Auteur |
Bericht |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 609 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 140000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
 remmen blijven hangen?
Hallo allen,
Vandaag zijn bij mijn C5 de remmen voor los geweest (garantie). De reden is dat er soms, met name bij lage snelheden in versnelling 2, een piepend, schurend geluid te horen is. Helaas begon na een half uur rijden het gepiep opnieuw en lijkt zelfs nog erger te zijn.. De remmen zijn helemaal los geweest, blokken eraf, schijven eraf en met sliijptol behandeld. Alles grondig schoongemaakt. Het zouden dus ook nog de achterremmen kunnen zijn. Maar als ik rem, of de handrem aantrek (zit toch op de achterwielen ?) tijdens het rijden blijft het geluid gewoon doorgaan.
Wat zou dit kunnen zijn ? Ik ga er natuurlijk terug mee naar de garage, maar omdat die 45 minuten rijden is vraag ik eerst maar even of jullie tips hebben.
groet, Zwever
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
09 aug 2013 19:13 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
De handrem zit op de voorwielen en ik durf haast voor 100% te zeggen dat het de achterremmen zijn, en met name de oxidatie tussen de klauw en de ophanging waardoor de blokken scheef afslijten.
Klauwen eraf, oxidatie verwijderen en nieuwe blokken erin.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
09 aug 2013 19:21 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
Precies. Ik heb 2 weken terug precies hetzelfde probleem verholpen - idd, de achterklauwen.
Tussen klauw en pasvlak op de achterfusee schijnt een stukje bakpapier oid (ik zou het zelf in de olie drenken geloof ik) de ultieme manier te zijn om te voorkomen dat het probleem terugkeert.
Dit hoorde ik uiteraard pas toen de C5 weer op 4 wielen stond...
|
09 aug 2013 22:39 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
Het kunnen wel degelijk de voorremmen zijn hoor.
De mijne plakken ook een beetje. Merk je goed als je bijna stilstaat.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
09 aug 2013 22:43 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
O ja zeker, voor deed ook soms lelijk maar achter bleek toch echt overwegend te zijn bij mij. Wat fout kan gaan bij het stellen van de diagnose: de achterklauw staat zó scheef dat het net lijkt alsof dat zo hoort....
|
09 aug 2013 22:46 |
|
 |
Jay Jay
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 feb 2012 22:04 Berichten: 208 Woonplaats: Uden
Auto: C5 Berline Difference II 2.0 16v
Opties: CC, PDC, Schuif/kanteldak, Audio, Regensensor.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 244.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
De ultieme manier om het scheef gaan tegen te gaan is speciaal vet tussen de remklauw en het pasvlak van de remklauw op de draagarm. Het probleem is dat de remklauw van een aluminium legering is gemaakt, en de draagarm van gietijzer. Door het verschil in materiaal treedt er een reactie tussen de 2 verschillende metalen waardoor je een elektrolytische corrosie krijgt. Het speciaal vet wat je nodig hebt isoleert de 2 helften van elkaar, en mag dus niet geleidend zijn. Zoals de 2 bovenste hier beschreven: http://www.rustbuster.nl/Olie%20Vet%20S ... Smeren.htm
_________________ Lexia 3 en Diagbox (v7.52) aanwezig!
|
09 aug 2013 22:57 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
Bakpapier! veel goeiekoperder!
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
09 aug 2013 23:00 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
Kopervet of een willekeurige vet wat bij warm worden dik blijft is afdoende om dit verschijnsel te voorkomen.
|
09 aug 2013 23:02 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
Heb ik dus ook gedaan - maar het geleidt, en de officiele lezing is dat dat corrosie eerder versnelt dan remt...
|
09 aug 2013 23:04 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
Waar geen water en of zuurstof bij komt corrodeert niet. 
|
09 aug 2013 23:14 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
Tja, zou je zeggen idd. Och, de achterklauwen gaan er toch met de schijven en blokken gelijk af bij mij, veel is ´t niet meer wat er nu op zit.
|
09 aug 2013 23:15 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
Ik had bij de xantia br2 van molykote liggen na het schoonmaken dit aangebracht en het probleem is in de jaren niet meer terug gekomen.
|
09 aug 2013 23:19 |
|
 |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 609 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 140000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
Bedankt voor de vele reacties, ik zal er onder garantie mee terug gaan naar de garagist.
Ik zal dan een cake voor hem bakken en het papier eronder laten zitten. Als het dan nog niet verholpen is dan geef ik hem zijn vet, begrijp ik !
groet, Zwever
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
10 aug 2013 07:36 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
Lang geleden heb ik er bij mijn Xantia NOMEX 410 plaatjes tussen gezet, in een dikte 0,3 mm. Dat is kevlar/aramide versterkt spul, gebruikt als isolatiemateriaal in hoogspanningstransformatoren. Je kunt het met een goede schaar wel knippen, maar de 10 mm gaten er in ponsen lukt niet, dan sla je de pons plat. Die gaten moet je er met een Dremelsteentje in maken. Die NOMEX plaatjes hebben hun werk perfekt gedaan, toen ik vele jaren later mijn Xant inruilde zat dat nog als op de eerste dag, geen enkele corrosie tussen de klauwen en de ankerplaat. Toen ik 3 jaar geleden mijn C5 kocht heb ik er opnieuw NOMEX tussen gezet, ik had nog een stukje over. Een paar weken geleden moest een klauw los omdat er een ADAL vervangen moest worden. Ook deze keer: geen enkele corrosie tussen klauw en z'n bevestiging op de draagarm. Bakpapier er tussen zou z'n werk kunnen doen, echter het is niet sterk. Een kleine oneffenheid die achtergebleven is na het schoonmaken van de klauw en de draagarm zal het effect teniet doen omdat het door het bakpapier heen drukt. Op XCNL heb ik gesuggeerd om er een stukje SCAN tussen te doen, dat is het glasvezelbehang dat je op dit moment veel ziet. Inmiddels heeft iemand dat gedaan, de verwerking daarvan ging prima. Ingesmeerd met wat vet of vaseline zou dat z'n werk moeten doen, het vermijdt dat de twee delen tegen elkaar kunnen komen. Als ik geen NOMEX gehad zou hebben, zou ik er SCAN tussen gedaan hebben..... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 aug 2013 11:33 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: remmen blijven hangen?
Mogelijkheden te over. Ik zat aanvankelijk te denken aan een laagje hittebestendige lak. Bakpapier in de olie gedrenkt oid zou denk ik ook prima moeten kunnen, het principe van een papieren pakking is niet veel anders. Als de bouten strak genoeg zitten kan het nergens heen. De goedkoopst mogelijke eenvoudigst mogelijke oplossing heeft mijn voorkeur...
|
10 aug 2013 14:38 |
|
 |
|