Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=1517
Pagina 1 van 1

Auteur:  c5breakhdi [ 18 jul 2007 19:05 ]
Berichttitel:  Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?

Vraag : is de hydractive III+ (met sportknopje) zoveel beter dan de gewone hydractive III ? Is het comfort in de comfortstand even goed ? Rijdt dat beter dan de gewone hydractive III als je wat sportiever rijdt ?

Auteur:  Klaverblaadje [ 18 jul 2007 19:26 ]
Berichttitel:  Re: Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?

c5breakhdi schreef:
Vraag : is de hydractive III+ (met sportknopje) zoveel beter dan de gewone hydractive III ? Is het comfort in de comfortstand even goed ? Rijdt dat beter dan de gewone hydractive III als je wat sportiever rijdt ?


Wij hebben beide typen na elkaar kunnen rijden, ik heb een gewone ingeruild en een met sportknopje gekocht.
Voordat wij gingen proefrijden hebben wij een slechte weg opgezocht en zijn daar eerst met de gewone een keer of vijf overheen gereden en keken bij welke snelheid zaken van het dashboard vielen.
Daarna hebben wij proefgereden met de huidige auto en die zowel in de sportstand als de gewone stand ook een keer of vijf over hetzelfde stuk gereden.
Na de proefrit ook weer een keer of vijf met de oude.
Onze PERSOONLIJKE mening is dat bij de III+ de sportstand ongeveer gelijk is aan de stand van de normale III en dat de normale stand van de III+ wat zachter / comfortabeler is als de gewone III.
Wij dachten er eerst over om op de normale III comfortbollen te monteren, maar dat vinden we nu bij de III+ niet meer nodig.
De sportstand gebruiken we bv deze week bij harde zijwind op de snelweg, de wagen wordt een stuk rustiger en stuurt directer, en bij hoge snelheid 150/160+

LET WEL: allemaal persoonlijke ervaringen.

Auteur:  Ronald [ 18 jul 2007 20:09 ]
Berichttitel:  Re: Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?

Ik kan me goed vinden in de het antwoord van Klaverblaadje.
Ik weet ook dat Eviltwin hier in het verleden een uitgebreide, technische goed onderbouwde verhandeling over heeft geschreven.
Ben nooit zo goed in terugvinden van draadjes, maar het staat ergens.
Wat ik nog wel wil benadrukken is dat als je het + systeem hebt en je drukt op de knop dat de vering dan NIET instantieel harder wordt. Er gebeurt namelijk niets als je rijdt als 'een goed huisvader'. Echter als je wat dichter bij de limieten van de auto komt, dan zal de computer in sportstand eerder overschakelen naar een straffere vering en dus betere handelbaarheid dan hij toch al gedaan zou hebben bij de normale stand. Tis dus niet WEL of NIET, tis EERDER of LATER.
gr. Ronald

Ps. Ohja en laten we deze sportstand aub niet verwarren met de sportstand op de automaat, dat is hele andere koek.

Auteur:  Harm [ 19 jul 2007 00:47 ]
Berichttitel:  Re: Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?

Ronald schreef:
Ps. Ohja en laten we deze sportstand aub niet verwarren met de sportstand op de automaat, dat is hele andere koek.


En ik gebruik ze of beide niet, of beide tegelijk.... :smt003

Auteur:  Menno [ 19 jul 2007 08:41 ]
Berichttitel:  Re: Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?

Klaverblaadje schreef:
Onze PERSOONLIJKE mening is dat bij de III+ de sportstand ongeveer gelijk is aan de stand van de normale III en dat de normale stand van de III+ wat zachter / comfortabeler is als de gewone III.


Zo ervaar ik het verschil ook , ... :)

Auteur:  maeseelek [ 30 jul 2007 07:56 ]
Berichttitel:  Re: Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?

Harm van Beek schreef:
Ronald schreef:
Ps. Ohja en laten we deze sportstand aub niet verwarren met de sportstand op de automaat, dat is hele andere koek.


En ik gebruik ze of beide niet, of beide tegelijk.... :smt003


die sportstand op de automaat gebruik ik nooit hoor, doet hem enkel nog meer zuipen

sportstand op de h3+, kzou niet weten wanneer ik dat aan zou moeten zetten. Overigens, in de XM zat daar ook zoiets. heb ik ooit nooit gebruikt.

Auteur:  Menno [ 30 jul 2007 08:26 ]
Berichttitel:  Re: Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?

In de XM was dat dan ook behoorlijk nutteloos omdat de vering dan erg hard werd ( in mijn ogen ) , vond dat werkelijk zeer oncomfortabel , stond dus nooit aan in mijn XM :shock:

Auteur:  EvilTwin [ 30 jul 2007 10:29 ]
Berichttitel:  Re: Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?

Menno schreef:
In de XM was dat dan ook behoorlijk nutteloos omdat de vering dan erg hard werd ( in mijn ogen ) , vond dat werkelijk zeer oncomfortabel , stond dus nooit aan in mijn XM :shock:


De Xm Ph.I had een sportstand die alles kortsloot, dwz permanent HARD (behalve bij het inladen) die is niet bruikbaar, maar er moest een (sport)knop op om te laten zien dat er een variabel veersysteem in zat :idea:
Dat er daadwerkelijk klanten (ex-BMW) gingen rijden in HARD hadden ze denk ik nooit verwacht.

Vanaf de Xm Ph.II is er Hydractive 2, dat zowel in sport als in normaal (comfort) kan schakelen tussen HARD en ZACHT. Het grote verschil zat hem in het beschikbaar komen van goedkoper computer geheugen, waardoor ook een overgangstabel HARD-ZACHT voor de sportstand geprogrammeerd kon worden. Hiermee is ook de sportstand bruikbaar voor Citroënistas, voorheen alleen voor BMW rijders ;).

Deze logica wordt nog steeds toegepast bij H3+. Zelfs in de sportstand rijdt je het grootste gedeelte van de tijd gewoon in ZACHT.
Sportstand = 10 a  20% van de tijd HARD (afhankelijk van rijstijl, parcours)
Normaal = 5 a  10% van de tijd HARD (idem)

De ZACHT stand van H3+ is een flink stuk zachter dan H3, de HARD stand flink harder. Bovendien zijn de links-rechts doorgangen afgesloten, wat een beperkt anti-rol effect veroorzaakt. Bij normaal rijden is H3+ dus veel comfortabeler, maar voor sommige mensen weegt het minder comfortabele gedrag in de extreme situaties zwaarder.

Ik gebruik de sportstand vooral als ik gevoelige mensen achterin heb (mal-de-mer) of bij hevige zijwind.

Auteur:  Menno [ 30 jul 2007 10:35 ]
Berichttitel:  Re: Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?

Ik had idd een XM PH1 , dat verklaart een hoop ... thnx voor de uitleg :)

Auteur:  G.Meijer [ 30 jul 2007 20:53 ]
Berichttitel:  Re: Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?

Ik hoorde afgelopen zaterdag van een C-daeler dat in de modellen 2007 de sportstand niet meer voorkomt, ook niet bij de automaat.

Jammer!!!!!!!!!!!!!

Groet,
Ger

Auteur:  THEFXR [ 30 jul 2007 22:08 ]
Berichttitel:  Re: Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?

wat is het nut/functie van 2 extra bollen,bij de HIII+?

Auteur:  EvilTwin [ 31 jul 2007 17:56 ]
Berichttitel:  Re: Kiezen tussen Hydractive III+ of Hydractive III ?

THEFXR schreef:
wat is het nut/functie van 2 extra bollen,bij de HIII+?


Hoe meer bollen, hoe meer stikstof (lucht) dus hoe soepeler de vering.

Door de middenbol uit te schakelen neemt de hoeveel stikstof waarop geveerd wordt instantaan af, de auto wordt stugger. Bovendien wordt de links-rechts verbinding afgesloten, dit beperkt de rolbeweging.
De buitenbollen van een C5 met H3+ zijn qua stikstofvolume iets kleiner dan bij H3, met de middenbollen erbij is het totale volume juist groter.

De hydractive computer schakelt tussen deze twee standen op basis van besturing (stuurhoek, gaspedaal etc.) en toestand (snelheid, etc.)

Hydractive 3+ is dus een vering met variabele veer- en dempingskarakteristiek. Het voordeel is dat de C5 bij normaal gebruik extra comfortabel is, maar bij sportief rijden harder en scherper, bovendien in extreme situaties (uitwijken, klapband) veiliger.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/