Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Merk remschijven en blokken https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=15148 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Xander [ 18 jun 2014 16:07 ] |
Berichttitel: | Merk remschijven en blokken |
Gents, Vandaag heb ik m'n de even op de brug gehad en een remmentest uitgevoerd. Wat blijkt, m'n achterremmen hebben een remverschil 50% De dame heeft natuurlijk een tijd stil gestaan bij de dealer en er is op de schijf nog steeds corrosie te zien. Dit word waarschijnlijk nieuwe schijven en blokken achter, wel jammer want ze konden nog veel km mee, maar mijn vraag.... Welk merk schijven en blokken worden er door Citroën gemonteerd? Of is er nog een mogelijkheid dat het remverschil zich zal stabiliseren? Greetz Xander |
Auteur: | JW-C5 [ 18 jun 2014 16:48 ] |
Berichttitel: | Re: Merk remschijven en blokken |
Als de schijven geroest zijn, ook na wat rijden, is er meestal meer aan de hand. Heb je er naar gekeken of de klauwen nog recht zitten? Scheefzittende klauwen zijn vaak de oorzaak van dit soort problemen, dan kunnen ook de remzuigers gaan klemmen, cq vast gaan zitten in de klauwen, met dit als resultaat. Dat heb ik ook meegemaakt bij mijn C5, en die is aanzienlijk jonger dan de jouwe ![]() Groet, JW |
Auteur: | Xander [ 18 jun 2014 17:13 ] |
Berichttitel: | Re: Merk remschijven en blokken |
Van het weekend ff het wiel eraf halen, dan zal ik rustig kijken |
Auteur: | JW-C5 [ 18 jun 2014 17:19 ] |
Berichttitel: | Re: Merk remschijven en blokken |
Bij scheefzittende klauwen loopt de remschijf niet meer precies in het midden van de opening tussen de helften van de klauwen. Dan zit de klauw verder naar buiten en loopt de schijf dicht tegen de binnenste helft aan. Als je goed kijkt kun je dat wel zien. Oorzaak is galvanische corrosie tussen de alu-klauw en de stalen ankerplaat waar hij tegenaan geschroefd zit. Op het forum zijn daar -tig verhalen over te vinden ![]() Groet, JW |
Auteur: | Xander [ 18 jun 2014 18:56 ] |
Berichttitel: | Re: Merk remschijven en blokken |
De corrosie zit voornamelijk op de achterzijde van schijf... |
Auteur: | Xander [ 18 jun 2014 19:27 ] |
Berichttitel: | Re: Merk remschijven en blokken |
Mocht de klauw scheef zitten en gangbaar gemaakt kunnen worden, dient de schijf dan vervangen te worden of zijn alleen nieuwe blokken afdoende? Sorry voor de vele vragen, maar om minimaal 250 euro uit geven terwijl het probleem hiermee niet opgelost is vind ik zonde ![]() |
Auteur: | edwin48 [ 18 jun 2014 19:29 ] |
Berichttitel: | Re: Merk remschijven en blokken |
Als de klauw scheef is moet je alles vdrvangen helaas ook de klauw. |
Auteur: | Xander [ 18 jun 2014 19:40 ] |
Berichttitel: | Re: Merk remschijven en blokken |
viewtopic.php?f=8&t=8007 In dit draadje staat anders. ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 18 jun 2014 20:22 ] |
Berichttitel: | Re: Merk remschijven en blokken |
De klauw zal waarschijnlijk niet scheef zijn. Je zult gewoon alles moeten demonteren, alles reinigen en kijken of de binnenste zuiger goed gangbaar is. Doe hiervoor een blok hout in de klauw ter dikte van schijf + anderhalf remblok. Je kunt dan testen of de zuiger netjes naar buiten komt. Laat iemand anders hierbij even de rem bedienen. De zaak echt even goed reinigen en ook in de remmenreiniger laten soppen. Dan de montagevlakken goed schoonmaken en licht invetten. Na montage kun je de rechtheid opnieuw controleren. Je kunt een wat hoogwaardiger vet gebruiken op het montagevlak om de corrosie tegen te gaan maar als je elk jaar de remmen een keer los gooit en goed schoonmaakt heb je ook geen probleem. Eerst dit dus proberen, nieuwe spullen monteren kan altijd nog. ![]() |
Auteur: | Xander [ 18 jun 2014 20:27 ] |
Berichttitel: | Re: Merk remschijven en blokken |
Heb zelf niet heel veel kaas gegeten van remsystemen, maar als het goed is kan je de klauw toch zonder te hoefen ontluchten gewoon loshalen? Wel ff de blokjes eerst naar buiten drukken? Of lul ik nu uit m'n nek? |
Auteur: | GW-tje [ 18 jun 2014 23:09 ] |
Berichttitel: | Re: Merk remschijven en blokken |
Ontluchten hoeft niet, maar waarom niet even "doorpompen" totdat er weer heldere schone remvloeistof uit de nippel komt. Dan is dat altijd weer voor een jaar in orde. Simpel klusje en je weet dat je remmerij weer goed zit. |
Auteur: | Xander [ 19 jun 2014 20:20 ] |
Berichttitel: | Re: Merk remschijven en blokken |
Van het weekend maar even een afspraak gemaakt bij een maatje van me met een garage aan huis.... Werkt makkelijker dan thuis voor de deur ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |