Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Veercilinders reviseren
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=12953
Pagina 1 van 1

Auteur:  Oldenhage [ 20 feb 2013 22:03 ]
Berichttitel:  Veercilinders reviseren

We hebben het snode plan opgepakt om veercilinders te gaan reviseren en te verkopen. Om een kwaliteitsproduct te leveren moeten deze dus ook gecontroleerd zijn. We zijn nu bezig om in combinatie met ons veerbollentestapparaat een test opstelling te maken om de cilinders te controleren. Zodra ik een foto heb of een tekening zal ik deze posten.

Het idee is om de veercilinders te stralen, de cilinder te polijsten en de behuizing te voorzien van nieuwe ringetjes. Als dat in elkaar zit de combinatie onder druk zetten en een bepaalde tijd onder druk te houden. (dat nog zonder lekzak)

Auteur:  Klussie [ 20 feb 2013 22:08 ]
Berichttitel:  Re: Veercilinders reviseren

Goede aktie :P :smt023

Auteur:  siem19 [ 20 feb 2013 22:09 ]
Berichttitel:  Re: Veercilinders reviseren

goed bezig daar in nieuwvennnep

Auteur:  JW-C5 [ 20 feb 2013 22:09 ]
Berichttitel:  Re: Veercilinders reviseren

Interessant idee :smt023

Daarbij denk je aan alle typen veercilinders, zowel van de PH1/2 als van de PH3?

Groet,
JW

Auteur:  Oldenhage [ 20 feb 2013 22:13 ]
Berichttitel:  Re: Veercilinders reviseren

Met de voorste veercilinders van de C5 III en de C6 ben ik nog bezig. Daar moet ik me nog verder in verdiepen. Ik wil daar wel een oplossing voor vinden.

Auteur:  willy4 [ 20 feb 2013 22:30 ]
Berichttitel:  Re: Veercilinders reviseren

op hoeveel bar worden ze dan getest?

Auteur:  Oldenhage [ 16 maart 2013 01:41 ]
Berichttitel:  Re: Veercilinders reviseren

snapview van de tester.

Het geheel moet stevig uitgevoerd worden omdat we gaan testen met ongeveer 60 bar/750 kg

Auteur:  JW-C5 [ 16 maart 2013 14:49 ]
Berichttitel:  Re: Veercilinders reviseren

Die 60 bar is tennaastebij de nominale druk in de achterveercilinders, bij een normaal beladen auto die stilstaat.
Dat gaat uit van bollen met 30 bar voordruk, waarbij het membraan tot ongeveer halverwege de bol ingedrukt wordt als het systeem op druk is.

Wordt de auto zwaarder beladen, en moet hij inveren, zal de druk aanzienlijk hoger worden.
Ik vraag me dan ook af of die 60 bar testdruk wel correct is.

Bij de voorveerpoten ligt dat nog veel hoger, daar lopen de drukken op tot dik boven de 120 bar.

Groet,
JW

Auteur:  chathanky [ 16 maart 2013 15:10 ]
Berichttitel:  Re: Veercilinders reviseren

Afhankelijk van het type afdichting zal een hogere druk tot een betere dichting geven dan bij een lagere druk.
Het eventuele lekken dan komt door beschadiging van de ring of van de veercilinder.

Auteur:  GW-tje [ 16 maart 2013 15:18 ]
Berichttitel:  Re: Veercilinders reviseren

Ik zie hier in de snapview een achter-veercilinder dus dan zal die lagere druk afdoende kunnen zijn. De situatie die nagebootst dient te worden is een C5 die gewoon op de stoep staat te wachten tot het volgende gebruik.
Johan: Dat polijsten van die cilinder kun je rustig achterwege laten, mits dit de buitenkant betreft. De buitenkant moet je niets aan doen of eventueel laten anodiseren, (kun je nog een GJO kleurtje toevoegen ook) alleen ploijsten is zonde van tijd en maakt het onnodig duur. De polijstlaag wordt zeer snel aangevreten.

Auteur:  Oldenhage [ 16 maart 2013 18:14 ]
Berichttitel:  Re: Veercilinders reviseren

Bij het testen gaat het mij alleen om de afdichting. Dan is 60 bar ruim voldoende. Een C5 die inzakt geeft nooit meer druk dan de testdruk.

Auteur:  Ronald [ 16 maart 2013 19:40 ]
Berichttitel:  Re: Veercilinders reviseren

Voor wie zich afvraagd: ´Wat is dat eigenlijk, een veercylinder van een HydroActieve auto?´

http://www.youtube.com/watch?v=9KNev4TMUx4

Gr. Ronald

Auteur:  arendonk [ 05 sep 2014 22:38 ]
Berichttitel:  Re: Veercilinders reviseren

Wat is eigenlijk de status van dit mooie project?

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/