Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

lds vervangen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=13329
Pagina 1 van 2

Auteur:  silvertje [ 07 mei 2013 17:29 ]
Berichttitel:  lds vervangen

hallo allemaal,
Ik heb vandaag de lds olie vervangen maar toen de c5 in de laagste stand stond en de retourleiding was losgemaakt kwam er ongeveer maar 1;5 tot 2 liter uit. Ik had hier op het forum gelezen dat er meer olie uitkomt dus ik snap niet dat er maar zo weinig uitkomt. Wat doen we fout weten jullie de oplossing.

Gr.silvertje

Auteur:  GW-tje [ 07 mei 2013 19:20 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

Waar heb je de leiding losgemaakt? Retour van het vat of van de stuurbekrachtiging? Er blijft natuurlijk altijd olie achter in het stuurhuis en het veersysteem omdat ook de laagste stand een geregelde stand is van het systeem. Systeem volledig drukloos maken en de stuurinrichting volledig naar links draaien geeft de meeste olie terug in het vat. Daarnaast kan er ook gewoon te weinig in hebben gezeten. Heb je vooraf gepeild?

Auteur:  silvertje [ 08 mei 2013 01:02 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

Hallo GW-tje,

Ik heb de leiding van het vat onderaan bij de bumper afgehaald en het stuur helemaal naar links gedraaid.Hoe maak je het dan drukloos.
We hebben gepeild toen de wagen op de laagste stand stond het onderste van het netje was net iets gevuld. Ik dank je voor de vlotte reactie van jou.

gr.silvertje

Auteur:  Herman [ 08 mei 2013 07:37 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

Echt drukloos maken doe je met de Lexia computer!

Auteur:  silvertje [ 08 mei 2013 08:14 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

hallo herman,

IK heb geen lexia zo dus ik kan de auto niet helemaal drukloos maken voor de olie te verversen.
Heb jij misschien de oplossing.

gr.silvertje

Auteur:  GW-tje [ 08 mei 2013 09:26 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

Bij een HA3+ (hydractive 3 plus) dus met de sportstand op de hoogtebediening kun je drukloos maken door de ontluchtschroeven op de middenblokken met extra bol te lossen. (Brug nodig of auto volledig op bokken!). Maar als je voorraadvat volledig leeg is en je hebt de zaak weer netjes op peil afgevuld in de laagste stand en je hebt verder geen lekkages dan zou ik me er niet te druk om maken. Houdt de komende tijd je peil even wekelijks in de gaten.

Auteur:  chathanky [ 08 mei 2013 09:34 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

Ehhh het is toch geen xantia, bx meer.
En als de wagen op bokken staat vullen de cilinders zich met lds.

Auteur:  GW-tje [ 08 mei 2013 09:39 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

Begrijp je niet helemaal, maar je kunt op bokken wel alle cilinders helemaal leegdrukken.

Auteur:  silvertje [ 08 mei 2013 10:36 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

hallo allemaal,
Bedankt voor de vlotte reacties van jullie.Oke ik zal de komende weken iedere week het voorraadvat controleren als de nog wat aan hand is meld ik mij wel weer.
Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties.

gr. silvertje

Auteur:  chathanky [ 08 mei 2013 13:30 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

De voorraad bol zit in het hydraulisch blok dit is de bol waar druk op blijft staan. De middenbollen lopen leeg als de laagste stand wordt bediend.

Auteur:  GW-tje [ 08 mei 2013 13:58 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

Voorraadbol, leeglopende middenbollen? Ben jij niet ietwat in de war chathanky?

We hebben het over de stijfheidsregelaars, dacht ik?

Auteur:  c5jan [ 08 mei 2013 14:07 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

Danks, dit beantwoordt weer wat nog niet gestelde vragen.

Maar - HA3 of HA3+ bevat dus allebei 6 bollen?
Alleen is bij HA3+ de sportstand handmatig inschakelbaar, en bij HA3 niet?

Auteur:  Marc [ 08 mei 2013 14:18 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

HA3 heeft 4 bollen, 1 per wiel en geen sportstand.
HA3+ heeft 6 bollen, 1 per wiel en nog een in het midden tussen de wielen en wel sportstand

Auteur:  JW-C5 [ 08 mei 2013 14:20 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

Bij de LHS/LHM systemen was er een "voorraadbol", die zat op de HD-regelaar.

Bij de LDS systemen is dat een drukvereffenaar, hij moet pulsen dempen die door de pomp veroorzaakt worden. Hij zit geïntegreerd in het blok:

Bijlage:
Blok.png


De LDS die daarin zit moet ook verwijderd worden bij een verversing.
Het is naar ik aanneem mede om die reden dat in de Doc's staat dat het systeem drukloos gemaakt moet worden met een Lexia.

Voorts staat er in het document B3BG2KP0 Verwijderen - aanbrengen : Geïntegreerd hydro-elektrisch blok ((BHI)) bij het weer vullen van het reservoir:
Citaat:
Vul het reservoir LDS tot het maximale niveau (zie de desbetreffende handeling).
Sluit de minpool van de accu aan.
Breng het reservoir onder een druk van LDS tot 0,5 bar
Zet het contact aan.
Wacht tot het geïntegreerde hydro-elektrische blok stopt.
Controleer het vloeistofniveau LDS.
Vul vloeistof bij als het vloeistofniveau LDS beneden het minimum niveau staat.


Groet,
JW

Auteur:  chathanky [ 08 mei 2013 16:45 ]
Berichttitel:  Re: lds vervangen

GW-tje schreef:
Voorraadbol, leeglopende middenbollen? Ben jij niet ietwat in de war chathanky?

We hebben het over de stijfheidsregelaars, dacht ik?


Dat zijn idd de stugheids regelaars. Maar wat dien je los te draaien om de door jou genoemde middenbol van druk te halen dan onder de wagen?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/