Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

remklauw revisie
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=1494
Pagina 1 van 1

Auteur:  nafanja [ 12 jul 2007 23:29 ]
Berichttitel:  remklauw revisie

Hallo,

ik heb het indruk dat een van de remcilinders in mijn reklauw links achter vastloopt, met als gevolg dat een remblock bijna versleten is en de andere is bijna nieuw.
De vraag is - hoe haal ik de achterste remklauw uit elkaar, en met name hoe haal ik de remcilinders eruit?
Weet iemand dat misschien?

Thnx

Auteur:  Rene [ 13 jul 2007 00:07 ]
Berichttitel:  Re: remklauw revisie

Ik denk dat je remtangen scheef staan.

(kwaal)

Auteur:  nafanja [ 13 jul 2007 10:17 ]
Berichttitel:  Re: remklauw revisie

remtangen?
wat zijn dat voor beesten?
de klauw zit in ieder geval goed op zijn plaats, niet scheef of zo...

Auteur:  Menno [ 13 jul 2007 10:19 ]
Berichttitel:  Re: remklauw revisie

Helaas moeten de remmen vrij regelmatig 'gangbaar' gemaakt worden , scheef zitten gaan ze namelijk allemaal , kwaal van de HP Citroen , ....

Auteur:  nafanja [ 13 jul 2007 10:41 ]
Berichttitel:  Re: remklauw revisie

Menno, wat versta jij dan onder "'gangbaar gemaken" en "scheef zitten"?
zoals ik het net zei, zit de remklauw goed op zijn plaats...
ik kan het er af halen en weer daarop zetten, maar of dat helpt weet ik niet?
als ik rij, dan hoor ik dat de remblokje aan de remschijf zit en niet los komt...

Auteur:  Menno [ 13 jul 2007 10:45 ]
Berichttitel:  Re: remklauw revisie

Corrosie verwijderen tussen de remklauw en de bevestigings .....

Auteur:  Klaverblaadje [ 13 jul 2007 10:57 ]
Berichttitel:  Re: remklauw revisie

Hierbij een antwoord van Johan Oldenhage van precies een jaar geleden.


Als het piepen van achteren komt:

Ik monteer nu al bijna drie jaar lang Textar remblokken, en heb eigenlijk geen problemen meer met piepende remmen. Daar komt wel bij dat we alle klauwen schoonmaken en de-monteren. Tussen de klauw en de draagarm komt een corrosie door verschil in materiaalspanning. Deze dikke koek zorgt ervoor dat de klauw scheef op de arm gaat staan met piepende remmen als gevolg

Deze is van Eviltwin van Januari


let erop dat je de klauw als een geheel verwijderd, dus eerst blokken eruit, dan de pin voor de blokken er weer in, zodat de twee klauwhelften bij elkaar gehouden worden, dan klauw demonteren dan schijf.

Terug in omgekeerde volgorde met als laatste de (nieuwe) blokken.

Let erop als je klauw eraf is of er oxidatie tussen klauw en langsarm zit, eventueel schoonmaken.

Gewoon even hier rechtsbovenin zoeken bij C5 club op "remklauw"vind je alles!

Auteur:  nafanja [ 13 jul 2007 11:24 ]
Berichttitel:  Re: remklauw revisie

remklauw demonteren en schoonmaken doe ik ca. 1x per jaar, maar nu heb ik geen piepende maar zacht scheurende geluid... vandaar dat ik dank dat de remcilinder niet goed terug komt. Ook het slijtage verschil tussen de twee blokken is aanzienlijk groot, de ene is bijna versleten en de andere is bijna nieuw...

Auteur:  Klaverblaadje [ 13 jul 2007 11:32 ]
Berichttitel:  Re: remklauw revisie

nafanja schreef:
remklauw demonteren en schoonmaken doe ik ca. 1x per jaar, maar nu heb ik geen piepende maar zacht scheurende geluid... vandaar dat ik dank dat de remcilinder niet goed terug komt. Ook het slijtage verschil tussen de twee blokken is aanzienlijk groot, de ene is bijna versleten en de andere is bijna nieuw...


Het ging hier alleen even om het aangeven van de corrosielaag tussen de remklauw en de draagarm, maar het hele spul moeten vrij links en rechts kunnen bewegen, als de klauw scheef zit en 1 blok niet meer beweegt moet alles van 1 kant komen, waardoor 1 blok niet meer vrij komt van de schijf en dus sneller slijt.
Ik zou het eerst zoeken in het gangbaar maker van het geheel en in het bijzonder het verwijderen van de corrosie tussen klauw en draagarm, en het dan nog eens proberen.

Auteur:  Xinghoe [ 20 jul 2007 16:37 ]
Berichttitel:  Re: remklauw revisie

Ja, heb ik ook gehad.

En inderdaad vind je de oorzaak in scheve remklauwen.
Als de remklauw demonteert en de dikke laag corrosie verwijderd, vervolgens insmeert met vloeibare pakking (om te voorkomen dat de delen tegen mekaar komen), dan nieuwe remmen (Textar) monteert dan remt weer als vanouds (zonder piepen). :)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/