Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

beetje onderhoud remblokjes
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=13309
Pagina 1 van 2

Auteur:  corrie [ 02 mei 2013 18:12 ]
Berichttitel:  beetje onderhoud remblokjes

hallo :citrofiel ,het is goed weer en dacht bij me eigen?,ik ff beetje rommelen aan me c5,dus ik nieuwe remblokken gehaald en aan de slag,en ik heb eerst goed op dit forum wat info opgenomen.
tot mijn verbazing aan de rechter voorkant!!?,(mijn remblokjes gedemonteerd alles goed schoon gemaakt),ben ik tegen een lekke remklauw aan gelopen,dus naar de sloop om een ger.remklauw gaan halen en gemonteerd,maar nu moet ik gaan ontluchten,moet ik alleen ontluchten waar ik remklauw die gemonteerd heb of moet ik elke remklauw ontluchten??, kan iemand me zeggen hoe ik het best te werk kan gaan,en of het met een automaat andere aanpak moet hebben?? :!: :?: :smt017
graag hoor ik jullie adviezen?.
met vriendelijke groet,
jan :cit4 :cit4

Auteur:  boes [ 02 mei 2013 19:01 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

hoi Jan,

wellicht is een vraagbaak geen gek idee? ;)
Je kan ook remtangen reviseren met een revisiesetje hoor!

kijk bij het vervangen ook even goed naar je remslang. (en handremkabel) :smt023

Ontluchten doe je natuurlijk alleen bij de klauw die je hebt vervangen.
Of als je alle vloeistof vervangt: rondom.

succes
Boes

Auteur:  corrie [ 02 mei 2013 20:03 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

bedankt boes.

Auteur:  c5jan [ 03 mei 2013 08:08 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

Ik heb vroeger altijd geleerd om tenminste de 2 wielen aan dezelfde as te spoelen om scheef remmen te voorkomen....

Auteur:  corrie [ 03 mei 2013 09:03 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

dit zal ik zeker meenemen met spoelen op de twee assen om om scheeftrekken te voorkomen!!?. :smt023 :smt038 :cit4 jan

Auteur:  boes [ 03 mei 2013 19:27 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

leg eens uit Jan?
De remvloeistof kan toch nooit scheef remmen veroorzaken?
vastzittende remzuigers wel.
de twee zijn toch ook nog eens gescheiden?

anyway,...misschien doe ik het wel altijd fout.

Auteur:  GW-tje [ 03 mei 2013 19:31 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

Als je aan de linkerkant bijvoorbeeld gespoeld hebt en aan de rechterkant niet, dan kan het zo zijn dat er wat verschil in samendrukbaarheid ontstaat tussen links en rechts. Eigenlijk gaat dit alleen op wanneer er een ingesloten luchtbel zit. Vloeistof, vervuild of niet, is niet samendrukbaar dus op grond daarvan treedt er geen verschil op tussen links en rechts.

Auteur:  boes [ 03 mei 2013 19:36 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

dat lijkt mij ook!
Gewoon goed ontluchten en rijden maar weer. :smt038

tip voor TS: dop van het reservoir en het gat afdichten met een stukkie plastic. Dan raak je bijna niks kwijt.
Ontluchten met een vacuümpomp of even "bleeden" (>moet je wel even met z'n tweeën zijn).

Auteur:  c5jan [ 03 mei 2013 20:38 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

Verse vloeistof en wat oudere vloeistof verschillen wat van eigenschappen, staat van vervuiling, veroudering, intredend vocht etc. die leiden tot verschil in stroperigheid.
Scheef remmen hierdoor is té simpel te voorkomen om daar last van te willen hebben. Je wil de reactiesnelheid van beide remmen zo gelijk mogelijk houden natuurlijk.
Ook kan het helemaal geen kwaad wat verse vloeistof in te laten; veel doorstroming is er niet.

Auteur:  GW-tje [ 03 mei 2013 21:47 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

Een verschil in viscositeit ga je hier niet merken en veel doorstroming is er zeker niet, die is namelijk 0. Maar waarom zou je maar 1 wiel spoelen, inderdaad gewoon alle 4, zit er overal weer verse remvloeistof en da's altijd goed!

Auteur:  c5jan [ 03 mei 2013 21:56 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

Een beetje sponziger en je hebt al last van een verschil in timing. Ik heb er ooit 'college' in gehad van een automonteur die later leraar geworden is...

Auteur:  GW-tje [ 04 mei 2013 10:52 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

Olie wordt alleen sponzig wanneer er lucht in opgesloten zit. Dat mag jij die "leraar" dan nog wel gauw even vertellen voordat hij de jeugd met allerlei fabels gaat opzadelen. ;)

Auteur:  zweefbakkie [ 04 mei 2013 21:29 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

Tja remblokken vervangen, heb het met mijn vorige auto ook zelf gedaan, was wel een mazda 626 maar zo groot zal het verschil wel niet zijn.. echter hierbij kwam ik er achter dat als de remklauw ook geleide pennen heeft (met zo'n rubber hoesje) dat het dan altijd loont om zie even uit elkaar te halen en opnieuw in te vetten dik vet of copper slip, er wil wel eens vocht in komen waar door een remklauw maar half kan lossen door roestvorming.. m.a.w. 1 blok blijft aanlopen dit heeft bij mij voor een hoop ellende gezorgd en dat was nota bene dan nog door een garage gedaan... die zien mij dus nooit meer.. ahem.. en voor wat betreft de versheid van de remvloeistof die is weldegelijk belangrijk ! dit spul is hygroscopisch (lees trekt vocht aan) en dan gaan vroeg of laat de rem cilinders in je klauw gewoon vast roesten van binnen uit. iki heb me laten vertellen dan het maximaal 3% vocht mag bevatten dus als je toch met die remmen bezig bent gerust spoelen zo duur is die rommel nou ook weer niet. wel effe een bakkie onder de bleedvalves doen he?

Auteur:  Herman [ 04 mei 2013 21:32 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

Denk erom bij de C5 voorkant om terug te draaien de zuigers.!! lees de draadjes.

Auteur:  staircase [ 04 mei 2013 23:33 ]
Berichttitel:  Re: beetje onderhoud remblokjes

Je kunt wel in je eentje de remmen ontluchten en daar zijn speciale apparaatjes voor vanaf zo'n 20 Euro. Ook Ed China, van Wheeler Dealers, gebruikt zoiets. Ik heb zo'n ding eens goed bekeken en het komt erop neer dat er in het slangetje een terugslagklep zit. Dit soort klepjes en slang wordt in fotoprint-apparatuur en negatiefprocessors veel gebruikt en had nog wat liggen. Als afvoer gebruikte ik een kunststofflesje en het betrouwbaar fixeren hiervan was nog het lastigst. Heb tussendoor regelmatig gekeken of de kleur van de remvloeistof helder werd in plaats van de thee die erin zat. De nippels van de voorremklauwen zijn echter dusdanig klein dat ik er voor de zekerheid mijn echtgenote alsnog bij geroepen heb. Een fractie kleinere diameter slang zou ook geholpen hebben ontdekte ik later.
Na de complete verversing en het vernieuwen van voorschijven en blokken is mijn rempedaal er veel "harder" op geworden.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/