Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Slotbout lichtmetalen velgen https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=12673 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | Marcus [ 28 dec 2012 18:51 ] |
Berichttitel: | Slotbout lichtmetalen velgen |
De originele lichtmetalen velgen onder mijn C5 ph2 zijn gemonteerd met een slotbout, die zodanig is uitgesleten, dat het bijhorende hulpstuk niet meer past, of anders gezegd, met het zetten van kracht trek ik 'm uit zijn profiel. Ik krijg deze moer dus niet meer los. Wie heeft er een oplossing? Groet, Marcus |
Auteur: | Herman [ 28 dec 2012 18:57 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
Daar is de zoek functie voor ........http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=10717&hilit=Slotbout |
Auteur: | Bibendum [ 28 dec 2012 19:00 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
Vermits het toch kapot is denk ik dat de enigste mogelijkheid is de moer voorzichtig uitkloppen met een fijne beitel.Of als ge beter gereedschap hebt met een brander met fijne vlam de bout verhitten en dan nog een poging doen met de wielsleutel.En in het vervolg altijd wat kopervet smeren! |
Auteur: | Menno [ 28 dec 2012 19:21 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
In het vervolg die Citroën slotbouten niet gebruiken, is rommel ![]() |
Auteur: | Marcus [ 28 dec 2012 21:46 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
Allen bedankt voor de tips. Ik heb inmiddels 4 gewone wielbouten gekocht. |
Auteur: | JW-C5 [ 28 dec 2012 22:22 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
.....en nou die kapotte er nog uit zien te krijgen..... Succes er mee, we lezen graag hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 28 dec 2012 22:24 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
anders kom je maar naar hier |
Auteur: | Jay Jay [ 29 dec 2012 00:10 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
Menno schreef: In het vervolg die Citroën slotbouten niet gebruiken, is rommel ![]() Valt op zich wel mee..... Maar een luchtsleutel is absoluut uit den boze voor zowel vast draaien als het losdraaien van de slotbouten. Wanneer je deze met de hand aandraait, en vervolgens niet te vast zet (momentsleutel!!) is er niets aan de hand. Ook het losdraaien doe je gewoon met een wielsleutel met de hand. Het los maken van een kapotte bout is inderdaad een heidens werk. Als eerste zal het kopje waar je verwijderingstool op past bijna direct afbreken. Vervolgens las je er een M12 moer op vast. Goed diep in de moer lassen, en rustig weer af laten koelen. Daarna kun je met een normale sleutel de wielbout los draaien. Succes! |
Auteur: | JHV [ 29 dec 2012 15:28 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
De dealer is vorig jaar 1 1/2 uur bezig geweest om 1 slotbout eruit te krijgen. Uiteraard erop gelast en alle andere truken. Twee andere kosten ook nog eens 20 minuten! Maar de andere 13 gingen uitstekend! Gewoon alle bouten vervangen en met een beetje vet er weer op. johan |
Auteur: | Timo 1972 [ 29 dec 2012 15:42 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
Ik heb de mijne vorig jaar los gekregen door de auto langs de muur te zetten , ratel met kort verlengstuk er op met de dop en sleutel op de moer te zetten en tussen de muur en ratel potkrik met wat opvul blokken van hout zoadat de ratel niet van de moer omhoog kan komen. Dus je duwt met de potkrik tegen de ratel aan die dan weer de sleuteldop goed tegen de moer drukt zodat hij niet omhoog kan komen en zo er dan ook niet vanaf schiet. |
Auteur: | Marcus [ 30 dec 2012 11:53 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
Het is goed alle ervaringen en tips te lezen. Het is me gisteren met de hulp van een bevriende automonteur gelukt: hulpstuk, lange dop en grote dopsleutel met lange hefboom en vervolgens met een grote bankhamer eerst een paar keer op de dopsleutel slaan zodat het hulpstuk zijn oude vorm in de wielbout enigszins terugvindt. Daarna tijdens het draaien blijven slaan met de bankhamer. Met een beetje geluk, maar vooral de ervaring van mijn vriend is het snel gelukt. De pasvorm in de wielbout t.b.v. het hulpstuk is volledig verwrongen. Ik kan bevestigen, ook na vooraf raadplegen van een lokale Citroenspecialist, dat de originele slotbouten een ramp zijn en adviseer ze vooral niet meer te gebruiken. Nogmaals dank voor alle evaringen en tips. Super! |
Auteur: | the empire [ 04 mei 2013 18:55 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
ook voorgehad uitgesleten ,een garagist gezocht met een supergrote compressor dat we even veel druk kosten zetten(20 liter was niet genoeg,heb ze gisteren allevier vervangen door gewone bouten,er zijn goede slotbouten maar niet van de dealer zelf |
Auteur: | BJG [ 04 mei 2013 22:33 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
JHV schreef: Gewoon alle bouten vervangen en met een beetje vet er weer op. johan Gebruik nooit vet op wielbouten! Hooguit iets op het conische gedeelte, maar nooit op de schroefdraad!! |
Auteur: | JW-C5 [ 05 mei 2013 00:26 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
Als ik me goed herinner hebben we die discussie eerder gehad..... Waar het om gaat is dat het voorgeschreven koppel van 110 Nm waarmee de bouten vastgezet moeten worden, gebaseerd is op nieuwe bouten die in een schone schroefdraad lopen. Die lopen dan praktisch zonder wrijving. Als de bouten ouder worden, en de schroefdraad wordt, mede door roest slechter, is er extra koppel nodig om de bouten vast te zetten. En dan is die 110 Nm niet meer voldoende, met dat koppel komen ze niet vast genoeg te zitten. Die wrijving door slechte en verroeste schroefdraad kun je verminderen/opheffen door er een beetje vet aan te doen. Dat doe ik dan ook altijd, ook vet ik het vlak in tussen de boutkop en de aandrukring die bij LM velgen gebruikt wordt. Zie jij dat anders? Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 05 mei 2013 15:31 ] |
Berichttitel: | Re: Slotbout lichtmetalen velgen |
Ja, dat zie ik anders. Met goed ingevette bouten draai je ze bij 110-120 Nm zo vast dat ze soms zichtbaar uitrekken. Dat kan niet de bedoeling zijn. Op zich kunnen we een experiment doen, om het meetbaar te maken: Meet bij een bout met schone schroefdraad bij 110 Nm de hoekverdraaiing, daarna vetten we de bout in en meten het nogmaals. Ik heb dit nooit geprobeerd, maar ik denk dat het verschil dan echt duidelijk wordt. |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |