Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

veercilinder
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=12692
Pagina 1 van 2

Auteur:  t649255 [ 02 jan 2013 23:43 ]
Berichttitel:  veercilinder

mijn c5 staat na een tijdje vanachter laag tegen de grond ,ga dit na kijken of de veercilinder niet lekt ,moest ik deze moeten vervangen en de batterij los koppelen ,heb ik daarna geen probleem als ik de batterij terug aansluit met boordcomputer ?
het gaat hier om een C5 hdi 2.2 van 2002
alvast bedankt

Auteur:  GW-tje [ 02 jan 2013 23:49 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

Nee, je moet alleen eerst je systeem drukloos maken en daarna pas de accu loskoppelen, mits je de Lexia hiervoor gebruikt. Als je naderhand de accu weer aansluit moet je alleen je display opnieuw instellen en je radio voorkeurzenders. Je hoeft trouwens niet je hele cilnder te vervangen een revisiesetje volstaat meestal. Zoek er maar eens op.

Auteur:  t649255 [ 03 jan 2013 13:50 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

bedankt voor de goede uitleg ,heb geen lexia comp ,gaat dit niet zonder?heb al onder de c5 gezien het is de veercilinder langs bestuurder kant achter,is het voldoende deze te vervangen of beide kanten ?een lexia comp via het net bestellen is deze voldoende op de klus te klaren?

Auteur:  GW-tje [ 03 jan 2013 16:41 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

Nee, in principe moet je zo'n Lexia alleen aanschaffen als je altijd aan je C5 wilt werken met alles. Voor het ontlasten van het veersysteem kun je ook de schroef op het middenblok onder de auto losdraaien. Als daar de druk ontsnapt is kun je de accu afkoppelen. Anders gaat de pomp weer lopen en kun je overnieuw beginnen. Houd er wel een bakje onder want er gaat wel LDS gemorst worden.

Als er 1 veercilinder lekt gaat de hele achterkant onderuit. Dus eerst 1 repareren en dan weer kijken. Je kunt volstaan met het vervangen van de 3 o-ringen in de cilinder, maar als je een complete cilinder wilt vervangen houd er dan rekening mee dat je eerst de veerbol lost voordat je het systeem drukloos maakt. Doe je dat niet, krijg je die bol er nooit zo gemakkelijk af.

Auteur:  t649255 [ 03 jan 2013 17:29 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

ok ,bedankt voor de mail ,zal dit zo proberen ik laat u nog wel weten wanneer de klus geklaart is, met mijn cx en xm is dit wel veel simpeler.

Auteur:  GW-tje [ 03 jan 2013 23:36 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

Nou, dat lijkt zo. Het grote verschil is dat alle standen van de vering in de C5 onder druk worden gehandhaafd en de laagste stand dus ook. Om een CX of XM echt drukloos te maken moest je ook op de hogedrukregelaar nog met een sleutel 12 de ontlastschroef een slagje lossen. Nu moet je dit met een sleutel 10 doen onder het middenblok van de achteras en dan de accu los. Zo héél moeilijk mag dat niet voor je zijn. ;)

Auteur:  t649255 [ 09 jan 2013 15:24 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

hallo, heb een nw veercilinder gemonteerd ,maar de achterkant zakt nog na enkele uren ,zou het ook kunnen dat de veerbollen hun druk niet houden ??

Auteur:  Rene [ 09 jan 2013 17:58 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

Nee, dat is uitgesloten.

Als hij veert, zit er stikstof in.

Auteur:  t649255 [ 09 jan 2013 18:38 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

het zijn nog de origineele bollen ,wat voor stof er in zit weet ik niet zeker ! de veercilinder lekte die heb ik vervangen,als ik vanachter op de trekhaak ga staan zakt hij nog verder ,volgens mij mag dit niet ?

Auteur:  GW-tje [ 09 jan 2013 22:10 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

Denk erom dat als 1 van de 2 veercilinders lekkage vertoont de gehele achterkant haar druk kwijt raakt en dus onderuit gaat.
Ergo: controleer de cilinder waar je nog niets aan hebt gedaan.
Inzakken heeft bij geen enkele Citroen op wat voor manier dan ook met een slechte bol te maken gehad, nu niet, nooit niet.

Als je op de trekhaak gaat staan mag zij uiteraard wel inzakken. Start de motor maar om te kijken wat er gebeurt als je haar ook de kans geeft te reageren.......

Auteur:  Rene [ 09 jan 2013 23:14 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

GW-tje schreef:
Inzakken heeft bij geen enkele Citroen op wat voor manier dan ook met een slechte bol te maken gehad, nu niet, nooit niet.


En bij de Xantia met een lege anti zink bol dan?
Hij ligt dan toch echt op z'n kont!

Auteur:  GW-tje [ 09 jan 2013 23:29 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

Hè, hè....was ik weer te stellig? :lol: [uitlulmode: aan] Ja je hebt gelijk René, maar meestal lekt die klep dan toch ook wel, hè? [/uitlulmode] :lol: :lol:

Ow, en je mag ook niet quoten van een voorgaand bericht....... :smt203

Auteur:  Rene [ 09 jan 2013 23:41 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

:smt190 :smt202 :smt126

Je mag wel een deel van een bericht quoten. Niet het hele bericht! :smt080

Auteur:  t649255 [ 10 jan 2013 15:36 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

Als ik de deur van de c5 open doe gaat direct de pomp in werking en komt de achterkant terug op zijn normale hoogte ,als ik dan op de trekhaak sta regeld de pomp dit bij dit allemaal is ok ,enkel na enkele uren zakt hij terug met zijn achterste bijna tegen de grond, ik heb al naar de andere veercilinder gezien ook de ontluchting darmpje eruit gehaalt zie geen lek of lds lekken

Auteur:  GW-tje [ 10 jan 2013 20:49 ]
Berichttitel:  Re: veercilinder

Als de lekkage niet (meer) in de cilinders zit, dan is er een interne lekkage in de klep van het blok midden onder de achteras. Dan wordt het lastig want dan kan ook interne vervuiling de oorzaak zijn dat een klep niet netjes afsluit. Bij een LHM systeem kwam dan vaak de hydraurincage aan de beurt.
Heb eigenlijk bij LDS systemen niet gehoord dat men dit ook deed.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/