Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
vraag over de draagarm lagers https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=14905 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | MarcoFr [ 21 apr 2014 22:33 ] |
Berichttitel: | vraag over de draagarm lagers |
ik laat binnenkort de adals vervangen. maar ik zoek al een poosje op het forum naar de vóór draagarm lagers. hoe noemen jullie deze, zodat ik er wat over kan vinden ?? of is dit geen punt van slijtage/vervanging ? |
Auteur: | JW-C5 [ 21 apr 2014 23:01 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
Daar zitten geen lagers in zoals achter, maar rubbers. Die zitten in de onderste draagarmen, twee per draagarm. En ja, ook die worden in de loop van de tijd minder. Bij mijn C5 zijn ze in maart j.l allemaal vervangen, aan beide zijden. Dat was bij km-stand 190.000 Groet, JW |
Auteur: | akooiman [ 21 apr 2014 23:21 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
Vroeger werden die dingen silent blocks genoemd, geloof ik. |
Auteur: | JW-C5 [ 21 apr 2014 23:45 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
In het CitDoc B3CJ0BP0 Reviseren : Onderste draagarm worden ze nog altijd zó genoemd. In de bijbehoren stuklijsten heten ze "scharnieren". Oftewel, what's in a name ![]() Groet, JW |
Auteur: | c5jan [ 22 apr 2014 00:07 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
Nogsteeds een draagarm met 2 bussen erin, zoals bij de BX? Met silent block wordt doorgaans een rubber blok met ingeklemde bout aangeduid, daar is hier geen sprake van. Maar ´in de volksmond´ zal het vast wel ´silent block´ genoemd worden... |
Auteur: | MarcoFr [ 22 apr 2014 21:59 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
wederom bedankt heren !! over 2 weken word alles rondom vervangen. de adals en de rubbers aan de voorkant. maar ik vraag me wel af, als ik nu al tevreden ben met hoe de auto rijd ....... ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 22 apr 2014 23:59 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
@C5Jan, Sinds de BX is er wel het eea veranderd bij de voorste draagarmen. Zó zien die van de BX er uit, met bussen die in de arm geperst worden: Bijlage: Draagarm BX.png Bij de C5 zien ze er anders uit: Bijlage: Draagarm C5.png Het voorste rubber # 8 wordt in de draagarm geperst. De achterste rubber #15 wordt op het achterste uiteinde van de draagarm gezet, waarna het blok op het chassis vastgezet wordt. Bij de Xantia werd een vergelijkbare constructie toegepast. Groet, JW |
Auteur: | c5jan [ 23 apr 2014 00:03 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
Busje 8 lijkt qua concept erg op dat wat er in de draagarm van een BX gaat (ook 2 verschillende bussen). Gelukkig, niet al teveel veranderd dus, mijn theorie dat ik een BX serie 5 rij gaat nogsteeds op ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 23 apr 2014 08:22 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
Klopt, C5jan. De vorm van de onderste arm is wat aangepast naar massa van het voertuig en bijkomende krachten. Voor de rest is het nog dezelfde meuk. ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 23 apr 2014 09:46 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
Een belangrijk verschil is dat bij de BX een lange as gebruikt werd die door beide rubbers heen ging. Daar werd dat mee vastgezet. Al bij de ZX is dat anders geworden: Bijlage: Draagarm ZX.png Daar zie je al de constructie zoals die ook op de C5 zit. Ook de XM heeft een dergelijke constructie. Groet, JW |
Auteur: | GW-tje [ 23 apr 2014 10:48 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
De vormen zijn wat gewijzigd, JW, het principe niet..... |
Auteur: | c5jan [ 23 apr 2014 23:04 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
Maar die lange as was wel een hel om los te krijgen, als een auto een keer een tikje gehad had aan de betreffende kant... "Goede verbetering" dus. |
Auteur: | MarcoFr [ 01 mei 2014 18:50 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
om het nog effe op te halen, zaterdag zouden de adals en nog wat dingen vervangen worden. maar nou vroeg de garagist om eerst effe voorbij te komen, want hij kon er geen idee bij krijgen dat de adals een "kloppend" geluid veroorzaken. hij geeft aan dat ze dan als een "oud bed" zouden klinken. gekraak bij drempels enz. maar bonken zou dan een andere oorzaak moeten hebben. volgens hem dan. nou hebben we samen effe onder de auto gekeken en met een breekijzer wat op diverse plekken gewrongen. hij merkte wel dat er een bepaalde rubber speling had, oftewel erg zacht was. de rubber in die vierkante bak: ![]() die vierkante daar boven. de metalen bout zou dan tegen de carrosserie kunnen bonken. kan dat ?? of kunnen de adals wel degelijk bonken ? want kraken als een oud bed hebben we geen last van. kun je de adals van buitenaf testen door met een breekijzer te wringen ?? graag wat extra advies. het is snel zaterdag ...... gr, Marco |
Auteur: | edwin48 [ 01 mei 2014 19:00 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
Nee ze kunnen ook gewoon bonken daar de lagers en de rubbers helemaal op zijn en er als al het vet er uit is gaan ze kraken. je kan ze alleen testen als de wiel armen loshangen van de grond en de vering i zijn laaagste stand staat. Als je ze zijdelings kan bewegen zijn ze zeker rot. succes ermee |
Auteur: | MarcoFr [ 01 mei 2014 19:05 ] |
Berichttitel: | Re: vraag over de draagarm lagers |
hij hing in zo'n 4 poots brug. dus de wielen hingen los, maar niet de auto op z'n laagst gezet. dat is dus nodig om het te kunnen voelen ? en wat vinden jullie van het verhaal van die vierkante rubber blok ?? |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |