minder last van zijwind en spoorvorming. De reinforced banden heb je ook, dit is een sterker karkas dan standaard 93 en veel gebruikt bij bestelwagens en busjes.
Winterbanden hebben een hogere load index. Per bandenmaat is daar een standaard lijn in te vinden.

Veel meer smaken in de 215-16-55 is er volgens mij niet. Als dit je standaard maat is zit je altijd goed en combineren voor en achter is volgens mij gewoon toegestaan in Nederland.

Bij 205-60-16 zomerbanden zie je veelal 92 standaard en xl 96 als load index.

Auteur:  cieterman [ 19 sep 2014 09:04 ]
Berichttitel:  Re: verschil loadindex banden

Het komende zomerseizoen, ik kan dus nog even, ben ik aan nieuwe banden toe. Natuurlijk dan allemaal dezelfde. Ik ga over op 215/55 R16. Andere velgen heb ik al. Banden aarzel ik nog tussen Dunlop Blue Response of Michelin Primacy 3. Wat loadindex betreft 93 is voldoende voor mijn Break phase 1. Snelheid zou zelfs H voldoende zijn. Dus 93 H, 93V of zelfs 93 W. En zou ik 97 loadindex moeten overwegen. Wat zijn de voordelen, nadelen qua comfort, slijtage e.d. Qua prijs maakt het allemaal niet zoveel uit. Allemaal een hoop geld en dan is een tientje meer of minder per band op de levensduur peanuts. Wat is wijsheid. Kan iemand me een gefundeerd advies geven.

Met vriendelijke groet,
Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  Marc [ 19 sep 2014 15:46 ]
Berichttitel:  Re: verschil loadindex banden

Citroën schrijft 93W voor, voor de break. Die had ik ook onder mijn ph1 en reed perfect. Michelins, dat wel.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/