Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 nov 2011 21:28
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Break Aut4
Opties: Schuifdak, full leather, LDWS, JBL Sound System, Alarm, Dakrail, Parkeersensoren
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10346CJ
Productienummer: 10026
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 307000
Kleur: Noir Obsidien (EXLD)
Ik rijd sinds kort in een bloedmooie Citroën C5 2.0i 16V Exclusive Break Automaat.
Een van de dingen die er op zitten is de bandenspanningscontrole.
Hoe lees je op het scherm af of de spanning OK is? Kan dit nergens vinden.
Of geeft het systeem alleen maar een melding wanneer er iets mis is?
Weet iemand bij welke waarden het systeem meldingen geeft?
Een van de dingen die er op zitten is de bandenspanningscontrole.
Hoe lees je op het scherm af of de spanning OK is? Kan dit nergens vinden.
Of geeft het systeem alleen maar een melding wanneer er iets mis is?
Weet iemand bij welke waarden het systeem meldingen geeft?
Groeten,
Otto
Otto
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Het systeem geeft een melding als de sensoren ontbreken (batterij leeg bijvoorbeeld) of als de bandenspanning te laag is.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Het kent bovendien twee verschillende meldingen, band(en) te laag (zo'n 0,3bar te laag) en band(en) lek (bij meer verlies). De referentiewaarden voor de druk zijn bij het inleren van de sensoren te bepalen (meestal zo'n 2,2 à 2,5bar ).
De computer weet exact hoeveel bar en welk wiel, maar de melding is algemeen, zodat je toch alles checkt en niet alleen het verdachte wiel.
Vanaf de Ph.II met RT3 is het mogelijk een scherm te installeren van de C6, waarop per wiel een groen [ok]-ikoontje verschijnt en je wel per wiel kunt controleren, maar ook dan krijg je nog geen info over de exacte druk.
De computer weet exact hoeveel bar en welk wiel, maar de melding is algemeen, zodat je toch alles checkt en niet alleen het verdachte wiel.
Vanaf de Ph.II met RT3 is het mogelijk een scherm te installeren van de C6, waarop per wiel een groen [ok]-ikoontje verschijnt en je wel per wiel kunt controleren, maar ook dan krijg je nog geen info over de exacte druk.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 nov 2011 21:28
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Break Aut4
Opties: Schuifdak, full leather, LDWS, JBL Sound System, Alarm, Dakrail, Parkeersensoren
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10346CJ
Productienummer: 10026
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 307000
Kleur: Noir Obsidien (EXLD)
OK, bedankt. Duidelijk verhaal
Groeten,
Otto
Otto
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Even inpikken op dit onderwerp.
Sinds begin deze week krijg ik de melding "lage bandenspanning" terwijl de banden op druk zijn. Ik vermoed dus dat een of meerdere sensoren niet meer naar behoren werken.
Wat doe ik hier het best aan?
Sinds begin deze week krijg ik de melding "lage bandenspanning" terwijl de banden op druk zijn. Ik vermoed dus dat een of meerdere sensoren niet meer naar behoren werken.
Wat doe ik hier het best aan?
Free beats!
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Okay, verder onderzoek heeft mij geleerd dat waarschijnlijk de batterijen van de sensor(s) op zijn en dus de sensors vervangen moeten worden. Maar die dingen zijn nogal duur! Is er een (goedkoper) alternatief of laat ik die functie gewoon uitschakelen?
Free beats!
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In het document D4EB01P0 Algemeen : Detectie van te lage bandenspanning staat over die batterij:
Vervangen is een optie, een dure.
Of je dat er voor over hebt is aan jou, een alternatief is ze met een Lexia uitschakelen.
Bij mijn weten is dat dan voor alle vier tegelijk, dat kan niet voor maar eentje.
Groet,
JW
Gezien de leeftijd van jouw C5 zou het dus inderdaad wel eens veroorzaakt kunnen worden door een batterij die aan het eind van z'n leven is...De elektronica is in hars gegoten, om deze tegen trillingen te beschermen.
De voeding wordt verzorgd door een lithiumbatterij met een levensduur van ongeveer 10 jaar, waardoor het systeem geheel onafhankelijk werkt.
Vervangen is een optie, een dure.
Of je dat er voor over hebt is aan jou, een alternatief is ze met een Lexia uitschakelen.
Bij mijn weten is dat dan voor alle vier tegelijk, dat kan niet voor maar eentje.
Groet,
JW
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Op Ebay worden ze nieuw voor €40 aangeboden, dat lijkt me nog het overwegen waard. Maar dan moeten de banden er natuurlijk weer af, oude sensor met ventiel gedemonteerd, nieuwe gemonteerd en dan de banden er weer op en gebalanceerd.
Tot de winterbanden er weer op komen ga ik het dus zeker niet doen...
Tot de winterbanden er weer op komen ga ik het dus zeker niet doen...
Free beats!
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Band hoeft er niet helemaal af, met beetje handigheid kan je er net bij ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Toch niks voor op korte termijn, ik ga ze voorlopig (laten) uitschakelen.
Free beats!
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 mei 2013 16:22
Auto: C5 Berline 2.0 HDiF 16v Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 300.000
Kleur: rood
Ik heb ze alle 4 laten vervangen........1x ventiel geknapt.......(zie ook ander draadje.....afbreken ventiel).
Controleer nu zelf regelmatig de spanning..........net zo prettig.
Controleer nu zelf regelmatig de spanning..........net zo prettig.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Tot dat je een keer te laat bent en zo ben ik een band verloren door hitte.
Natuurlijk is dat maar een keer op die anderhalf miljoen km die ik intussen verder ben maar vind het een nuttig accessoire.
Ik had altijd al de gewoonte regelmatig de banden te bekijken tijdens een rondje om de auto voor vertrek maar dat zegt niet alles. Kwam een keer van een bandenwissel en na een paar honderd meter kreeg ik een waarschuwing voor rechtsvoor, blijkt een training-on-the-job-jochie daar slechts 1,8 bar ingestopt te hebben.
Natuurlijk is dat maar een keer op die anderhalf miljoen km die ik intussen verder ben maar vind het een nuttig accessoire.
Ik had altijd al de gewoonte regelmatig de banden te bekijken tijdens een rondje om de auto voor vertrek maar dat zegt niet alles. Kwam een keer van een bandenwissel en na een paar honderd meter kreeg ik een waarschuwing voor rechtsvoor, blijkt een training-on-the-job-jochie daar slechts 1,8 bar ingestopt te hebben.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.


Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
+1
Ook ik ben iemand die vaak even om de auto heenloopt en naar de banden kijkt.
Vervolgens meet ik regelmatig de bandenspanning.
Dat deed ik ook toen ik vorig jaar op vakantie ging, alles prima in orde.
Maar twee dagen later kreeg ik 's morgens bij het wegrijden een melding dat er een band te lage druk had.
Ik kon dat niet zo onmiddelijk zien, maar bij een meting bleek de rechtervoorband minder dan 2 bar druk te hebben ipv de 2.7 die ik er vlak voor het vertrek ingestopt had.
De oorzaak bleek een scherpe schroef te zijn die dwars door het loopvlak heen gegaan was.
Zonder sensor zou dat waarschijnlijk geleid hebben tot een kapotte band.
Voorheen vond ik de sensoren een overbodig item, ik ben er door dit voorval inmiddels wat anders tegenaan gaan kijken....
Groet,
JW
Ook ik ben iemand die vaak even om de auto heenloopt en naar de banden kijkt.
Vervolgens meet ik regelmatig de bandenspanning.
Dat deed ik ook toen ik vorig jaar op vakantie ging, alles prima in orde.
Maar twee dagen later kreeg ik 's morgens bij het wegrijden een melding dat er een band te lage druk had.
Ik kon dat niet zo onmiddelijk zien, maar bij een meting bleek de rechtervoorband minder dan 2 bar druk te hebben ipv de 2.7 die ik er vlak voor het vertrek ingestopt had.
De oorzaak bleek een scherpe schroef te zijn die dwars door het loopvlak heen gegaan was.
Zonder sensor zou dat waarschijnlijk geleid hebben tot een kapotte band.
Voorheen vond ik de sensoren een overbodig item, ik ben er door dit voorval inmiddels wat anders tegenaan gaan kijken....
Groet,
JW
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik ook, mis het dan ook in de C5-3..,
Heeft mij wisselen langs de snelweg bespaard , melding was tijdig zodat ik netjes de eerste afrit kon nemen..
En niet slechts één keer.
Uitstekend systeem !!
Heeft mij wisselen langs de snelweg bespaard , melding was tijdig zodat ik netjes de eerste afrit kon nemen..
En niet slechts één keer.
Uitstekend systeem !!
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Het probleem is inmiddels opgelost. Nadat vriendin en haar moeder de banden vruchteloos hebben proberen te controleren op juiste bandenspanning werd dat gedaan door een toevallig passerende chauffeur, daarna door een tankstationmedewerker en uiteindelijk nog door een monteur. Vandaar dat ik er van uit ging dat er wel een sensor kapot moest zijn. Dus toch zelf de banden nog even nakijken en op juiste spanning brengen voordat we volgeladen naar Tsjechië vertrokken. Alle banden stonden dus ergens rond de 2,1 bar...
Voor op 2,5 en achter op 3 gezet en weg was de foutmelding. Tjah, wat kun je daar dan nog op zeggen?
Voor op 2,5 en achter op 3 gezet en weg was de foutmelding. Tjah, wat kun je daar dan nog op zeggen?
Free beats!






