Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Veerbol zit vast
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=12753
Pagina 1 van 4

Auteur:  akooiman [ 13 jan 2013 20:32 ]
Berichttitel:  Veerbol zit vast

Aangezien de auto de laatste dagen s'ochtends met de achterkant op de grond lag,
dacht ik dat het tijd zou worden voor het vervangen/reviseren van de veercilinders.

Diverse mensen hebben er al een en ander over gepost, en het zou makkelijk genoeg moeten zijn.
Alleen lukt het mij niet om de veerbollen eraf te krijgen.

Ik heb het systeem mbv de lexia drukloos gemaakt, en zelfs de ontluchtingsnippel los gehad.
De LDS Leiding los gemaakt, dus het systeem is echt wel drukloos.

Ik heb geprobeerd met een grote soort van oliefiltersleutel(lederen riem met handvat) geprobeerd
de bollen eraf te draaien, met het enige resultaat dat de cilinder zelfs mee ging draaien.
Met een beitel tegen de zijkant van de bol en een hamer geprobeerd om ze los te "schrikken",
zonder resultaat.

Wie heeft er een idee hoe het wel zou kunnen lukken?

Auteur:  willy4 [ 13 jan 2013 20:46 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

Afbeelding
ik heb deze sleutels gemaakt,je kunt altijd tot hier komen
eindhoven is nu toch niet zo ver

Auteur:  GW-tje [ 13 jan 2013 21:19 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

:idea: Je moet sowieso NIET proberen om met een drukloos systeem de bollen te lossen. Grote kans dat alles inderdaad meedraait en dat je het vernielt.
Dus...systeem weer onder druk brengen en dan nogmaals proberen om de bollen met een ferme beiteltik of een tang zoals Willy4 ze heeft gemaakt proberen een TIKJE te lossen. Als ze net los zijn ga je het systeem drukloos maken en daarna pas de bol in zijn geheel verwijderen om ze te vervangen of wat dan ook.

Auteur:  akooiman [ 13 jan 2013 21:29 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

Ik had verwacht dat het moeilijker zou zijn de bollen te lossen met het systeem nog onder druk.........

Het boek verteld ook dat het systeem eerst drukloos moet zijn, vandaar.

@willy: heb je misschien een close up van je sleutels?
Misschien kan ik ze zelf ook maken.

Auteur:  willy4 [ 13 jan 2013 21:44 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

is de foto niet duidelijk :smt017

Auteur:  akooiman [ 13 jan 2013 22:05 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

De foto is best wel duidelijk, alleen niet of de ketting verstelbaar is en hoe hij bevestigd is.

Auteur:  GW-tje [ 13 jan 2013 22:06 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

Géén idee welk boek jij leest en of je het goed leest....
Het gaat erom dat je de bol juist lost. Niet eruit draait, maar net los. Er komt dan absoluut nog geen LDS om je oren. De spanning in het systeem beschermt dan de rest tegen afbreken en vervormen.
Bij alle bollen is dit nog altijd de methode geweest.......

Bij de sleutel van Willy kun je een oliefiltersleutel als voorbeeld nemen. Je ziet ze ook met een stuk buis wat juist iets groter is dan de diameter van de bol en dan met een moer op de omtrek gelast. In die moer kun je dan een boutje schroeven waarmee je de bol klemt. Zie eerste plaatje.

Maar als je de zaak vast wat met kruipolie inspuit moet een ferme tik met een vuistje op een beitel
voldoende zijn. Bij het vastdraaien heb je geen gereedschap nodig.

Auteur:  chathanky [ 13 jan 2013 23:42 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

Met druk er op klemt de bol zich juist steviger tegen het draad en zal niet makkelijker lossen dan.
Chyparse haalt altijd de druk van het systeem af als zij bollen lossen.

Auteur:  Timo 1972 [ 14 jan 2013 00:02 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

Hier geld het zelfde als een wiel losdraaien , eerst een slag losdraaien dan pas wiel van de grond.
Dus eerst lossen , en dan druk er af.
Zoals GW-tje zegt

Auteur:  Ploffie [ 14 jan 2013 00:27 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

chathanky schreef:
Met druk er op klemt de bol zich juist steviger tegen het draad en zal niet makkelijker lossen dan.
Chyparse haalt altijd de druk van het systeem af als zij bollen lossen.


Voorbollen wel ja, achterbollen moet je lostikken met een beitel en vuistje op de dikke rand met de volle druk er op!
Zo draaien de cilinders niet want die zitten vast door de druk.

Een centimetertje is genoeg, daarna mag de druk er af en draai je de bol los.

Maar ja, ik herhaal eigenlijk wat GW zegt... :roll:

Auteur:  chathanky [ 14 jan 2013 00:49 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

Cit doc geeft ook aan het systeem verplicht drukloos te maken volgens de instructies.
Daarna mag je de bollen lossen.

Citaat:
VERPLICHT : Zie de aanwijzingen van de handeling "drukloos maken van de veercircuits".
Breng de auto omhoog en plaats hem op bokken, de wielen hangen vrij van de grond.


Naast de werkwijze gaat een veerbol onder druk alleen maar vaster zitten.

Auteur:  GW-tje [ 14 jan 2013 09:45 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

En hoeveel bollen heb jij ooit los weten te peuteren, chathanky? Systemen aan de achterzijde gaan echt in de vernieling met een vaste bol zonder druk op het systeem. De druk op de schroefdraad zorgt ervoor dat de bol nog vaster komt te zitten? Ik denk het niet........ga er maar eens wat aan rekenen als je je verveelt.

Auteur:  chathanky [ 14 jan 2013 10:34 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

Een maal zelf alle bollen en een maal laten doen door chyparse.
Ik denk niet dat chyparse bij mij een uitzondering heeft gemaakt door de druk van het systeem af te halen, denk je niet?
Kun je er wat mee dan met die info? :D

Auteur:  JW-C5 [ 14 jan 2013 15:14 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

Dat soort "instructies" wordt geschreven van achter het bureau, en gecheckt op de werkvloer in de fabriek.
Dan is alles nieuw, net vastgezet en gaat alles nog soepeltjes los.

Maar na x-jaar gebruik zit de bol vaak muurvast, alu op staal, een bekend probleem.
Dat zit 'm dan niet in de schroefdraad maar op het contactvlak bol<>veercilinder. De schroefdraad zit achter de O-ring, die is dus beschermd en met LHM bevochtigd.
In die situatie is er gepast geweld nodig om 'm los te krijgen, en dat gaat niet als de veercilinder van druk is omdat de cilinder dan mee gaat draaien. Die wordt immers nergens goed door geborgd.

In de "instructies" staat ook niet hoe je een vastzittende centrale bout van de krukaspoelie los moet krijgen. Daar is vaak pneumatisch slaggereedschap voor nodig, met een gewone sleutel krijg je dat dan niet los.
Dito bij de bouten van de achterste remklauwen, daar zul je andere maatregelen moeten treffen als de "bloemkool" heftig toegeslagen heeft.
En zo zijn er nog heeeeel veel voorbeelden....

Groet,
JW

Auteur:  chathanky [ 14 jan 2013 15:19 ]
Berichttitel:  Re: Veerbol zit vast

Je hoort het vlak ook in te vetten en niet te strak aan te draaien. Indien je dat respecteert dan zal er geen corrosie tussen de vlakken spelen.

Maar om terug te komen waar je zoiets leest of goed leest, in bv cit doc dus.

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/