Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Nog een Adal vraagje
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=13429
Pagina 1 van 3

Auteur:  akooiman [ 02 jun 2013 22:45 ]
Berichttitel:  Nog een Adal vraagje

Als het goed is, komen deze week de onderdelen binnen om de adals te vervangen.

Nu heb ik wat documenten gekregen van een mede forumlid, waar ook gesproken wordt
over het vervangen van de vulringen.

Hoe belangrijk is dit, of is het een kwestie van de oude terugzetten?

Auteur:  chathanky [ 02 jun 2013 22:54 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

Daar wordt bij heel veel reparaties aanbevolen om ook bijbehorende ringen of afdichtingen te vervangen.
Meestal kom je er achter wat de staat ervan is. O ringen worden op den duur hard en kan bij opnieuw monteren beschadigen. Ik smeer ze vaak nog wel eens in met siliconenvet en herbruik nog wel. Of ze moeten er al wat gehavend uitzien dan vervang ik ze en vet ze ook dan licht in. Dat vergemakkelijkt het monteren en verkleint de kans op beschadigen. Door de siliconen harden ze of drogen ze minder snel uit.

Auteur:  akooiman [ 02 jun 2013 23:22 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

bij de onderdelen die ik besteld heb zitten 2 lagers, 2 ringen en 2 keerring achtige dingen(per zijde).

Dus als ik het goed begrijp zijn dat de vulringen waar over gesproken wordt?
Ik dacht uit het verhaal op te maken dat er nog een soort van vulplaatjes zaten tussen
de draagarm en het subframe.

Ik kon ze alleen op geen enkele tekening vinden. nu begrijp ik waarom.

Is het toegestaan om de as en moer te hergebruiken, of zou dat een "voudte" besparing zijn? :smt203

Thx :smt023

Auteur:  BJG [ 02 jun 2013 23:25 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

Nee hoor, geen probleem :smt023

Auteur:  chathanky [ 02 jun 2013 23:29 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

Vulringen is idd een ander ding. Als ik het toen goed gelezen en onthouden heb is dat je goed moet controleren over de lengte van de bus wel klopt. De maatvoering moet wel kloppen om niet te veel of te weinig speling te hebben. Wellicht zijn daar die vulplaatjes voor.
Ik heb ze "gelukkig" nog niet hoeven te vervangen en spreek enkel van horen en zien. ;)

Auteur:  BJG [ 02 jun 2013 23:36 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

Niet helemaal,
De lengte van de bus heeft niet direct zoveel te maken met de vulringen.
de vulringen zijn er om de boel goed af te stellen, daarvoor moet je de lagerspeling meten. Adhv die speling bepaal je de dikte van de vulplaten. Dus van te voren vulringen er bij doen is imho niet echt van toegevoegde waarde :smt017

Auteur:  chathanky [ 02 jun 2013 23:45 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

Idd. Maar wie bestelt er een zakje vulringen bij het zelf vervangen van adals? :)
Als je het echt goed wilt doen betekent dit het goed uitvullen om overmatige speling te beperken en je wieluitlijning die daar ook wel van invloed op heeft.

Auteur:  JW-C5 [ 03 jun 2013 00:34 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

Er worden conische lagers gebruikt.

Bijlage:
ADAL lagerafstelling.png


Dat betekent dat de afstelringen #5 bepalend zijn voor de juiste "speling" in de conische lagers.

Uit diverse gesprekken heb ik begrepen dat je, als je dezelfde draagarm gebruikt, en er dezelfde afstelringen weer in stopt, de afstelling OK blijft als je de lagers vervangt.
Ga je echter een andere draagarm gebruiken, dan moet de afstelling opnieuw gedaan worden omdat de afstand tussen de aanslagen van de kooien 4a en 4b kan veranderen.

Klopt het verhaal zo, BJG?

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 03 jun 2013 07:43 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

Het spelingsvrij maken van het lager is het doel; de vulringen zijn slechts een middel om dat te bereiken.
Bij BX-en (zelfde constructie, zelfde probleem) gaat het vaak fout omdat er enige speling overblijft; daardoor knappen de lagers snel opnieuw. Er wordt dan wel eens aan de afstandsbus gevijld. Maar een échte oplossing is beter...

Auteur:  Hollender [ 03 jun 2013 16:40 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

Waar zijn die vulschijven te krijgen dan? Ik neem aan dat dat eigenlijk gewoon metalen schijfjes zijn met een bepaalde dikte, of in verschillende diktes maar ook in een specifieke maat?

Auteur:  willy4 [ 03 jun 2013 18:17 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

bij de dealer,ik geloof iets van een 15€ voor een setje

Auteur:  JW-C5 [ 03 jun 2013 18:37 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

Het artikelnummer daarvan is 5143 27, het zijn ringen 22x30mm

Als je zelf wilt gaan afstellen, zul je daarvoor speciale apparatuur moeten gaan gebruiken, incl. een klok micrometer.
Dat alles is beschreven in de procedure C5 II - B3DJ06P0 - Reviseren : Wieldraagarm achter

Groet,
JW

Auteur:  chathanky [ 03 jun 2013 19:18 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

Als de lagers en bussen die er uit komen vervangen worden en de maatvoering van het nieuw identiek zijn dan zal de vulring ook niet wijzigen. In hoeverre er afwijking is geen idee.
Je kunt ze natuurlijk zo ver mogelijk met elkaar vergelijken. Althans dat zou ik doen.

In het doc wieldraagarm achter reviseren wordt aangegeven om bij revisie opnieuw af te stellen en dit is in dezelfde draagarm.

Auteur:  c5jan [ 03 jun 2013 19:38 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

Het luistert heel erg nauw; een kleine speling op de as is al een behoorlijke speling ter hoogte van de wielnaaf.

Bij de BX break en de C5 break sneuvelen die dingen wel zodanig vaak dat een beter alternatief welkom zou zijn. Misschien toch maar eens een keer een experiment gaan doen met een glijlager ipv een rollager, al zal er wel een materiaalkundige aan te pas moeten komen om het juiste materiaal te bepalen...
En - wat was er aan de xantia anders, dat daar de ellende vaak aan het eind van de technische levensduur van de rest van de auto optreedt?

Auteur:  Hollender [ 03 jun 2013 21:45 ]
Berichttitel:  Re: Nog een Adal vraagje

Als het enkel is om de speling uit het lager te krijgen lijkt het me toch niet zo ontzettend moeilijk om het geheel met vulringen uit te vullen. In feite komt het toch op hetzelfde neer als de speling van een wiellager te verhelpen door middel van het afstellen van de moer?

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/